Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

433 reacties

Reputatie 1
Heel erg jammer en ook klant-onvriendelijk. Ik doe mijn zaken op de pc en dan graag bevestigen op de smartphone. Ik krijg de sms te zien zonder in te loggen op de smartphone dus dat is erg makkelijk, ik hoef alleen maar in te loggen op de pc. Nu moet ik dubbelop aan de gang.
Daarnaast ook een reactie op de nieuwe site. Geef mij de oude maar: alles is zichtbaar en oproepbaar zonder via allerlei menu's te gaan. Erg simpel en alles op één pagina te vinden. Nu was ik steeds aan het zoeken dus elke keer maar weer naar de oude site.

Kortom: niet alle vernieuwingen zijn verbeteringen!
Reputatie 1
Badge
Misschien Tan-code-verdwijnt-discussie in de geldsfeer trekken (het is immers een geldbedrijf en voelt zich dan meer aangesproken bij de voorgenomen verdwijning)
Als ING volgende kosten voor haar rekening neemt, valt er met mij wel ""over te stappen"" naar .....
Kosten, zoals
2 nieuwe smart-phones + garantie dat ze levenslang gratis worden vervangen.
24-uurs coach die letterlijk bij mij om de hoek stand-by staat om het systeem te ""bedienen"" .
Er zijn nog wel meer (on)kosten te bedenken.
------
  • Overigens verwondert het mij, dat de consumentenbond genoegen neemt met het antwoord dat er nog niet bekend is wat er in de plaats van de Tan komt. De bond heeft toch wel ingangen bij ING om publiek ongenoegen te bespreken?
ankie
Mijn vrouw en ik hebben bewust gekozen voor de papieren TAN-lijst nadat tijdens een langdurig verblijf in Suriname bleek dat de sms-jes niet aankwamen. ING gaf toen toe dat ze dat niet over de hele wereld kunnen garanderen. Kan ING nu wel garanderen dat die app overal zal werken?
We scannen de TAN-lijst en slaan die op achter een wachtwoord. Een oplichter die onze laptop steelt, moet dan dus achter drie wachtwoorden komen voor hij een valse overboeking kan doen: wachtwoord van de laptop, wachtwoord van mijnING, en wachtwoord van de TAN-code file.
En wat hacken van onze laptop betreft, we gebruiken geen Windows, maar Ubuntu (linux); kan ik iedereen aanraden. Lijkt mij een stuk veiliger dan een mobiele telefoon.
Reputatie 1
ING weet natuurlijk dat het huidige systeem met sms goed werkt, maar is veel meer geïnteresseerd in de gegevens en verbinding met jouw smartphone.
Ik heb een windows phone die ing app komt geen update van heb ik gelezen. Ik zelf maak alleen gebruik van de TAN-code lijst werkt prima. De PAC-codes is mij maar een keer gevraagd zins die er opstaat. Zou een tweede beveiliging zijn hebben ze mij verteld. Wacht maar af wat er komt. Lach mij kapot als er een android of apple smarthone moet aan schaffen. Doe je dat niet moet je betalen voor een papieren lijst. android heeft nog steeds de slechtste update en beveiliging volgens consumentenbond. De banken vinden dat goed. Verleden is altijd gewaarschuwd dat je pc optimaal beveiligd moest zijn. Nu bij de ing app praat men er niet meer over.
Persoonlijk vind ik de mobiel bankieren app en de scanner voor online betaalopdrachten prima werken, lekker snel en simpel, waar je ook bent. Maar inderdaad... waarom een systeem killen dat door veel consumenten nog wordt gewaardeerd en actief wordt gebruikt?? Ben benieuwd welk voordeel de ING daarin ziet voor hun klanten.

Sinds wanneer houdt een bank rekening met zijn klanten? Die zijn toch helemaal niet belangrijk? Klanten zijn alleen maar goed om omzet/winst mee te maken. Alles alleen maar ten faveure van de aandeelhouder hoor!
Ik ben 81 jaar en doe alle betalingen nog zelf via mijn laptop, maar niet met een mobile telefoon. Kan daar niet mee overweg. Als de TAN codes worden afgeschaft ga in naar een andere bank.
ING heeft aangekondigd te stoppen met TAN-codes. Voortaan bevestig je een betaalopdracht via internetbankieren met je mobiel bankieren app. Als je de app niet hebt, kun je voorlopig nog TAN-codes gebruiken. Eind 2018 komt ING met alternatief voor deze klanten.

Wat vind jij? Heb je al ervaring met het bevestigen van je betaalopdrachten via de mobiel bankieren app? Of maak je juist geen gebruik van de app?

In mijn situatie (apple computer en smartphone) is TAN code per SMS de meest ONveilige methode die ik kan bedenken. Een kwaadwillend persoon hoeft mijn iPhone toegangscode maar af te kijken (of de telefoon ontgrendeld uit mijn hand te grissen) om vervolgens via de webbrowser in te loggen op MijnING. Dit gaat allemaal vanzelf, omdat ik "Sleutelhanger" van Apple als password manager gebruik. Men kan dan alle mogelijke handelingen doen op MijnING. De SMS die alles moet bevestigen komt op dezelfde iPhone, dus appeltje eitje. Vraag me af hoeveel mensen onwetend in dezelfde situatie verkeren.
Reputatie 1
Eens met de meeste commentaren. Waarom een goed werkend systeem afschaffen, zonder te weten of het alternatief gebruiksvriendelijk is en veilig?
Wat te doen als het app-apparaatje kwijt is, of in verkeerde handen komt, bijvoorbeeld door beroving van een bejaarde, die onder dwang gegevens afstaat?
Dit gebeurt nu al met pasjes die geroofd worden.
De combinatie laptop en tancode bevalt mij goed en moet zo blijven.
Ben benieuwd naar de motivatie van deze zoveelste verandering.

De maatschappij verandert. De mensen worden zombies met een mobieltje in de hand als levensvoorwaarde.
Het lukt niet op mijn iPhone 5 een betaalapp van ING te installeren. Waarschijnlijk is mijn versie al "te oud" daarvoor! Het zal toch niet zo zijn dat ik gedwongen word mijn overigens goed functionerende smartphone van Apple in te ruilen voor een nieuw en duurder apparaat? ING moet dus zorgen dat ook oudere smartphone modellen geschikt zijn voor een betrouwbare en veilige betaalapp!
Ruud Hessing
Het is uiteraard vanzelfsprekend om de veiligste weg te kiezen en de fraudegevoeligheid van TAN-codes zoveel als mogelijk te beperken. Maar als mensen, die dat niet graag willen, noodgedwongen worden aangewezen op smartphonegebruik blijven zij zich (lang) onveilig voelen.
Er moet dus een deugdelijk en klantvriendelijk alternatief worden gevonden.
Het maakt toch niet uit wat de klant er van vindt. De bank zet toch haar plannen voort.....
En de risicoverantwoordelijkheid komt meer en meer bij de klant te liggen!
Badge
Ik gebruik ook bewust een papieren TAN lijst omdat wij regelmatig in gebieden zijn waar onze eigen telefoon geen ontvangst heeft, maar we wel mogelijkheid hebben om via de laptop te bankieren. Lekker als je daar voor langere tijd bent, kan ik dus geen enkele bankzaken meer doen....
Badge
ING drukt ongevraagd een voor mij onhandige oplossing voor het betalingsverkeer door. Een mobieltje is te klein om goed mee overweg te kunnen als bijvoorbeeld je ogen niet zo goed meer zijn, je vingers nogal eens de verkeerde aanraking op het te kleine scherm doen enz.
Tevens is er nog veel discussie over de veiligheid, hackersgevoeligheid en alle andere problemen die niet zijn opgelost, zowel aan de kant van de bank die zich ICT-deskundig waant als bij de gebruiker.

Behalve voor je mobiel en abonnement moet je betalen voor beschermingssoftware en het louter gebruik kunnen maken van een bankapp en eventuele extra kosten voor overige bankproducten.

En al die aandeelhouders achter de daarmee gemoeide bedrijven worden miljardair.
"Something is rotten in the state of Denmark"

Het ware beter als de banken eens pas op de plaats maakten, terugkeren naar hun basistaak, dan als ze het weer snappen, onderzoeken waar automatisering de klant, zowel particulier als ondernemer ter wille kan zijn, geheel vrijblijvend, en onderkennen dat contant geld altijd beschikbaar moet zijn vanwege de grotere betrouwbaarheid dan virtueel geld.
De Consumentenbond heeft toegang tot deskundigen op het gebied van automatisering en veiligheid. Het likkt mij op de weg van deze organistie te liggen om objectief vast te stellen welke methode van electronisch bankieren veilig is en de leden daar over te adviseren. In onze wereld vol ‘fake news’ en emoties is een objectieve kijk zeer gewenst.
Kreeg ook dit bericht. Heb een gewone telefoon met prepaid-kaart en wil absoluut niet bankieren via mijn telefoon. Mocht het alternatief mij niet aanstaan, dan ga ik naar een andere bank. Ik ga alvast wel een overzicht maken van de automatische overboekingen en incasso's die ik op de ING rekening heb.
Hoe was het ook alweer: eerst denken dan doen.
De ING zegt eigenlijk: schaf een smartphone aan, anders kun je niet betalen. Hebben ze daar op het hoofdkantoor nou niks anders te doen dan klanten op stang te jagen (en daar ook nog vorstelijk voor worden betaald). Dat de TANlijsten weg gaan vind ik best. Maar de sms-verificatie moet gewoon blijven. Het is een goed systeem.
Ik betaal samen met mijn partner voor mijn rekening bij de ING en daar mag ik wel een beetje service van verwachten. De ING is destijds ook gered door de overheid en een paar jaar daarna gaan ze de klanten de wet voorschrijven hoe zij denken dat er betaald moet worden. Heb altijd gedacht dat een bank een nutsvoorziening was (je had vroeger de Nutsspaarbank), maar dat zal wel naïef gedacht zijn van mij. De bank is er voor de klant, bestaat ook bij de gratie van hen en niet andersom.
Misschien heeft de ING wel een deal gesloten met Apple, Samsung, Sony, etc. Je weet het niet.

Met vriendelijke groet,

Harry de Graaf
Reputatie 1
Badge
Ik heb de mobiel bankieren app nog nooit gebruikt. Ik ben namelijk bang dat deze onveiliger is dan TAN-codes via sms. Alles alleen maar op je smartphone lijkt mij niet veilig. Ben benieuwd hoe de Consumentbond hier tegenover staat.
Reputatie 1
ING heeft aangekondigd te stoppen met TAN-codes. Voortaan bevestig je een betaalopdracht via internetbankieren met je mobiel bankieren app. Als je de app niet hebt, kun je voorlopig nog TAN-codes gebruiken. Eind 2018 komt ING met alternatief voor deze klanten.

Wat vind jij? Heb je al ervaring met het bevestigen van je betaalopdrachten via de mobiel bankieren app? Of maak je juist geen gebruik van de app?
Reputatie 1
Ik heb nog giro-overschrijvingen liggen. Dan ga ik die gebruiken. Ik vind het belachelijk dat er over ons beslist wordt wat wij moeten. Daar heb een verschrikkelijke hekel aan.
Heb een pc en een ouderwetse mobiel waar ik mee kan bellen en sms'en. Word ik nu verplicht een dure mobiel te kopen omdat de banken dit willen. Dacht het toch even niet!!!!!! En trouwens waar haal ik het geld vandaan om zo'n duur apparaat aan te schaffen??
NEE WE GAAN WEER AAN DE GIRO-OVERSCHRIJVEN. Net zo makkelijk. En er komt weer werkgelegenheid bij de banken. Goed idee van mij.
Reputatie 1
[quote user="A.J.M." Hofman]Kreeg ook dit bericht. Heb een gewone telefoon met prepaid-kaart en wil absoluut niet bankieren via mijn telefoon. Mocht het alternatief mij niet aanstaan, dan ga ik naar een andere bank. Ik ga alvast wel een overzicht maken van de automatische overboekingen en incasso's die ik op de ING rekening heb.

Ik heb ergens gelezen dat de andere banken er ook over nadenken om dit te gaan doen. Weer overstappen naar de gewone papieren overschrijvingen.
Badge
Al meer dan 50 jaar maak ik, meestal tot tevredenheid, gebruik van de diensten van de ING(voorheen Postbank).
In die halve eeuw zijn er veel veranderingen geweest in de vorm en aard van de dienstverlening.
De meeste daarvan zijn door mij als positief gewaardeerd.
Helaas moet ik nu constateren dat de ING het gevoel en begrip voor een groot deel van haar klanten totaal uit het oog verliest.
Ik bezit en gebruik ook al jaren een smartphone. Ik heb echter besloten die absoluut niet te gebruiken voor financiële transactie omdat ik de veiligheid daarvan zeer beperkt vind.
Risico's op verlies, diefstal, hacken, slechte of helemaal geen bereikbaarheid in o.a. het buitenland, lege batterij, kapotte smartphone, etc. maken de huidige manoeuvre van de ING zeer dubieus en zelfs ongewenst.
Ik zal mij niet door hen laten dwingen om mijn smartphone toch te voorzien van de noodzakelijke INGapp en ik zie mij, tenzij er alsnog een acceptabel alternatief komt voor de door mij zo gewaardeerde en als uitermate veilig beschouwde hardcopy TANlijst, derhalve gedwongen om een andere meer klantvriendelijkere bank te zoeken.
De ING is bezig klanten van zich te vervreemden en moet het, in de verwachting dat meerdere mensen mijn inzichten delen, dan maar voelen.
Ten slotte wil ik de Consumentenbond vragen te inventariseren hoeveel klanten van de ING tegen het afschaffen van de TANcodes en de gewongen toepassing van de INGapp zijn.
Ik ben een 82-jarige man en in het bezit van alleen een laptopcomputer en een eenvoudig gsm-telefoontje voor slecht horenden. Daarmee doe ik alles wat nodig is o.a. internetbankieren met sms-tancodes. Ik ben absoluut niet van plan om mij door ING te laten manipuleren tot de aanschaf van een peperdure zg. smartphone. Wat moet ik met zo'n ding waarmee je heel veel kan waaraan ik geen enkele behoefte heb. Mijn sociale leven functioneert prima zonder. Meer wil ik niet.
Bovendien : ING is er voor zijn klanten en niet andersom. ING zorgt maar voor behoorlijke, klantvriendelijke betaalprocedures. Zo niet dan zijn er andere banken die wèl rekening willen houden met de tienduizenden zoals ik.
Ik ben overigens benieuwd naar het alternatief dat ING gaat aanbieden. Daarvan zal mijn toekomstige relatie met die bank afhankelijk zijn.
bfm.fcm@gmail.com
Badge
In 2009 is het misgegaan. Toen werd het gemak van de gratis Postbank ingeruild voor het voor alles betalen van ING Bank.

Het betaalsysteem deugt nog voor geen meter.
Als je in het buitenland betaalt met een creditcard wordt er een bedrag gereserveerd dat pas later weer verdwijnt. Zo is het mogelijk dat een reservering blijft staan terwijl het werkelijke bedrag al via je betaalrekening is verrekend. Je krediet waarvoor je die card toch hebt wordt er mee beperkt. ING zegt via een chatmevrouw, een normale helpdesk hebben ze niet meer, dat je dat bij de ontvanger moet aankaarten terwijl ik ING betaal voor een creditcard. Nadat ik een brief stuurde kreeg ik hetzelfde te horen via email en dat ik mijn kredietbedrag zou kunnen verhogen als het een probleem is:

"Bij een reservering op uw Creditcardaccount kunnen wij als bank niet helpen om de reservering ongedaan te maken. De tegenpartij kan een reservering maximaal 21 dagen vasthouden. Wanneer dit onterecht is of wanneer u eerder weer over het gereserveerde bedrag wilt beschikken, dient u als klant contact op te nemen met de betreffende tegenpartij. Ik snap uw punt betreffende het lagere bestedingsruimte op de creditcard. Echter zijn dit de voorwaarden voor het gebruiken van de Creditcard. Om dit probleem te verhelpen zou kunnen kiezen voor een hoger bestedingslimiet, welke aan te vragen is via MijnING of via de klantenservice. Daarnaast zou u ook een bedrag van uw betaalrekening kunnen overschrijven naar uw Creditcard, waardoor uw de bestedingsruimte verhoogt."

Hetzelfde voor een TAN-probleem. Mijn toegang tot mijn rekeningen werd geblokkeerd omdat ik 5x een verkeerde TAN-code zou hebben gebruikt. Wat niet waar is. Pas na 5 werkdagen zou mijn toegang weer worden hersteld na invoeren van een code die ik per brief ging ontvangen. Dat was omdat ik geen app heb. In dezelfde email als voornoemd werd als reden genoemd dat ik 3x een verkeerde TAN-code had ingevoerd. "Echter uit veiligheidsoverwegingen geven wij geen waarschuwing bij het te vaak verkeerd invullen van de tancodes."

Uiteindelijk herinnerde ik me dat er waarschijnlijk iets is misgegaan bij het beleggen. Daar moest ineens een TAN-code ingevoerd worden voor je daar terecht kon. Maar dat kon ik omzeilen en dat werd kennelijk als foute invoer voor de code gezien.
Nadat ik met schermprint ING er op attendeerde kreeg ik geen reactie meer. Kennelijk wordt je door de wizzkids van ING niet voor vol aangezien. Maar kennelijk zijn ze wel zo wanhopig dat ze me geld aanboden om over te gaan op een app op mijn mobiel.

Ik heb ze succes gewenst met hun betalingsverkeer met SWIFT en dat ze maar zo snel als mogelijk afkomen van die batchverwerking waardoor je in het weekend en feestdagen van anderen geen directe betalingen kunt doen. Want zo technologisch bijdehand zijn ze nog niet.
Badge
Op de website van de VEB wordt vandaag de discussie over het betalingsverkeer en ING nog verdiept. Daaruit blijkt ook dat ING niets betekent in de betalingen met mijn creditcard en toch rekenen ze er een behoorlijk bedrag voor.

"ING koopt het betaalverwerkingsbedrijf Payvision. Daarmee bevestigt het zijn imago van een innovatieve bank. Tegelijkertijd zijn er genoeg redenen waarom dit geen logische stap is.Payvision wordt in de deal gewaardeerd op 360 miljoen euro. ING koopt 75 procent van de aandelen, de rest blijft in handen van het management dat de dagelijkse leiding houdt.

ING Bank zet zichzelf graag neer als innovatief en vooruitstrevend. Het overnemen van een fintechbedrijf past daarbij. Maar is het een goed idee? Er zijn vier redenen om daaraan te twijfelen.

1.Het is geen grote overname
Hoeveel Payvision per jaar omzet maakt het bedrijfje niet bekend, noch hoeveel winst of verlies het boekt. Wel bekend is dat het bedrijf meer dan 100 miljoen transacties per jaar afwikkelt. Dat maakt het mogelijk een idee te krijgen van de omzet.

Ervan uitgaande dat het gemiddelde bedrag per transactie eerder tientallen dan honderden euro’s zal zijn, zal de omzet vermoedelijk in de tientallen miljoenen euro liggen. ING Groep had in 2017 naar schatting 17,7 miljard euro aan baten. Dit is dus een beperkt bedrag. De waarde van 360 miljoen euro is natuurlijk ook maar een fractie van de 62,5 miljard euro die ING op beurs waard is.

2.Deze aankoop gaat vermoedelijk wel tegen een hoge waardering
Het betekent dat ING zeker een aantal keer de omzet betaalt voor Payvision. In het beste geval, als de omzet rond de 100 miljoen euro zou liggen, 3,5 keer. Waarschijnlijker is echter dat de omzet lager is en de waardering aanzienlijk hoger.

Daarmee is de waardering vergelijkbaar met die van andere bedrijven in deze sector. Het Amerikaanse Square (NYSE ticker SQ) heeft bijvoorbeeld een beurswaarde van circa 8 keer zijn omzet over de laatste twaalf maanden. De waardering van het Nederlandse Adyen, bij de laatste financieringsronde 2,3 miljard dollar waard, is vergelijkbaar. Dit zijn natuurlijk wel aanzienlijk grotere bedrijven.

3.Dit heeft beperkt te maken met het traditionele verdienmodel van een bank
Het verdienmodel van een bank draait grotendeels om het rentebedrijf: geld kort ophalen en dit lang(er) uitlenen. Bij ING Bank zijn de netto rente-inkomsten meestal goed voor zo’n driekwart van de baten. Het is dan ook niet voor niets dat de rentemarge een cruciale maatstaf is.

Commissies op overboekingen, ‘funds transfer’, vormden de afgelopen jaren slechts enkele procenten van de baten. Het is niet nul, maar het is maar een klein deel van de activiteiten.

4.Betalingsverkeer was altijd een aparte tak van sport
Het afwikkelen van betalingen is een activiteit die niet door banken zelf wordt gedaan. De afwikkeling van het interbancair verkeer wordt gedaan door Equens. Tot niet zo heel lang geleden was een creditcard het enige betaalmiddel dat echt wereldwijd werd geaccepteerd. De afwikkeling en de daarvoor benodigde infrastructuur nemen creditcardmaatschappijen voor hun rekening, niet banken zelf. Er zijn uitzonderingen op de regel, maar over het algemeen zijn de afwikkeling van betalingsverkeer en bankieren zelf losstaande activiteiten.

Een bank die een stuk betalingsverwerking in huis neemt, gaat in zekere zin tegen de stroom in. Nou is dat precies wat verschillende betaalverwerkers, zoals Square en Adyen, ook doen met de aanvraag van banklicenties. De vraag is of het antwoord van de traditionele bank dan moet zijn om ook een betaalverwerker te worden? Dit lijkt een goede vraag die aandeelhouders ING op de jaarvergadering in het voorjaar zouden kunnen stellen." https://www.veb.net/artikel/06442/vier-redenen-voor-twijfel-over-een-bank-die-een-fintech-koopt

Reageer