Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

430 reacties

Ik maak gebruik van de ING-app op mijn iPad en op mijn Windows Phone. iPad is al heel oud, en daarmee stop ik binnenkort. Ik heb gemerkt dat de app voor Apple en voor Android veel meer functionaliteit heeft dan de app voor de Windows Phone. Ik heb zelfs het idee dat de laatste niet meer verder ontwikkeld wordt. Daar baal ik enorm van. Met je mobiel bevestigen van betaalopdrachten vind ik persoonlijk best, maar zorg er als ING dan voor dat dat met alle mobiele apparaten kan, ook met Windows-apparaten.Er wordt enorm verdiend doordat steeds meer bankzaken via Internet gaan. Geef dan een stukje van dat verdienen terug door voor alle systemen gelijkwaardige apps beschikbaar te hebben.
Ik ben niet in het bezit van een smartphone maar van een eenvoudige telefoon zonder internet en dat bevalt mij prima.Dus kan ik ook niet de aangekondige app installeren. Ik internet bankiert op mijn op mijn PC en dat gaat prima ik krijg dan ook de TAN-CODE's per SMS en dat werkt uitstekend. Ik ben benieuwd welk alternatief de ING voor mij hebt want ik ben niet van plan om een smartphone te kopen door deze wijzeging. Misschien ovestappen naar een andere bank ?
Wel heel erg juppen gedrag van de huidige ING-bestuurders.
Het zijn de juppen die alles maar dan ook werkelijk alles via hun telefoon doen.
Er komt bakken met geld binnen dus als het op enig moment mis gaat is het niet zo erg.
Volgende maand is er weer voldoende salaris ontvangen.
De ING heeft een systerem met tancode via SMS. Dit werkt dus waarom zouden zij dat stopzetten.
Taak voor de consumentenbond om tijdig bezwaar te maken tegen verplicht bankieren via de app en eisen dat de ING SNEL opheldering geeft over het alternatief.
Reputatie 3
Badge +3
De Consumentenbond weet op dit moment ook nog niet want het alternatief wordt voor ING-klanten die de app niet willen of kunnen gebruiken. We zullen er bij ING zeker op aandringen dat tijdig bekend wordt gemaakt wat dit alternatief is én dat het mogelijk om zónder smartphone te blijven internetbankieren.

We blijven de reacties hier volgen!
Ik maak sinds enkele weken gebruik van de ING- app op mijn Iphone 7.
Geluk bij een ongeluk want mijn Windows-phone was kapot gevallen anders had ik de ING-app niet kunnen installeren .
Bij overboeking krijg ik soms nog een sms-bericht binnen met een tan-code maar meestal moet ik met de vingerprint akkoord geven. De tan-code ontvangen met een sms bericht is voor mij gebruiksvriendelijker.
Ook heb ik vaak dat ik na het uitloggen de ING-app op de iphone niet gesloten krijg, ik moet dan de iphone in zijn geheel uitzetten en opnieuw opstarten.
Vandaag kreeg ik de bevestiging van ING dat bij het overmaken van de betaalrekening naar de Oranje (internet) spaarrekening of van de spaarrekening naar de betaalrekening überhaupt GEEN bevestiging meer nodig is op mijn computer. Dat betekend dat ik het risico loop dat al mijn spaargeld zonder tancode overgezet kan worden van de spaarrekening naar de betaalrekening en bij hacken overgeboekt kan worden naar........
Ik had mijn spaargeld overgeboekt naar andere internetspaarrekening die meer rente ( tot 0.45 % ) geven dan de 0,05 % bij ING en met dit veiligheidsaspect ben ik daar dubbel blij mee.
Reputatie 2
Badge +1
Afschaffen van een bestaande en veelgebruikte dienst zonder duidelijkheid over een alternatief getuigt niet van een grote klantgerichtheid, ook al is het op zichzelf te begrijpen.

Ter zake van TAN-codes per SMS heb ik evenwel ook ernstige bedenkingen (net als bij mobiele transacties via een smartphone trouwens). De essentie van een TAN-code per SMS is het gebruiken van een veilig, onafhankelijk kanaal ('out-of-band') om geheime informatie te versturen, om op die manier zeker te stellen dat derden niet onbevoegd transacties in jouw naam kunnen uitvoeren. Het bezit van een mobiele telefoon, of eigenlijk: een mobiel telefoonnummer, moet de zekerheid geven dat de gebruiker de legitieme rekeninghouder is. Bij mobiele telefoons gaat het echter om apparaten die gemakkelijk kunnen kwijtraken of ontvreemd kunnen worden. Bovendien is het ook niet al te moeilijk voor een crimineel om een nummer buiten de gebruiker om over te laten zetten. Om dat soort redenen wordt deze methode door de NIST (de Amerikaanse standaardisatieinstelling) in de recente Digital Identification Guidelines (SP800-63) afgeraden. Het is vreemd dat de ING voor betalingstransacties dan volop inzet op een dergelijke onveilig bevonden methode. Nóg een reden om ING vaarwel te zeggen!
N.B. De NIST is een betrouwbare instelling, niet te verwarren met de NSA. (Als de laatste iets aanbeveelt, is het zaak om eerst héél goed na te gaan of zo'n advies er niet op gericht is jouw informatie voor hen toegankelijk te maken! 😉)
Ik kreeg vorige week een ouderwetse brief van ING dat ze binnenkort gaan stoppen met het uitgeven van de mobiele app voor Windows Phone. Opeens zie ik dat ze tan codes ook gaan afschaffen. Ik gebruik een Windows phone naar alle plezier, geen haar op mijn hoofd die denkt aan overstappen naar IOS of Android. Maar hoe moet ik dan in hemelsnaam straks mijn betalingen bevestigen? Als het bevestigen echt niet anders kan, ga ik overstappen naar een andere bank, dat wordt wel gedoe. Ik heb al mijn hele leven hetzelfde rekeningnummer, dus ik zal overstappen met veel pijn in het hart.
Reputatie 7
Badge +6
Er komt een alternatief voor degenen die geen app kunnen of willen gebruiken , Pindakaas . Ook voor mensen die geen smartphone hebben en ook niet willen. Alleen jammer dat ING dat alternatief nu nog niet wil bekend maken . Daarmee riskeren ze dat onnodig klanten weglopen. Dit en andere incidenten maakt ze niet bepaald populairder.
Reputatie 6
Badge +6
@E.T. Wiersum volgens mij stoppen ze wel volledig met het ondersteunen van de ING app via Windows Mobile. Ik las het een paar weken geleden bij ING op het forum. Reden was dat het aantal gebruikers via Windows Mobile slechts een paar procent is. Reden genoeg volgens ING om te stoppen met ondersteunen . Ik zoek het linkje er zo nog even bij.
Reputatie 7
Badge +6
Jawel , Niels. Maar dat betekent niet dat pindakaas zijn telefoon wegens ING af moet danken . Alle klanten die niet ( of niet meer ) met de telefoon kunnen of willen bankieren , zouden een alternatief krijgen . Maar wat dat is willen ze nog niet zeggen , terwijl iedereen die dat aangaat , dat nu wel eens wil weten . Ikzelf ook. Ik bankier met de laptop en wil geen smartphone .
Zijn er eigenlijk banken die uitermate geschikt zijn voor mensen die per se geen mobiele telefoon willen gebruiken? Anders heeft overstappen weinig nut.
Reputatie 7
Badge +6
De TAN-code per telefoon is geschikt voor alle soorten mobiel omdat het per SMS verstuurd wordt. Dus ook voor mijn nieuwe telefoon zonder internet. @ Deen , Rabo en ABN-AMRO werken met een datalogger waar we de pinpas in moeten steken . Bij betalen komt er een code tevoorschijn die we in moeten toetsen. Net als met Tan dus , maar zonder telefoon. Van andere banken weet ik het niet.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Ingrid Zuurmond, ik wil toch wel even een kanttekening plaatsen,ik heb namelijk contact op genomen met de klantenservice van ING. Daar kreeg ik te horen dat te TANcode's per brief aan het eind van dit jaar verdwijnen.Ik belde voor een vriend van mij die overwinterd in zuid Frankrijk.Ook begrepen zij dat dit een verloren optie is voor voornamelijk oudere mensen, maar een positieve kant is er wel, er wordt namelijk gewerkt aan een oplossing en waarschijnlijk zal er voor de b.v. ouderen een brief komen voor de TANcode's. Dus er is nog steeds niets zeker en moeten wij afwachten tot eind van dit jaar. Ik hoop hiermee een tipje van de sluier voor u te hebben opgelicht.
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 7
Badge +6
Nog even voor de duidelijkheid. De TAN-codelijsten die per brief opgestuurd worden , wil de ING al jaren vanaf omdat het minder veilig geacht wordt en omdat het administratief kostbaarder is. Hier werd een uitsterfbeleid gehanteerd. Klanten die begonnen met internetbankieren en een GSM hadden kregen die mogelijkheid niet eens aangeboden als ik me goed herinner . Die kregen hun TAN per SMS .Daardoor heb ik die lijsten nooit gezien. Als ik het goed heb begrepen verdwijnt zowel de papieren als de SMS versie. Daarom betwijfel ik ten zeerste dat de Tan per brief weer terug komt voor degenen die niet per smartphone kunnen of willen bankieren . We wachten het maar af . ING zou er verstandig aan doen om hun klanten niet zo irritant lang in het duister te laten tasten . Samen met de andere irritaties veroorzaakt dit weglopende klanten . Ik vermoed dat ING met een datalogger komt . Dat werkt erg makkelijk vind ik. Maar dit is gissen . We zullen het moeten afwachten.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb nog even gekeken bij ING . Er staat : In de vernieuwde omgeving gebruikt u de Mobiel Bankieren App om uw opdrachten te bevestigen . Mobiel vervangt daarmee de TAN-code per SMS of papieren lijst. Later in 2018 gaan we afscheid nemen van TAN . Kan je de App niet gebruiken , dan zorgen wij voor een alternatief. Aldus de ING.
Als 70+ mantelzorger van een ander ouder persoon, iemand met Niet Aangeboren Hersenletsel, die na het verliezen van verschillende mobiele telefoons, nu geen smartphone heeft en daarmee ook niet overweg kan, is de TAN code lijst de uitkomst om samen zijn financiele zaken te kunnen regelen. Wat mij betreft blijft de TAN code lijst voor senioren!
Badge
Ook ik heb (als nog-net-jongere) bewust geen smartphone, want ik zie om me heen de negatieve gevolgen van dat ding voor vrijwel al het sociale verkeer, en bovendien (getuige diverse krantenartikelen van de laatste tijd) krijgen we van al die updates, likes en appjes collectief "de concentratie-spanningsboog van een vlo". Voor mij dus een ouderwets Nokia-telefoontje met bellen en sms-en, dat is meer dan voldoende en als ik mijn collega's continu druk bezig zie met hun smartphone denk ik, heerlijk, wat een rust. 🙂 Maar nu lijkt het erop dat de ING ons toch wil dwingen om allemaal zo'n ding te kopen, want als ik het goed begrijp is er nog steeds geen concreet alternatief voor "ouderwetse" dertigers zoals ik. Ik blijf dus heel graag via de Consumentenbond op de hoogte van de ontwikkelingen op dit vlak.
Als je dit bericht over het stoppen van de TAN-codes (why change a winning team?) samenvoegt met de recente schande over de bonus van ING-topman Hamers, en de knullige wijze waarop ING recent nog drie miljoen transacties dubbel heeft afgeschreven, van voel ik er veel voor om van bank te wisselen. Van de oude Postbank was ik een echte fan, maar de ING heeft door de jaren heen dat krediet volledig verspeeld. De enige reden dat ik nog niet ben overgestapt is dat ik ook nog ING-gemachtigde ben voor mijn gehandicapte broer, voor wie ik mantelzorger ben, en wil ik hem al die overstap-ellende aandoen?
Het lijkt me, dat de technologische ontwikkelingen behoorlijk zijn doorgeschoten, een veel te grote greep op ons normale bestaan hebben gekregen en het einde is niet in zicht; Er hoeft maar iets te gebeuren en de hele boel loopt spaak. Enige tijd geleden, kwam ik terug van een vakantie en had geen eten meer in huis, Bij de supermarkt wilde ik betalen met mijn pinpas, maar ...er was een storing, dus dat ging niet, Dan moest ik maar met contant geld betalen. Had ik niet bij me ( wil men daar trouwens ook niet vanaf?) Hoewel ik vaker bij deze supermarkt boodschappen koop, kon ik onverrichter zake en hongerig naar huis. op zoek naar een werkende geldautomaat...
ING gaat er zomaar van uit dat iedereen een smartphone heeft. Mensen die geen smartPhone hebben worden nu opgezadeld met een probleem. Het zou fraaier zijn geweest dat ING de alternatieve oplossing direct zou hebben geintroduceerd. Nu worden onnodig veel klanten op stang gejaagd. Dit riekt enigszins naar eigenbelang en dat kennen we van de banken.

Dit kan veel beter ING! Vergeet de drie regels niet:
  1. denk vanuit de klant;
  2. denk vanuit de klant;
  3. bij twijfel: denk vanuit de klant.
Reputatie 7
Badge +6
@Tingieter , het probleem staat of valt met het alternatief dat ING gaat aanbieden . Waarom moet het zo lang duren tot ze dit bekend maken ? Dat vind ik een hele slechte zaak om klanten die het betreft maandenlang in onzekerheid te laten . Zo dien je niet met je klanten om te gaan, vind ik. Maar ik neem aan dat dit alternatief juist is voor klanten zonder smartphone . De vraag is echter of dat een prettig alternatief is . Als het een datalogger wordt , zoals ABN-AMRO en RABO -klanten ook hebben , vind ik het prima.
Reputatie 2
Badge
Het regent hier klachten over de afschaffing van de "papieren"TAN" nummers bij ING bank.
En wat doet de ING Bank, geen reactie helemaal niets . Weet men daar überhaupt wat strakt gaat gebeuren? Men doet of klanten niet bestaan en lastig zijn en vergeet dat al de klanten die thuisbankieren ondertussen al jaren onbezoldigde medewerkers zijn van de ING bank, waar deze enorm profijt van heeft. Dan mag deze bank ook wel eens iets doen in de richting van de onbezoldigde medewerkers.
Ik heb zojuist bij een overschrijving geen andere mogelijkheid meer gehad de transactie te bevestigen dan met de mobiele app. Als mensen die de app niet gebruiken nog steeds een SMS krijgen is de oplossing dus duidelijk. Dan blijft voor die mensen de SMS dus.
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het niet duidelijk . De TAN code per SMS verdwijnt ook omdat ze helemaal stoppen met TAN. Het is nog steeds niet bekend wat er voor in de plaats komt voor zover ik weet.
Ik heb zojuist bij een overschrijving geen andere mogelijkheid meer gehad de transactie te bevestigen dan met de mobiele app. Als mensen die de app niet gebruiken nog steeds een SMS krijgen is de oplossing dus duidelijk. Dan blijft voor die mensen de SMS dus.
Tot het einde van het jaar.
ING heeft aangekondigd te stoppen met TAN-codes. Voortaan bevestig je een betaalopdracht via internetbankieren met je mobiel bankieren app. Als je de app niet hebt, kun je voorlopig nog TAN-codes gebruiken. Eind 2018 komt ING met alternatief voor deze klanten.

Wat vind jij? Heb je al ervaring met het bevestigen van je betaalopdrachten via de mobiel bankieren app? Of maak je juist geen gebruik van de app?

Ik wil helemaal geen mobiele telefoon, wat nu? Mag ING me dwingen er een aan te schaffen of moet ik dan maar stoppen met online bankieren.

Reageer