Consumentenbond.nl

ING stopt Windows bank app; help ING te stoppen!

ING stopt de Windows bankieren app. Niet alleen dwingt ING zijn Windows phone klanten hiermee om een (minder veilige) Android of iPhone aan te schaffen, ook de onfatsoenlijke wijze waarop zonder voorafgaande waarschuwing een voor klanten onontbeerlijke in het betaalpakket begrepen functie wordt beëindigd is een wanprestatie die wat mij betreft zo snel mogelijk juridisch aangepakt moet worden, naar ik hoop met steun van de Consumentenbond.
Ik roep iedereen - ook zonder Windows phone - op om hieraan mee te werken en te protesteren, want het is bepaald niet de eerste keer dat ING zich van dit soort grof opportunistisch machtsmisbruik bedient!

Ik wilde dit bericht op de ING Community plaatsen, maar die wordt binnenkort opgeheven met als smoes dat er te weinig klanten aan mee doen. Maar gezien het kritische gehalte van het gros van de berichten lijkt een doofpotactie waarschijnlijker.
Voor zover ING vertrouwt op het uiterst geringe overstapcijfer van zijn klanten: In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst!

16 reacties

De verwachting dat bedrijven door zullen gaan met het ondersteunen van Windows phone terwijl MS zelf gestopt is of daar zelfs juridisch toe gedwongen zouden moeten worden is niet realistisch.
Reputatie 7
Badge +6
Tot mijn verbazing kan ik nu met de laptop bij ING geld overmaken zonder extra veiligheid. De SMS met TAN-code wordt niet meer verstuurt . Het alternatief waar ze het over hebben is er nog niet en dan toch het oude veilige systeem alvast de nek omdraaien ? Beschamend !!! Ik denk inderdaad dat de community opgeheven wordt omdat ze die regen van klachten niet meer willen zien........
Dus dat zou betekenen dat iedereen die op uw naam inlogt geld kan overmaken? Ik zou per direct opzeggen, dat zou ik onacceptabel vinden.
Reputatie 7
Badge +6
Uiteraard niet . Er is ook nog een gebruikersnaam en wachtwoord . Maar die Tan als laatste en extra veiligheidsstap bij een geldhandeling was er niet voor niets . En die is nu weg........De gebruikers naam hoeft niet de eigen naam te zijn . Beter zelfs niet , want dan is het als het ware een extra wachtwoord.
Ik zou dat echt niet accepteren en direct overstappen.

Tot mijn verbazing kan ik nu met de laptop bij ING geld overmaken zonder extra veiligheid. De SMS met TAN-code wordt niet meer verstuurt . Het alternatief waar ze het over hebben is er nog niet en dan toch het oude veilige systeem alvast de nek omdraaien ? Beschamend !!! Ik denk inderdaad dat de community opgeheven wordt omdat ze die regen van klachten niet meer willen zien........

Naar je eigen ING spaarrekening waarschijnlijk.
@André Th ING is zo'n beetje de laatste bank die stopt met die app. Nee, ik ondersteun je oproep niet.
ING heeft er overigens meer klanten bij gekregen https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/ing-heeft-er-meer-klanten-bijgekregen-ondanks-hamersgate
@Lazylady U begrijpt mij verkeerd. Inderdaad, niemand ondersteund Windows Phone Apps en dat zal ook niemand meer gaan doen. Mijn opmerking was gericht aan dhr Wiersum die blijkbaar overboekingen kan doen zonder bevestiging omdat hij volgens zijn opgave geen Tan code meer krijgt. Dat laatste zou ik niet accepteren.
Reputatie 6
Badge +6
Uiteraard niet . Er is ook nog een gebruikersnaam en wachtwoord . Maar die Tan als laatste en extra veiligheidsstap bij een geldhandeling was er niet voor niets . En die is nu weg........De gebruikers naam hoeft niet de eigen naam te zijn . Beter zelfs niet , want dan is het als het ware een extra wachtwoord.

@E.T. Wiersum ik heb net 0,10 cent overgeboekt naar mijn vriendin (boft zij even) via ING. Ik kreeg wel de mogelijkheid om een TAN te ontvangen. Ze proberen eerst de betaling te laten verifiëren via de ING App, maar ik had wel de mogelijkheid om als alternatief een TAN-code aan te vragen. Deze heb ik ook ontvangen.
Reputatie 7
Badge +6
Hmmm........Ik weet het verder ook niet , Niels . Ik had de telefoon aan staan omdat ik de gebruikelijke SMS met TAN-code verwachtte. Niets dus en kreeg ook geen mogelijkheid in beeld. De transactie werd gewoon zonder TAN verwerkt. Volgende keer nog maar eens kijken of ik iets gemist heb , maar voorheen was dit op deze manier helemaal niet mogelijk.
Reputatie 4
Badge +7
@André Th ING is zo'n beetje de laatste bank die stopt met die app. Nee, ik ondersteun je oproep niet.
ING heeft er overigens meer klanten bij gekregen https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/ing-heeft-er-meer-klanten-bijgekregen-ondanks-hamersgate

Klopt, zie ons nieuwsbericht met update hierover.
Reputatie 1
Badge
OK er zijn wat minder gebruikers van de Windows Phone10 app, maar die is wel up-to-date. En dat blijft die ook nog een aantal jaren. Android4.4 (wat vaak nog wordt geadviseerd) krijgt al jaren geen update meer, daarnaast zou (mits correct in elkaar gezet) een ING app voor de Windowsphone ook binnen Windows10 op PC en tablet gebruikt kunnen worden!
Inderdaad, wat @A.J.M. Dierick zegt: De app bestaat en werkt(e) gewoon, en is er dan geen enkele reden -voor zover ik kan bepalen- om daar dan actief de stekker uit te trekken. (Tenzij er zodanige enorme en geconstateerde lekken in zitten dat het gebruik niet langer veilig is natuurlijk)
@Ronaldvr Het onderhouden / up to date houden van een app brengt de nodige kosten met zich mee. Dat is de reden dat de ING (en ieder ander bedrijf) stopt met de app voor Windows phones. Zelfs Microsoft stopt er nog nauwelijks geld in. Alleen worden nog beveiligingsupdates uitgebracht, maar dat zal met 1 - 2 jaar ook wel einde oefening zijn.
@Lazylady U begrijpt mij verkeerd. Inderdaad, niemand ondersteund Windows Phone Apps en dat zal ook niemand meer gaan doen. Mijn opmerking was gericht aan dhr Wiersum die blijkbaar overboekingen kan doen zonder bevestiging omdat hij volgens zijn opgave geen Tan code meer krijgt. Dat laatste zou ik niet accepteren.

Ik begrijp je prima, hoor, mijn reactie (Naar je eigen ING spaarrekening waarschijnlijk.) was gericht aan @E.T. Wiersum (jeetje wat een geklooi iedere x met die quotes).
@Ronaldvr Het onderhouden / up to date houden van een app brengt de nodige kosten met zich mee.

Ja dat wéét ik, maar om uit een app die gewoon werkt, waar géén (bekende) beveiligingsproblemen mee zijn, in een omgeving de veilig en up to date wordt gehouden (Sterker, de reparatie voor de KRACK aanval via WPA2 was al gerepareerd vóór het bekend werd en ook ruim vóór andere platforms) zomaar onbruikbaar te maken is een ander uiterste.

Daarnaast is het zo, dat dat onderhoud natuurlijk nauwelijks iets hoeft te kosten in verhouding tot andere zaken: 1 developer zo nu en dan inzetten voor bugfixes kost misschien bruto € 150 per uur. Dus dat zal dan op jaarbasis misschien maximaal € 20.000 kosten. Een schijntje.

Reageer