Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

430 reacties

Ik zie niet in wat er mis is met het papieren TAN-systeem. Als je er zorgvuldig mee om gaat, valt er weinig op af te dingen. Alle puur digitale sytemen zijn in beginsel te hacken, dus minder veilig. Ik vind het daarnaast onverteerbaar dat je tegenwoordig voor alles en nog wat verplicht bent een smartphone te hebben en die ook permanent aan te hebben staan, ook bijvoorbeeld voor burgeralarmering nu de sirenes worden afgeschaft. Ik heb een simpele mobiele telefoon die ik aan zet als ik niet thuis ben en bereikbaar wil zijn. Als het alternatief wat ING biedt me niet bevalt, stap ik over naar een andere bank. Alleen jammer dat je je IBAN niet kunt meenemen.
Is de app net zo (on)veilig als de tancode???Ik blijf liever bankieren via mijn laptop en heb totaal nog geen behoefte aan alweer een nieuwe app,
Lijkt me meer een truc om meer klanten te laten omschakelen naar deze app en hoogstwaarschijnlijk alweer een grote kostenbesparing voor de bank.
Ik doe mijn administratieve zaken allemaal via PC. Vind het totaal onhandig dat ik straks mijn mobiele telefoon hier bij nodig heb. Veel kleiner scherm en ik heb i.v.m. veiligheid de app niet geïnstalleerd. Ik wil geen bankgegevens op mijn telefoon hebben. Wat als ik mijn telefoon verlies of kwijt raak? Als ING dit nieuwe systeem doordrukt dan overweeg ik serieus om over te stappen naar een andere bank.
Een nieuwe leiding wil de zaak altijd veranderen om zijn geursporen achter te laten en zijn bonus op te strijken, maar dat is niet noodzakelijk een verandering ten goede. Een papieren TAN-lijst is veiliger dan een code per SMS omdat je er niet mee over straat gaat. De ING heeft weer een recordwinst van vele miljarden behaald las ik deze week nog, dus stuur iedereen maar een gratis smartphone als die nodig is om te betalen.
Gaat de nieuwe manier wel werken als je geen Wifi en/of internet op je mobiel hebt.
in het buitenland is het zeker niet overal dat je wel even op je mobiel op internet kan. Alleen bekabeld is echt. Heel gebruikelijk in wat minder bewoonde gebieden. Gaat ING daar wel een oplossing voor bieden, ook. Denk ook aan Degenen die nu opwereldreis zijn, die kunnen niet even naar een plaats met WIFi of internet via de mobiel.
Heeft ING zo ver nagedacht of hebben allerlei zometeen een groot orobleem?
Lastig dat die banken allemaal tegelijk hun internetbankieren veranderen en allemaal anders.
Dames en Heren bankiers, doe zulke dingen a.u.b. met minstens een maand tussentijd, zodat we een beetje meer gelegenheid krijgen eraan te wennen.
Je mobiel is lek, wordt makkelijk gehackt, tan code gaat nu via een andere lijn , heb nog niet gehoord, dat er een tancode via sms is gehackt. zie niet dat het veiliger wordt op deze manier. Wel onveiliger voor de klant. Men wil alles digitaal, tot er een stroomstoring is dan ligt alle betalingsverkeer plat.
Probeer maar contant geld te pinnen gaat steeds moeizamer. Men wil dat men, met het hele banksaldo op zak loopt. Hoe makkelijker voor de bank, hoe risicovoller voor de klant.
@C.E. Burgers Ik gebruik de nieuwe methode al een tijdje, proefdraaien. Ik vind het prima om mijn mobiel naast de computer te leggen en een akkoord te geven met mijn vingerafdruk, niet met een inlogcode. Ik zou niet weten hoe iemand mijn vingerafdruk kan namaken. Het gaat snel.
Ik moest door technische tekortkomingen overgaan op TAN codes. Wij zijn voor ongeveer de helft van het jaar in het buitenland en kunnen op de woonplek aldaar geen GSM signalen ontvangen. Ook op onze Nederlands woonplek hebben we slechte tot geen ontvangst (Weidevenne in Purmerend). Onze GSM toestellen gaan bij thuiskomst daarom altijd uit. Stoppen met TAN codes betekent geen on-line afhandelingen meer. Ik vind dat geen enkel bedrijf het recht heeft on-line werken onmogelijk te maken. Ik ben benieuwd naar het alternatief.
Geen koffie meer drinken bij AH, je vingerafdruk staat op het bekertje
Badge
Een vingerafdruk stelen en namaken is een fluitje van een cent

Een verslag van een deelnemer aan de Fingerprint Forgery workshop

https://www.mediamatic.net/nl/page/16697/een-vingerafdruk-stelen-en-namaken-is-een-fluitje-van-een-cent
Wat mij betreft gewoon de Tancode blijven gebruiken per sms.
Niet iedere oudere heeft een smartphone of weet niet hoe er mee om te gaan.
een sms lukt meestal wel!
Kennelijk bent U(consumentenbond) nog niet helemaal op de hoogte van de ING veranderingen.
Behalve de Tancode veranderd ook het Internet adres. Wanneer je daarop contact maakt, dan blijkt dat het vernieuwde systeem alleen werkt met W10 en niet meer met IE 11. Als je zoals ik prettig werkt met W8.1 dan blijkt dat je over MOET stappen, dit riekt sterk naar koppel verkoop. Gelukkig kan ik nog met het oude Internet adres werken, maar ik vindt dat zolang W8.1 nog bestaat, dit werkzaam moet blijven.
Badge
Een ander effect dat de automatisering door ING veroorzaakt wordt door een andere bank in een uitgebreid rapport uitgelegd. De conclusie in mijn woorden: Door mee te gaan in de automatisering door ING benadeel je jezelf in je inkomen. (Behalve als je goed bent opgeleid en een volwaardige baan hebt ten gevolge van de opleiding.)

Besteedbaar inkomen van huishoudens staat al bijna veertig jaar vrijwel stil
Special

05 februari 2018, door Martijn Badir
[...]
  • De toegenomen winstgevendheid van bedrijven hangt nauw samen met het structureel dalende arbeidsinkomensaandeel
  • Dit is een mondiale trend, waar vooral automatisering en internationalisering aan ten grondslag liggen
[...]

Conclusie

Het besteedbaar inkomen van huishoudens staat al bijna veertig jaar vrijwel stil. Een deel van de verklaring is dat de huishoudensgrootte in de afgelopen decennia is afgenomen. De belangrijkste reden is echter dat de groei van het huishoudinkomen achterblijft bij de groei van de totale economie. Vooral het aandeel van de economie dat naar bedrijven gaat, is sterk toegenomen. Meer geld wordt opgepot bij bedrijven en zij zijn ook winstgevender geworden.

Daarachter ligt echter een fundamentele verschuiving van het belang van arbeid naar het belang van kapitaal. Dit is een mondiaal fenomeen: in de meeste Westerse landen is het arbeidsinkomensaandeel in de afgelopen decennia sterk gedaald. De onderhandelingspositie van werknemers is afgenomen ten opzichte van werkgevers: automatisering, offshoring en de toegenomen flexibilisering dragen hier allemaal aan bij. In Nederland specifiek speelt de sterk toegenomen flexibilisering nog een extra grote rol.

https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/februari/besteedbaar-inkomen-huishoudens-nederland-staat-vrijwel-stil/?socimg=L0dsb2JhbC9QdWJsaWNhdGllIGFmYmVlbGRpbmdlbi8yMDE4LzAyIEZlYnJ1YXJpL1NQMjAxODAyMDNfYmVzdGVlZGJhYXJfaW5rb21lbi9maWczLnBuZw==
Reputatie 6
Badge +6
Je mobiel is lek, wordt makkelijk gehackt, tan code gaat nu via een andere lijn , heb nog niet gehoord, dat er een tancode via sms is gehackt. zie niet dat het veiliger wordt op deze manier. Wel onveiliger voor de klant. Men wil alles digitaal, tot er een stroomstoring is dan ligt alle betalingsverkeer plat.
Probeer maar contant geld te pinnen gaat steeds moeizamer. Men wil dat men, met het hele banksaldo op zak loopt. Hoe makkelijker voor de bank, hoe risicovoller voor de klant.

@G Zevenbergen : Van harte welkom op de Community! Ik zag dat je een topic had geopend over ING-TAN. Om de discussie overzichtelijk te houden heb ik jouw reactie verplaatst naar het topic 'ING stopt met TAN-codes' waar al tientallen consumenten in gesprek zijn over het onderwerp.

Voel je dus vrij om met de mede-communityleden in gesprek te gaan 🙂. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag!
Reputatie 3
Badge +3
Bedankt voor alle reacties!

De Consumentenbond vindt ook, zoals in veel reacties te lezen is, dat ING-klanten die geen (geschikte) smartphone hebben, of er geen willen gebruiken hiervoor, een klantvriendelijk én veilig alternatief moeten krijgen.

Zolang het alternatief niet bekend is, blijven we benieuwd naar de reacties van ING-klanten. Zo krijgen we goed inzicht in wat ING-klanten willen en wat wij kunnen onderzoeken en/of aanbieden (denk aan een onderzoek naar de veiligheid van bevestigen met de app en van het toekomstige alternatief, inzichtelijk maken bij welke bank je terecht kan als je wilt overstappen, etc.)

We blijven de reacties hier dus goed in de gaten houden.
Met de meeste argumenten eens: De TAN codes niet afschaffen dus! Naast bovengenoemde redenen van veiligheid, is er nog een belangrijke reden te noemen om NIET met een APP op[ een Smartphone te bankieren; steeds meer mensen gaan terug naar een simpele, "gewone" mobile telefoon , of zoals ik alleen met een vaste lijn bereikbaar (telefonisch en ook met computer), vanwege het stralingsgevaar! Jawel je leest het goed!. Er komt elke dag steeds meer straling ( lees Hoogfrequente Electro Magnetische Velden) bij; UMTS zendmasten uitbreiding (steeds meer en sterker), steeds meer nieuwe WIFI spots, steeds sterkere Wifi en "smart"-phones , uitrol van G5 netwerk (hogere frequenties), waarmee ook op afstand leesbare en bestuurbare openbare verlichting, en zelfs auto's, enz.
Bovendien zijn er nog steeds veel oudere mensen die überhaupt niet digitaal kunnen en/of willen bankieren.. De Consumentenbond mag, naast materiele zaken, trouwens ook wel eens aandacht besteden aan deze vormen van welzijn!
Badge
Leuk verhaal, dat bevestigen van betaalopdrachten op internet (webwinkels) in je ing app op de telefoon. Helaas pindakaas als je zoals ik een Windows telefoon hebt, want in die app kan dat gewoonweg niet. Dus als de tan-code exit gaat, dan moet ik een andere telefoon kopen? Slecht verhaal, zo jaag je klanten wel naar de concurrent...
Ach, als de ING een smartphone cadeau doet aan al haar klanten, mag dat wel van mij
Wij hebben voor onze zoon de tancodes op moeders telefoon. Zo kan hij leren om met geld en internetbankieren om te gaan zonder dat het veel geld kost aan games etc. Zonder tancodes, alles gelijk in zijn handen is onverantwoord.
Wat is het alternatief van ING om internetbankieren voor kinderen van ouderlijk gezag te voorzien? Daarvoor waren de tancodes op moeders mobiel nl een goede manier.
Ik ben benieuwd
Reputatie 5
Badge +7
[quote]
Mijn vrouw en ik hebben bewust gekozen voor de papieren TAN-lijst nadat tijdens een langdurig verblijf in Suriname bleek dat de sms-jes niet aankwamen. ING gaf toen toe dat ze dat niet over de hele wereld kunnen garanderen. Kan ING nu wel garanderen dat die app overal zal werken?

Herkenbaar, ik verbleef meerdere keren langdurig in Oeganda en daar werkte de SMS functie ook niet. Dus werkte ik met de papieren TAN-codelijst. Maar omdat ik vrij regelmatig mijn geldzaken moest regelen als ik onderweg was, kwam voor mij de Mobiel bankieren app goed uit. Nu ben ik inmiddels gewend aan letterlijk mobiel bankieren.
[quote]
Kortom, niets lijkt helemaal veilig , ongeacht wat er zoal beweerd wordt. Maar hoe zit het met die datalogger oftewel dat 'kastje ' waar ABN-AMRO en RABO mee werken ? Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Vind ik ook wel prettig omdat ik alleen mijn pincode hoeft te onthouden en niet de gebruikersnaam plus wachtwoord van ING wat ook nog regelmatig gewijzigd moet worden. Onmogelijk te onthouden voor velen en ergens opschrijven mag formeel niet.

HJC
De datalogger van de RABO werkt perfect. Zou willen dat ING daar ook toe over zou gaan.
Zelf vind ik dat ING niet met de tijd meegaat kwa bankieren. Heb in verleden contact gehad over de tancodes via sms of papier en dat er geregeld moeilijke wachtwoorden aangemaakt moeten worden. Dat het “kastje” de Datalogger van de ABN-AMRO en RABO een zeer veilige manier van bankieren is alleen je pincode onthouden. Antwoord daar doen wij niet aan! We moeten al zo vaak wachtwoorden veranderen en onthouden dat je het op den duur niet meer weet, of ben ik de enige! Dit Kastje zouden ze ook voor de Bankier App kunnen inzetten met een pincode samen.
Zelf heb ik geen computer alleen een i-pad (zijn meer mensen die het geld er gewoon niet voor hebben om computer erbij te kopen) en inderdaad alleen met een pincode van 5 cijfers is het zeker niet veilig genoeg via de bankier App.
Ik kan mij voorstellen dat er misschien mensen zijn die het systeem niet kennen van de Datalogger maar het is veilig en handig vergeleken met tancodes gebruikersnaam en wachtwoord.
Ronduit belachelijk. Dat de klant al lang géén koning meer is bij ING was ons al langer bekend. Maar wij hebben nog nooit een smartphone, iPad, iPod of wat dan ook in die richting gehad en zijn evenmin van plan zo'n onding (op korte termijn) aan te schaffen. We gebruiken doelbewust evenmin Facebook, Twitter, LinkedIn en dergelijke flauwe kul. Wij gebruiken al vele jaren zonder problemen via Mijn ING hun papieren TAN-code lijst en hopen dit de komende jaren nog steeds te blijven doen! Zo deze arrogante bank dit wil...
Reputatie 7
Badge +6
Als ING als alternatief met een datalogger komt , zou ik dat ook prima vinden , tenzij vroeg of laat blijkt , dat die ook niet veilig is voor het geboefte. Ben het met de argumenten hierboven eens wat dat betreft. Jammer dat ze momenteel nog niet willen zeggen wat het gaat worden.

Reageer