Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

433 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Nu laat de ING weten dat je per september, de scanner ook mee moet nemen als je alleen gegevens wilt bekijken (wat ik regelmatig doe).

@Alfred Gabeler, even ter verduidelijking. Bedoel je dan online ergens onderweg op je laptop, bij iemand anders thuis of bij een pinautomaat?
Badge
Nu laat de ING weten dat je per september, de scanner ook mee moet nemen als je alleen gegevens wilt bekijken (wat ik regelmatig doe).
@Alfred Gabeler, even ter verduidelijking. Bedoel je dan online ergens onderweg op je laptop, bij iemand anders thuis of bij een pinautomaat?

Dank je, Celine, voor je vraag. Ik probeer het hieronder te verduidelijken.

De tijd is voorbij dat je één keer per maand salaris bijgestort krijgt en een paar keer per maand een afschrijving hebt. Bij mij wordt meer dan eens per maand geld bijgeschreven. Meerdere keren ook ("voortdurend" bijna) kan, voor een automatische betaling of incasso, geld worden afgeschreven. Ik vind het daarom prettig (en eigenlijk verstandig voor iedereen) om transacties en het saldo regelmatig en overal vandaan, te kunnen monitoren. Verder heb ik geen aandelen bij de ING maar anders zou ik mijn beleggingrekening nog veel vaker willen kunnen raadplegen. Wat dat betreft sluit de mobiele app juist aan op de behoefte.

Alleen: de app heeft geen read-only modus. Als je transacties wilt bekijken, zet de app de deur meteen open voor het doen van betalingen. Betalen wordt ongetwijfeld veel makkelijker. Maar ik voel me er daardoor juist ongemakkelijk bij. Dat je deze functionaliteit niet uit kan zetten is heen gemis. Door het afschaffen van de TAN-codes komen "alle sleutels aan dezelfde sleutelhanger te zitten" - je mobieltje. (Bovendien weet iedereen met slechte bedoelingen waar hij de sleutelbos moet zoeken). Het afschaffen van de TAN-codes, en het verplichten van 'raadplegers' om hun scanner altijd bij zich te hebben, introduceert veiligheidsrisico's die voorheen niet bestonden.
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor de opheldering!
Reputatie 2
Badge +1
Laatste nieuws:
DE TAN-CODE WORDT BIJ OVERSCHRIJVEN GEWEIGERD!
Zonder duidelijke aankondiging, kan ik vanaf vandaag geen overschrijving meer doen met een 'papieren' TAN-code.
Ik wil nog uitproberen of het nog lukt via SMS.
Willem

Zonder duidelijke aankondiging, kan ik vanaf vandaag geen overschrijving meer doen met een 'papieren' TAN-code.

Serieus, zonder duidelijke aankondiging? Waar hebben we het dan over gehad de afgelopen maanden?
Reputatie 7
Badge +6
Ook bij mij is de TAN met SMS zonder waarschuwing gestopt . Mijn scanner was succesvol geactiveerd , maar tot voor kort kon ik hem niet gebruiken en nu ineens wel . Blijkbaar schakelt ING het zonder aankondiging van dag en tijdstip om . Daardoor moest ik onverwachts de scanner opzoeken en het wachtwoord trachten te herinneren ....Het is duidelijk aangekondigd dat het omstreeks september/oktober ging stoppen , maar de begeleiding kon veel beter . Ik heb er nu een paar keer mee gewerkt en vind het nog steeds een achteruitgang qua gemak . De datalogger van ABN-AMRO werkt veel simpeler en prettiger . De doelgroep ( mensen die om diverse redenen geen smartphone kunnen of willen gebruiken ) wordt hier niet blij van. @Willem uit Lunteren , je zult toch de scanner moeten aanvragen als je die nog niet hebt om te kunnen blijven internetbankieren.
Reputatie 2
Badge +1
Beste @E.T. Wiersum,
Dat is wat ik bedoel: ING had dag en tijd moeten noemen.
In plaats daarvan sturen ze alleen maar hun dwingende boodschappen.
Voor mij geldt dan ook nog dat ik al in juli een scanner heb aangevraagd en gekregen. Op 7 juli heb ik daarover hier verslag gedaan, met als conclusie: de scanner is geen senioren-vriend.
Ook hoor ik, na contact met hun klantenservice, op hun lijst te staan van diegenen die vanwege slechte visus in aanmerking komen voor een XL-scanner met spraakondersteuning. Nog niks van gehoord, maar even goed wordt het overschrijven mij onmogelijk gemaakt. Slordig en klantonvriendelijk, op z'n zachts gezegd.
Ik heb er genoeg van. Dat wordt overstappen.
Willem
Reputatie 7
Badge +6
Je zal de eerste en laatste niet zijn die het beu is , @Willem uit Lunteren . Alleen hebben wij in het verleden met Rabo en ABN-AMRO ( toen het nog Fortis was ) , ook krankzinnige toestanden meegemaakt . Dat heeft me tegengehouden tot nu toe. Misschien de Regiobank maar dan. Die beweert dichter bij de klanten te staan en klantvriendelijker te zijn en is hier in de buurt . Ik hoor graag wie daar ervaring mee heeft.
Enkele maanden geleden zei een medewerker van ING tegen mij dat de TAN codes nog zeker tot eind dit jaar (tot en met december) per sms verstuurd zouden worden. Nu hoorde ik iemand anders zeggen dat dit eerder stopt. Welke informatie is juist?
Reputatie 7
Badge +6
@Jahaa . Willem en ik zijn onlangs door ING overgezet van TAN naar scanner met QR . Dat hebben we niet zelf gedaan al was dat wel mogelijk . Ik kon bij mijn instellingen de TAN blokkeren als ik dat had gewild . Dan was automatisch mijn scanner ( die al was geactiveerd ) , actief geworden neem ik aan. Ik vermoed dat ING alle klanten die dat nog niet zelf hebben gedaan , een voor een omschakelt . Het kan dus kloppen dat het tot eind dit jaar duurt voordat iedereen overgezet is. Ook kan het zijn dat alle scanners nog niet uitgeleverd zijn . Eerder heb ik inderdaad gehoord dat het omstreeks oktober over zou zijn. Kennelijk redden ze dat niet. ING is opvallend stil betreft dit onderwerp.
Badge
MobieleApp-weigeraars, verenigt u!

Vanwege de veiligheidsrisico's heb ik de mobiele app nooit willen gebruiken. Het is hier vaker gezegd: zonder TAN-codes (op een dedicated oud mobieltje bijvoorbeeld) heb je aan één apparaat genoeg om een rekening leeg te plunderen. Gelukkig was daar de scanner. Had van mij niet gehoeven, maar a la.

Nu laat de ING weten dat je per september, de scanner ook mee moet nemen als je alleen gegevens wilt bekijken (wat ik regelmatig doe). Lijkt misschien een onschuldige pesterij om de mobieleapp-weigeraars het leven ongemakkelijk te maken. Maar het betekent ook dat je de 'de tweede sleutel' dan wederom altijd bij je moet hebben. Heel klantonvriendelijk! En de ING zadelt de consument weer met een veiligheidsrisico op.

Hoe ingewikkeld is het eigenlijk om van bank te wisselen?

Update 13-9-19:
Hoera: ik stap over naar een andere bank!

Alle recenten posts over de ING nog weer 's lezend - ik vind ze hier echt klantonvriendelijk - ben ik vandaag de overstap begonnen naar de ASN.

Anders dan bij de ING, kan je bij de ASN de mobiele app ook alleen in 'read-only modus' gebruiken. Je hebt om te raadplegen geen scanner o.i.d. nodig. Je stelt dan in dat voor betalen wel om een 'Digipas' gevraagd wordt. Dat apparaatje kan je dan ergens bewaren waar niemand er verder bij kan. Lijkt mij veel veiliger dan de oplossing die de ING biedt.

Hun overstapservice schijnt goed te zijn, maar (pas) als ik uit eigen ervaring dingen hierover kan melden , zal ik dat hier doen.
Badge

Zonder duidelijke aankondiging, kan ik vanaf vandaag geen overschrijving meer doen met een 'papieren' TAN-code.Serieus, zonder duidelijke aankondiging? Waar hebben we het dan over gehad de afgelopen maanden?

Misschien zijn de dwang en de arrogantie nog wel 't meest irritant.

Ik werd pas ook verrast dat ik, zonder scanner bij de hand, opeens niet meer in kon loggen. Alsof je opeens niet meer bij je eigen geld kan.

De verhoudingen zijn nu echt zoek, vind ik. Want laten we wel wezen: met het geld van hun klanten is de ING groot geworden. En dan bepaalt de ING opeens van hogerhand en zonder inspraak wanneer en hoe klanten bij hun eigen geld kunnen.
Reputatie 2
Badge +1
VERVOLG van het verhaal.
Zoals ik al liet weten, kon ik plotseling, onaangekondigd, de 'papieren' TAN-codes niet meer gebruiken. En omdat het mij niet gelukt was om de scanner te activeren (m.i. ondoenlijk voor iemand die slecht ziet) en de beloofde XL-scanner nog niet was gearriveerd, kon ik daardoor geen overschrijvingen meer doen. Maar toen heb ik. geholpen door een goede buur, geprobeerd om via de website van ING naar de SMS-TAN-code over te stappen. En dat is gelukt. Zojuist de eerste overschrijving via SMS-TAN gedaan.
Dat lijkt niet te kloppen met wat @E.T. Wiersum ons heeft verteld, maar ik vermoed dat hij niet en ik nog wel op die manier kan bevestigen omdat hij zijn scanner heeft geactiveerd en ik mij dat niet is gelukt. Als je door activeren hebt laten zien dat je de scanner kunt gebruiken, zit je er blijkbaar aan vast. Misschien dat iemand hier wat aan heeft.
Op de vraag van @Jahaa : op ons ING-steunpunt vernam ik dat ze nog geen bericht hebben gehad wanneer met de SMS-TAN wordt gestopt. Ze nemen aan dat het nog wel (enkele?) maanden gaat duren.
Dit weerhoudt me er overigens niet van om naar de SNS over te stappen. Ik ben daarmee al begonnen en de eerste ervaringen zijn positief. Maar ik kan dat nu in mijn eigen tempo doen en niet opgejaagd door een klantonvriendelijk ING.
Willem
Reputatie 7
Badge +6
@Willem uit Lunteren . Na activatie van de scanner bleef ik nog wekenlang de TAN per SMS krijgen . Dat was ineens onaangekondigd over zoals eerder gemeld . Met een niet geactiveerde scanner zal ING de TAN - SMS - mogelijkheid niet direct blokkeren en dat komt je nu van pas . Best mogelijk dat ik bij mijn persoonlijke instellingen de TAN weer aan kan zetten totdat het definitief stopt. Maar ik vermoed van niet omdat ik de scanner al succesvol gebruikt heb en dat kunnen ze ongetwijfeld ook zien. Hetzelfde verhaal als met mensen die geen scanner krijgen als ze de smartphone een keer gebruikt hebben om te bankieren . ING is heel erg ver gegaan om het aantal scanners tot een minimum te beperken en vervolgens riepen ze apetrots hoeveel klanten nu met de smartphone bankieren.......
Reputatie 4
Badge +5
Ik vraag me af wat je moet doen om van de app over te schakelen naar scanner.
Met andere woorden: je hebt de app geïnstalleerd, maar wil eigenlijk alleen de ING scanner gebruiken.
Om diverse redenen (lang verhaal) is dat in ons geval handiger.

Twee aparte rekeningen.
1 via de app
1 via de scanner
Die 'app-rekening' wil je ook via de scanner doen.

--
later...: gecheckt, oplossing: ING scanner aanvragen.
Punt is wel dat wanneer de ING scanner wordt gebruikt, het volgens ING niet meer mogelijk is om alsnog terug te gaan naar de app.
Reputatie 7
Badge +6
Er zijn meldingen geweest van forumleden , dat als je EEN keer de app gebruikt hebt , krijg je geen scanner . ING doet wat ZIJ willen en niet wat de klanten willen. Of overstappen van scanner naar app ook tegengehouden wordt , weet ik niet . Kreeg juist de indruk dat ze liefst zo veel mogelijk klanten aan de app willen om zo snel mogelijk van die scanner af te kunnen komen . Waarom doet die bank toch zo moeilijk ? Er zijn vermoed ik heel veel klanten die zelf ongehinderd willen kunnen kiezen of over beide mogelijkheden willen beschikken.
Je kunt bij alle banken je betalingen regelen met internet bankieren en een scanner. Nu dus eindelijk ook bij ING voor oude postgiro klanten. Ik ga zeker niet mijn Privé smartphone gebruiken voor de vereniging of mijn baas om betalingen te doen via de app of codes te ontvangen via mijn Privé Phone.

Als jouw privé phone niet veilig is en je wordt gekraakt kan je ook nog aansprakelijk worden gesteld???

Dus bedrijven en verenigingen nooit de privé phone van je werknemers/vrijwilligers gebruiken bij betalingen of transacties die gedaan moeten worden.
Tot voor kort kon ik voor online bankieren bij ING met naam en wachtwoord inloggen. Vandaag kon dat niet meer en moest ik een bevestigingscode invoeren die ik per sms zou ontvangen. De dekking van het mobiele netwerk is echter zo slecht bij mij thuis dat sms'jes meestal niet doorkomen, zeker niet bij het huidige slechte weer.
De klantenservice van ING stelde mij voor om dan maar met de ING scanner te gaan werken, maar dan zou hun app op mijn iPhone niet meer werken. Die wil ik echter niet missen want ik gebruik hem intensief voor betalingen en rekeninginformatie.
ING kan of wil geen andere mogelijkheden meer bieden dan sms of scanner. Een merkwaardige positie, want er zullen toch veel klanten zoals ik zijn die ter plekke geen goede mobiele ontvangst hebben. Dat had ING toch wel moeten voorzien?
Andere banken gebruiken internet messages of notificaties voor het toezenden van deze beveiligingscodes. Waarom wil ING dit alleen via het mobiele netwerk doen?
Ik moet nu overwegen om naar een andere bank over te stappen
.De dekking van het mobiele netwerk is echter zo slecht bij mij thuis dat sms'jes meestal niet doorkomen, zeker niet bij het huidige slechte weer.

Ik dacht dat er ondertussen landelijke dekking was maar dan snap ik niet dat u geen dekking heeft maar wel uw mobiel wil blijven gebruiken. Dat lijkt mij zo tegenstrijdig.
Ik moet nu overwegen om naar een andere bank over te stappen
Dan bent u inmiddels met velen.

Zoals de ING momenteel bezig is, is niet meer normaal.

En steeds weer tegenstrijdige aankondigingen.

Gisteren moest ik naar een ING kantoor in een andere gemeente (bij ons zijn zij vertrokken) omdat ik sinds enige tijd van de ene op de andere dag niet meer kon overboeken.

Nu is opeens weer SMS-notificatie mogelijk, „wellicht tot het einde van het jaar“.

Ik ben inmiddels overgestapt naar de ASN betaalrekening, maar die is nog niet actief.
Reputatie 2
Badge +1

Overstap-aanvraag is via de klantenservice van de SNS-bank naar de ING verstuurd. De klantenservice van de SNS bevalt me goed. Je wordt, zo mogelijk, doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde SNS-’winkel’, dus je krijgt hulp van iemand die de hele dag mensen persoonlijk helpt. Als je wilt kun je door een vaste persoon geholpen worden. Dat kan telefonisch, maar ook met een persoonlijke afspraak. Door slechtziendheid is het invullen van formulieren voor mij een probleem, maar ze hebben me daarmee prima geholpen. Een verademing na die onpersoonlijke dwingelandij van ING-’coaches’.

Sinds gisteren kan ik Mijn ING niet meer bekijken zonder in te loggen met een SMS-TAN-code. Ik kan ermee werken, maar bij Mijn SNS hoeft dat (voorlopig?) niet en is een Digicode voldoende.

Willem

Badge

Wat ik zo bijzonder vind is dat er telkens weer een beveiligingslaag wordt uitgeschakeld.

Met internetbankieren had je je inlognaam, wachtwoord en TAN code. Twee daarvan kon je zelf kiezen en lekker lang en ingewikkeld maken.
[...]
En nu kan dat niet meer. De 3-laags authenticatie is omgezet naar een simpele 5 cijferige PIN code waarmee je hele rekening kan worden leeg gemaakt. OK, je hebt vingerafdruk- [..]
Mij lijkt het risico op misbruik ondertussen behoorlijk toegenomen. 

Het veiligheidsrisico is weer voor de consument.

Ik lees net dat een rechter het de Hema verboden heeft om personeel in- en uit te laten klokken via een vingerafdruk. De noodzaak was hier niet hoog genoeg. Geeft wel te denken: bedrijven en instanties kunnen je in andere gevallen dus wel om een vingerafdruk vragen. De rijksoverheid bijvoorbeeld, heeft mijn vingerafdruk bij de afgifte van een paspoort gevraagd.

Het veiligheidsrisico is weer voor de consument: breek in bij zo’n bedrijf, en met de buitgemaakte vingerafdrukken wordt het alweer een stuk makkelijker om de rekening van (ING-)bankrekeninghouders te plunderen. Wie komt op voor de hiermee weer ernstig geschade belangen van de consument?!

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben van de week op dinsdag naar de ING geweest. De week ervoor was ik er zo maar binnengestapt, maar het was toen te druk ???, en kantoren moeten weg, van iedere bank, want er komt niemand meer ?? Kortom ik moest een afspraak maken voor j.l. dinsdag.  Ik heb me alles uit laten leggen, maar ik ben geheel gestuurd naar de smartphone met de app. uiteraard geen tancodes meer, maar ook geen scanner, e-dentifier o.i.d. Nee de smartphone met de app. En na alles controleren, nieuwe wachtwoorden, juiste telefoonnummer is alles nu oké. Maar echt klantvriendelijk vind ik het niet gegaan. We hebben eigenlijk 3  telefoons, nou die anderen, die ik wel bij me had, moest ik zelf maar thuis doen. Wat een geweldige hulp. En alles aan de balie afgehandeld waar ieder alles kon horen, en vice versa.

Erg veilig is dat natuurlijk al niet, maar of de app en de telefoon nou zo veilig zijn weet ik niet. Ik heb/had alles bij de RABO bank en ook nog door omstandigheden en geschiedenis de ABN-AMRO bank, maar echt vriendelijke banken zijn voor mij uit de tijd. Hoe ik als crimineel en witwasser weggezet ben bij de RABO, omdat ze van de fiscus klanten moeten controleren (voor vaak heel lage bedragen) of anders hoge boetes krijgen, nou echt niet te geloven zo'n behandeling, en mogelijk krijg ik de andere banken ook nog.. Bij ABN-AMRO heb ik een enkel jaar terug problemen gehad met een groenvoorziening die ze ineens ophieven, en verder niets, bekijk het maar.. 

Dit is een heel lange topic  met allerlei meest vervelende voorvallen en problemen met de ING. Ik begrijp het volkomen en vooral dat je uiteindelijk weinig of niets bereikt. Mee leren leven, groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

net zoals wachtwoorden nooit als leesbare text opgeslagen worden, worden vingerafdrukken ook niet als fotootje opgeslagen. uiteraard geldt dit wel voor bedrijven die hun beveiliging serieus nemen, en dat is bij banken het geval. En zolang het meest gebruikte wachtwoord door ons 123456 is, veroorzaken wij zelf het grootste risico  

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Hier staat uitgelegd hoe je de app op een andere mobiel kunt installeren  https://www.ing.nl/zakelijk/internetbankieren/mobiel-bankieren/app-op-je-nieuwe-toestel-met-de-scanner/index.html

Hopelijk heb je er wat aan.

Reageer