Consumentenbond.nl

ING werkt slecht onder Internet Explorer

Sinds ING een nieuwe layout voor Mijn ING heeft, werkt deze super traag onder Internet Explorer. ING geeft dat ook zelf toe: als ik inlog verschijnt deze tekst: 'We zien dat je Internet Explorer gebruikt. Hierdoor werkt ING niet zo snel. Een momentje alsjeblieft. '
Ik heb daarover gebeld met ING. De medewerker zegt dat ik dan beter overstap naar een andere browser. Ik protesteerde toen: 'Miljoenen Nederlanders internetten via Internet Explorer!'
De medewerker zei toen dat dat met opzet zo was omdat 'Internet Explorer niet veilig is, want het wordt door Microsoft niet goed meer bijgehouden. '
Wat een klets verhaal, echt een broodje aap. Op mijn verzoek zou hij mijn klacht doorgeven.
Maar intussen werkt ING nog altijd tergend traag...
Hebben meer mensen hier last van? Kan ING dat zo maar zo doen?

67 reacties

Reputatie 7
Dat het überhaupt nog werkt in internet Explorer is al een wonder. Waarom zou je dat nog gebruiken?
Reputatie 6
Badge +6
@C.J. van Dam het gaat dan echt om IE en niet om Edge ( ‘standaard’ windows browser tegenwoordig). ?
Het zou een zeer slechte zaak zijn als miljoenen Nederlanders nog IE zouden gebruiken. Gelukkig is dat ook niet zo.

Het zou verstandig zijn het advies van de ING medewerker op te volgen en een andere browser, bijv. Chrome of Firefox, te gaan gebruiken.
Reputatie 7
Firefox werkt iderdaad beter dan Internet Explorer. Ik denk dat ze bij ING weleens gelijk kunnen hebben. Firefox is wel streng, je krijgt soms de mededeling dat een site waar je al tien jaar komt niet veilig is, die moet je dan toevoegen aan de uitzonderingen. .
Ik ben geen Google fan dus chrome gebruik ik niet, Google gebruik ik ook niet meer als zoekmachine.
Internet Explorer is een tegenwoordig een 'stiefkindje' en op Windows 10 al niet eens meer de standaard browser, en Microsoft wil ook graag dat je overstapt.
Vroeger gebruikte Microsoft IE als een 'breekijzer' om niet standaard zaken te introduceren in de "Embrace Extend Extuinguish" tactiek om concurrenten op achterstand te zetten. Na het anti-trust proces en het vertrek van Ballmer, (én niet te vergeten de opkomst van Firefox als alternatief) is die tactiek nu wel afgezworen, maar de met opzet geïntroduceerde incompatibiliteiten met Internet standaarden zitten er nog wel gewoon in. Evenals de diepe integratie met Windows zelf.

Die zaken zorgen er voor dat IE intrinsiek véél onveiliger kan zijn dan andere browsers. En dat ieder bedrijf dat vroeger achterover moest leunen om om die incompatibiliteiten heen te programmeren nu een zucht van verlichting slaakt dat dat niet langer hoeft nu Microsoft zélf nu ook stopt met IE.

Dus @C.J. van Dam : Stop met IE dat is een doodlopend spoor.
Reputatie 5
Badge +4
Ronaldvr schreef:

...
Vroeger gebruikte Microsoft IE als een 'breekijzer' om niet standaard zaken te introduceren in de "Embrace Extend Extuinguish" tactiek om concurrenten op achterstand te zetten. Na het anti-trust proces en het vertrek van Ballmer, (én niet te vergeten de opkomst van Firefox als alternatief) is die tactiek nu wel afgezworen,

Daar ben ik het toch niet mee eens. Enkele voorbeelden:

• Als je nu Chrome installeert op een nieuwe Windows 10 machine en je wil dat de default browser maken, vraagt Windows je eerst nogmaals of je niet toch Edge wilt proberen.
  • Als Chrome geinstalleerd is op een pc, en je maakt een nieuw gebruikersaccount aan, krijg je HTML-koppelingen niet gelinkt aan Chrome. Dat vereist dan echt een herinstallatie onder dat account...
  • Als je Acrobate Reader installeert, blijven PDFs gekoppeld staan aan Edge. Die moet je handmatig koppelen aan Acrobat.
Valt in dezelfde categorie "breekijzer" als ze destijds met IE deden.
Badge +5
En als je Crome installeert.
Bestaat het woord privacy niet meer 😉
Aardvark schreef:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Enkele voorbeelden:

• Als je nu Chrome installeert op een nieuwe Windows 10 machine en je wil dat de default browser maken, vraagt Windows je eerst nogmaals of je niet toch Edge wilt proberen.

Dát doet ieder browser óók Chrome. Sterker: Omdat Chrome vaak geniepig wordt mee-geinstalleerd bij andere software, tref ik het regelmatig dat een PC waar ik Firefox als default had geinstalleerd, dat dat ineens veranderd is in Chrome. Dat werd zo erg, dat ik nu maar standaard Chrome er bij installeer (als niet-default ) zodat die stiekeme installatie alles laat zoals heit is.

• Als Chrome geinstalleerd is op een pc, en je maakt een nieuw gebruikersaccount aan, krijg je HTML-koppelingen niet gelinkt aan Chrome. Dat vereist dan echt een herinstallatie onder dat account...

Dat is een 'feature' van Windows en dat is correct: Instellingen zijn er per gebruiker. (En ik ben het met je eens dat dat vrij frusterend kan zijn)
Als je systeem breed de associaties wil veranderen moet zal je dat anders moeten doen. Via Group Policy of iets dergelijks.

• Als je Acrobate Reader installeert, blijven PDFs gekoppeld staan aan Edge. Die moet je handmatig koppelen aan Acrobat.

Mmm heb ik geen last van, maar ik ben afgestapt van Acrobat, en gebruik Foxit tegenwoordig: Het blijkt te liggen aan de verschillen tussen 'Classic' en 'Modern' Apps, en de manier waarop Windows nu probeert te voorkomen dat installaties zomaar bestandsassociaties wijzigen.

Kijk hier voor meer info:

En er is nu een app voor (of tegen eigenlijk 😉): https://www.carifred.com/stop_resetting_my_apps/
Geen enkele reactie van de vragensteller. Blijkbaar werkt de site van CB niet meer op IE?😅
Reputatie 7
Badge +6
Misschien voelt TS zich voor aap staan doordat het antwoord van ING klopt ......
(test)
Reputatie 7
B. Koerselman schreef:

(test)

(gelukt)
Ik ga hier toch even vierkant achter C.J. van Dam staan. Ook ik erger me groen aan de traagheid van de ING website onder IE. De reactie van ING is natuurlijk lariekoek. IE is gewoon veilig en wordt gewoon nog steeds onderhouden door Microsoft. IE is nog steeds (wereldwijd) DE meest gebruikte browser. Als je, zoals ING, een nieuwe website bouwt is het eerste waar je voor zorgt dat deze compatible is met IE, daarna pas met andere browsers. ING bepaalt nu even dat de klant zich dan maar aan moet passen door het installeren van een andere browser ( waardoor andere websites die wél goed geprogrammeerd zijn het niet meer doen, je Windows profiel verminkt wordt (Chrome) en idd je privacy onbekend is ( Chrome) ). Volgens mij begrijpt ING het woord 'Klantvriendelijkheid' niet helemaal. De leverancier dient er voor te zorgen dat voor al haar klanten hun website gewoon werkt. Dat kon in het verleden. Andere banken kunnen het ook.
Maar misschien is de ING website wel goedkoop gemaakt door het neefje van de directeur die het nog een beetje moet leren?
Ik weiger in elk geval om iets anders te gebruiken dan IE en overweeg serieus om van bank te veranderen.
Groet,
Nog even een toevoeging over de bewering dat IE onveilig zou zijn.
Het is wel duidelijk dat ING klantenservice zelf wat maar verzint ten aanzien van de veiligheid en zijn ze bij ING zelf slecht geïnformeerd. Onderstaande komt van de eigen ING website:

Bron: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/5bs-van-veilig-bankieren/beveilig-uw-apparatuur/besturingssystemen-en-browsers.html
============

Aanbevolen combinatie van besturingssystemen en browsers

• Windows 10 + Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox
  • MacOS 10.10 + Safari, Google Chrome of Firefox (laatste vrijgegeven versie)
Deze combinaties worden aanbevolen omdat we de toepassingen van ING.nl hierop getoetst hebben. Het wil niet zeggen dat andere combinaties niet mogelijk of minder veilig zijn.
=============
Zoals ik al zei: erg klantvriendelijk van ING. Ik denk ook even aan al die mensen die nog (gewoon) met Windows 7 werken.
Reputatie 7
Sailorguy schreef:

IE is gewoon veilig en wordt gewoon nog steeds onderhouden door Microsoft. IE is nog steeds (wereldwijd) DE meest gebruikte browser.

Ik heb maar één simpele vraag, waar baseert u dat in vredesnaam op?
Reputatie 7
Badge +4
Nou, ik als compu digibeet weet het nu na het lezen van deze berichten ook niet meer. 😥
Volgens mij heb ik Edge, met een blauwe E in het logo wat je aan moet klikken...
Aangezien ik dagelijks Windows updates controleer neem ik aan dat ik automatisch dan wel het meest recente heb. 🤔
Is Firefox nu beter?
Ik heb wel een hekel aan die enorme schreeuwerige gekleurde afbeeldingen die dan bij al mijn snelkoppelingen op mijn werkblad ontstaan. Of heet het bureaublad? Ik weet meer van koken, vandaar misschien werkblad. ☺
En welke zoekmachine is dan beter dan Google?
Reputatie 7
Laten we aub geen discussie gaan voeren welke browser beter is, Edge, Chrome en Firefox doen het allemaal prima. Alleen IE is gewoon niet meer van deze tijd.
Voor wat betreft zoeken geldt volgens mij dat de beste zoekmachine diegene is die dat voor je vindt wat je zocht. Als u daarnaast vrees heeft om Google te gebruiken vanwege privacy zorgen kan ik duckduckgo.com aanbevelen.
Reputatie 3
Badge +3
IE is gewoon veilig, want Microsoft brengt nog steeds veiligheidsupdates voor IE uit - voor versie 11 dan wel te verstaan, niet voor de oudere versies. IE is alleen niet zo veilig als Edge, Chrome, etc.
De claim dat IE wereldwijd de meest gebruikte browser is, is pertinent onjuist. Dat is Chrome, met een aandeel van rond de 60%. IE heeft een aandeel van ongeveer 12%.
Feit blijft gewoon dat IE verouderd is, je kunt beter overschakelen naar Edge. Die is sneller en veiliger. Edge begon trouwens met platformversie 12, om aan te geven dat het toch echt de opvolger was van IE versie 11.
Je kunt van een bedrijf niet verwachten dat ze alle veroudere browsers blijven ondersteunen. Dat is echt onzin. Ik weet toevallig dat de site van ING zeer geavanceerd is, en dat is waarschijnlijk de reden waarom hij traag is onder IE. IE krijgt tenslotte geen performance-updates meer.

@Ekokok Als het gaat om de zoekmachine die het meeste vindt, dat is in mijn ervaring Google. Ik gebruik zelf duckduckgo, maar ik merk dat ik soms toch Google moet gebruiken, omdat duckduckgo het niet vindt. Als je toch Google wilt gebruiken maar je wilt ook privacy, dan kun je startpage.com gebruiken. Die laat de zoekresultaten van Google zien, maar dan zonder de privacy-problemen.
Ben het eens met Sailorguy, al denk ik dat zijn claim dat IE wereldwijd nog de grootste browser is niet klopt. IE is nog maar betrekkelijk kort geleden voorbijgestreefd door Google Chrome (bron: Radar). Wat Charlie K dus beweert (IE marktaandeel 12%), klopt zeker niet. Op A. Deen blijkt het verhaal van de pot en de ketel van toepassing te zijn: hij/zij verwijt anderen ongefundeerde informatie te verspreiden, maar beweert te zonder enige onderbouwing 'dat IE gewoon niet meer van deze tijd is'.
De kern van deze discussie was: mag ING Bank tegen klanten die IE gebruiken roepen dat ze een verouderde browser gebruiken. Met Sailorguy ben ik van mening dat dit gewoonweg niet kan. Een bank behoort hierin neutraal te zijn en het gebruik van een veelgebruikte browser te faciliteren.
Reputatie 5
Badge +6
Alles tot nu toe een beetje gelezen hebbend, ben ik het zo'n beetje met iedereen eens. Vooral met Ekokok en A. Deen enkele discussies terug. Ekokok zegt dat hij als digibeet het zo zachtjes aan ook niet meer weet. Deen zegt geen discussie te beginnen over welke browser het beste is. Zelf kan ik meegaan wat over IE gezegd wordt, dat het wat verouderd is en anderen IE hebben voorbijgestreefd. Maar als op de PC één of ander traag of niet goed doorkomt op de website of de mail van een bedrijf, bank, verzekering enz, zelfs bij software producenten, antivirus e.d. dan adviseren ze je een andere browser te nemen. Ik heb geen aandelen in browsers, heb ook geen voorkeuren, maar als ik alle adviezen moet opvolgen heb ik straks tig browsers. Dit kan toch niet, voor mij hoeven wij ons niet te uiten over goede browsers maar laat de bond dat dan doen (tests). Je kan toch niet voor ieder bedrijf een andere browser gaan gebruiken. Er moeten toch goede browsers zijn, en één is al genoeg.
Reputatie 7
Vanaf ergens begin 2016 wordt IE niet meer ondersteund, alleen de laatste versie, dat is nr 11.
Het is dus geen broodje aap verhaal.
Reputatie 7
@Edski
IE is niet meer van deze tijd omdat de maker dat zelf heeft aangegeven en het in de huidige versie van Windows vervangen heeft door Edge. De enige reden dat Microsoft IE nog steeds levert en ondersteunt is de gigantische hoeveelheid legacy software die links en rechts nog bij bedrijven werkt waarbij van specifieke IE trucjes gebruik is gemaakt en die bedrijven om allerlei redenen (nog) niet aangepast hebben. Het zijn precies al die IE specifieke trucjes en handigheidjes die met de ontwikkeling van het internet niet algemeen overgenomen zijn die IE de das omgedaan hebben en met de komst van W10 heeft Microsoft daar definitief een streep onder gezet. Nu gaan de ontwikkelingen op consumenten sites nou eenmaal veel en veel harder dan op bedrijfssites en daarmee hebben heel veel op consumenten gerichte bedrijven ondertussen IE support gestopt.
Het is gewoon een feit en geen discussiepunt.

@L.J.F. de Ruiter Gebruik of gewoon Chrome net als de meerderheid van de mensheid of als u problemen heeft om een Google product te gebruiken Firefox. Ik kan echt geen reden bedenken waarom een "gewone" gebruiker iets anders zou kiezen.
Reputatie 5
Badge +6
Ik gebruik nu Google Chrome. Van de PC uit, Windows 10, is Edge de browser, ik meen zelf Edge 11 ??? Firefox heb ik niet op de PC staan, maar wil deze best downloaden. Alleen straks komt een website weer met neem Safari, of Opera, zelfs Dolphin. Norton adviseerde Outlook. Daarom u zei laten we niet discussiëren over de beste browser. Is er dan geen test van. Browserchecker noemt Chrome, Opera en Safari de beste. Zou graag een niet gebonden objectieve test zien, zodat je alles kan pareren en bijv. bij Chrome kan blijven.
Reputatie 7
Badge +7
Toevallig hebben we pasgeleden de 5 meest bekende browser onder de loep genomen. 😉 Mijn collega opende er vandaag een topic over. Je kan dit topic hier bekijken.
Reputatie 7
Meneer @L.J.F. de Ruiter
U had toch ook last van het feit dat de ING-site niet lekker werkte en het was nog steeds raar dat de site met Edge, ook een moderne browser, ook niet goed zou werken. Nou had ik al een vermoeden maar door uw bovenstaande opmerking eet ik mijn hoed op als ik het mis heb. Er bestaat een mogelijkheid om Windows 10 zo te dresseren dat als u Edge opstart het toch alsnog weer Internet Explorer 11 gebruikt. En dat verklaart perfect waarom bij u Edge niet goed werkt en u dezelfde problemen heeft als de mensen die Internet Explorer rechtstreeks gebruiken.
Als u dat wil kan ik wel even uitzoeken hoe je dat weer ongedaan maakt.

Oh en ik lees net dat de bond Firefox de beste vindt. Het is niet mijn keuze maar daar ga ik geen discussie over beginnen. Het "mijn browser is de beste" gehalte is veel te hoog en ze doen het allemaal prima. Gooi Chrome eraf en zet er fijn Firefox op, de bond heeft het getest dus het werkt gegarandeerd zonder problemen. Los daarvan is wat in de eerste alinea staat nog steeds van toepassing.

Reageer