Consumentenbond.nl

ING wil geen email meer

• 2 oktober 2018
  • 12 reacties
  • 1320 Bekeken

Badge +3
Ik was aan het Internetbankieren op mijn desktop computer, toen ik werd overvallen door de verplichte jaarlijkse wijziging van mijn wachtwoord bij de ING.
Er ging wat fout en mijn nieuwe wachtwoord werd geweigerd.
Ik wilde een email schrijven over het weigeren van het wachtwoord en hoe het probleem op te lossen.
Tot mijn totale verbijstering blijkt het niet meer mogelijk te zijn om de ING een email te sturen, je mag alleen nog maar communiceren via Facebook, Twitter of WhatsApp.
O ja, je mag ook nog bellen (alle medewerkers zijn in gesprek …, alle medewerkers zijn in gesprek …, alle … tot sint juttemis ?... )
En je kunt zelfs een papieren brief sturen, die dan wel gelijk in de papiervernietiger kan worden gestopt.

Ik had nog ergens een prepaid Windows smartphone liggen, die ik alleen gebruik om ca. 1x per 2 weken enkele WhatsApp berichten met Thailand uit te wisselen.
Ik heb dus geprobeerd om met de ING te WhatsAppen.
Je moet dan het priegelige toetsenbord van je smartphone gebruiken, terwijl er een echt toetsenbord voor je neus ligt bij de thuiscomputer waarmee je aan het Internetbankieren bent.
De ING vindt dat ze – als moderne bank – niet meer aan email willen doen en daarom “moderne” middelen willen gebruiken.
Ik gebruik geen (a)sociale media en ga het ook echt niet doen.

En WhatsApp is voor mij een zeer primitief communicatie middel voor zeer korte berichten.
(waar ben je – bij starbucks)
Ik heb ook nog gevraagd naar de TAN-code, maar dan krijg je alleen maar het sprookje dat ze met een oplossing komen (niemand heeft een flauw idee wat dat is).
Ik heb de website van ING er op nagekeken, maar daar staat dat de app op je mobiel de TAN-codes gaat vervangen - al 3,8 miljoen klanten maken gebruik van de app, jij ook?
Je kunt nog tot 31 oktober bij een (1) van de kantoren langs komen om je te helpen de app te downloaden en te installeren op je smartphone.
Het sprookje dat ING nog dit jaar met een alternatief zou komen, geloof ik niet meer.

Kortom als je geen smartphone hebt, en je niet op de (a)sociale media zit, is de ING niet meer in je geinteresseerd en is je liever kwijt dan rijk.
De ING is er alleen nog maar voor klanten met een 24/7 smartphone gebruik.
Ik vraag mij af, hoe lang je nog kunt Internetbankieren via je desktop thuis of je laptop.

Ik wacht de ontwikkelingen niet meer af, ik ben geen app/smartphone junkie, ik wil het ook niet worden, na 55+ jaar is het tijd om de ING te verlaten, ik moet maar overstappen voor 31 oktober.

12 reacties

Reputatie 7
U kunt ook via de pc met toetsenbord en beeldscherm met ze chatten.
Badge +3
U kunt ook via de pc met toetsenbord en beeldscherm met ze chatten.

Dat kan wel zo zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe dat werkt en het doet voor mij verder ook niet meer ter zake.
Weigeren van communicatie via email meer (nog nooit meegemaakt), alleen nog bankieren via een app.
Tot 31 oktober tijd om over te stappen (applicatie kan niet op een Windows phone).
Ik pas.
Reputatie 6
Badge +6
Ben je niet blij dat ING aan jouw veiligheid denkt zodat er geen vergissingen kunnen voorkomen met fopmails van Nigeriaanse ING-bankdirecteuren en schatrijke weduwes?
Reputatie 4
Badge +5
@FredW

U hebt volkomen gelijk!
Destijds kon men gewoon met ING mailen. Dat werd zeer gewaardeerd door klanten: men kon thuis, in alle privacy, een bericht samenstellen, met alle gegevens erbij.

Een antwoord mocht best een dag duren, of 2 zelfs. Geen probleem.

De meesten zitten niet te wachten om in de tijd van de baas, door wie betaald wordt, met ING te chatten, of om ik-weet-niet-hoe-lang aan de telefoon te hangen...
Nog daargelaten het feit dat je collega's het gesprek met ING kunnen volgen en/of dat jouw klanten moesten maar even wachten.

Maar goed, email kostte kennelijk teveel tijd (=geld), dus dat werd afgedraaid.
Het werd 'verkocht' als dat men de klanten sneller kon bedienen. Als zoethoudertje had men een forum opgezet, voor 'vragen en ideeën'.

Enfin, er volgende een schier oneindige golf van protest op dat afdraaien van de mail mogelijkheid.
Er waren kennelijk ook mensen die vanuit het buitenland bankierden en die waren juist gebaat bij mail.
Kennelijk was het in de lucht houden van een forum ook te duur, of de klachten vielen niet in goede aarde, weet ik veel, maar even later werd ook daar de stekker uit getrokken.

Tja ... ING... de boete van 750 miljoen... de tarieven zullen wel weer verhoogd worden binnenkort.

Ben stiekem wel benieuwd naar welke bank u bent overgestapt en vooral ook waarom.
Reputatie 7
Badge +5
Hoe minder communicatie, hoe minder kosten, maar op den duur ook minder klanten.
Het lijken korte termijn acties.

Hier moet ING zakelijk maar eens naar kijken, specifiek de Sectoreconoom zakelijke dienstverlening die zij zelf in dienst hebben.
Reputatie 3
Badge +3
Er is op deze community al eerder over geklaagd: ING bank heeft email / online formulier afgeschaft (reactie op artikel Consumentengids). In dit topic staat het adres ing@ing.nl vermeld. Misschien die proberen?
Badge +3
Ik heb enkele dagen nagedacht waarom ik heb gedaan, wat ik gedaan heb en hoe ik de gang van zaken bij ING bekijk.
ING wil dat we alle betalingen gaan bevestigen via hun app en alleen maar hun app.
https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/internetbankieren/mobiel-bevestigen/index.html
De ING wil ons tot 31 oktober helpen om over te stappen.
Waarom 31 oktober en wat er daarna gebeurt vertelt de ING verder niet.

De ING heeft dan twee (2) omgevingen waarmee je online bankzaken kunt regelen.
Je kunt Internetbankieren via je thuiscomputer of je laptop, maar niet meer betalingen goedkeuren.
Je kunt mobiel bankieren via de app op je smartphone, je kunt alle bankzaken regelen via de app en je kunt betalingen goedkeuren via de app.
De ING heeft een hekel aan teveel kosten, denk aan het niet willen onderzoeken van criminele geldstromen, omdat het onderzoek teveel geld zou kosten.
Het valt dus te verwachten dat een (1) van de twee (2) omgevingen opgeheven zal worden.
-----
Voor het Internetbankieren op de thuiscomputer gebruik ik een wachtwoord van zestien (16) posities, hoofdletters, kleine letters, cijfers, willekeurig gekozen.
Voor mobiel bankieren op je smartphone heeft de app standaard een toegangscode van vijf (5) cijfers.
Ik verwijs hierbij ook nog naar de Consumentengids nummer 10, oktober 2018, blz. 12, Zo lek als een mandje, waarin de privacy (of beter gezegd meestal het gebrek daaraan) van je smartphone wordt beschreven.
-----
Ik verwacht dat de ING, die zich een moderne bank noemt, helemaal zal overschakelen op bankieren via de smartphone en de stekker uit het Internetbankieren via de thuiscomputer zal trekken.
De problemen die ik had het met verplichte jaarlijkse veranderen van het wachtwoord (16 posities) zullen dan ook verdwijnen, want je kunt dan niet meer inloggen op je thuiscomputer.
(de problemen die ik had, heb ik zelf opgelost, ik ben even gestruikeld over de onverwachte werking van de pagina om wachtwoorden te veranderen.)
Gezien de haast die ING heeft om alle klanten op de app te krijgen, zal het mij niet verbazen, dat
volgend jaar al de stekker uit het ouderwetse Internet bankieren zal worden gehaald.
En daarna kan de ING zich gaan richten op Internetbankieren via Facebook.
https://webwereld.nl/social-media/106200-facebook-gaat-achter-je-bankgegevens-aan

Conclusie:
Ik zie de ING niet langer als een degelijke en betrouwbare bank, maar als een populistische (popie-jopie) bank, die volledig overgaat op het gebruik van smartphones en sociale media om klantjes te winnen en te behouden.
Wie nog TAN-codes en thuiscomputers gebruikt, is voor de ING niet interessant meer, het kost de ING teveel en het is een uitstervende groep (althans wat de ING betreft).
Ik ben ooit begonnen bij de Postgiro, maar de postgiro (giroblauw past bij jou) is nu dood en komt niet meer terug.
Ik was al langer aan het overwegen om de ING te verlaten, maar het gedoe met de wachtwoorden en het WhatsApp gepriegel om met de ING te kunnen communiceren, zijn uiteindelijk de druppels geweest, die – ook bij mij – de emmer hebben doen overlopen.
Ik heb de overstap naar de Triodos bank opgestart, daar kun je nog gewoon e-mails sturen.
https://www.triodos.nl/nl/overstapservice-particulier/
(N.B. waar smartphone staat kan men ook tablet lezen.)
Reputatie 7
Badge +5
ING is de weg kwijt: 2 citaten. Citaat 1:

'ING maakt geen gebruik meer van een e-mailadres omdat wij hebben gemerkt dat we je via onze andere contactpunten beter en sneller kunnen helpen. Zoals:
  • Via chat
  • Telefonisch via 020 22 888 22. We helpen je graag van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
  • Via Social Media. Op Facebook en Twitter beantwoordt het Webcare team jouw vragen en reageert op jouw suggesties op werkdagen van 8.00 tot 23.00 uur en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Via jouw persoonlijk aanspreekpunt? Log in op Mijn ING Zakelijk voor de contactgegevens van jouw persoonlijk aanspreekpunt.
  • Met een postcode of plaats, of een straat én plaats vind je eenvoudig een ING-kantoor bij jou in de buurt.'
Citaat 2:

'Blijf via e-mail op de hoogte van financieel nieuws, aanbiedingen en nieuwe diensten. Je meld je eenvoudig aan in Mijn ING Zakelijk. Geen Mijn ING Zakelijk? Geef je e-mailadres telefonisch door via 020 22 888 22. Je kunt natuurlijk ook terecht bij een ING-kantoor bij jou in de buurt.'

ING is al jaren bezig met wat ze zelf noemen: verander-management of verander-cultuur. Duidelijk lijkt me dat ze daarin totaal zijn doorgeschoten oftewel 'volledig de weg kwijt'.
Eigenlijk absurd dat ze ons wel benaderen via onze e-mail adressen. (Met "Rentepunten-nieuws").

Dat past hun blijkbaar wel.

Aan relatiegeschenkjes-acties doen ze ook niet meer.

We moeten allemaal weg!
Reputatie 7
Badge +5
Tja Léonz, die terechte boete van 770 miljoen moet toch ergens uit betaald worden.
Badge
Reactie op: ING wil geen email meer,
bericht van FredW

Dat is precies de reden waarom ik overgestapt ben van ING naar een andere bank.
Althans, het was de druppel die de emmer bij mij deed overlopen.
Ze proberen de klant helemaal naar hun ‘bankmodel’ te zetten. Dat kan, maar dan zonder mij.

Zo wordt er geen rekening mee gehouden dat er ouderen zijn en mensen die minder valide zijn door een mentale, psychische of lichamelijke beperking. Die kunnen veelal niet direct reageren of hun probleem of vraag duidelijk maken.
Een contactformulier of email zou dan voor hen de beste oplossing zijn.

Een ander reden is de benaderingswijze van ING. Bijvoorbeeld bij de afschaffing van TAN codes.
Dat de ING dat wil dat is in mijn ogen, om reden van veiligheid, volkomen terecht.
Maar, nu komt het.

Sinds vorig jaar, in ieder geval na 17 juli 2018, krijg ik telkenmale een berichtje dat ik geadviseerd wordt om mijn betalingen mobiel te bevestigen.
Zodra ik kon had ik ergens aangegeven dat ik de betalingen niet met een mobiel wil bevestigen
Maar telkens weer dat bericht.
Het kan toch een kleine moeite zijn om de keuze van de klant ergens in zijn profiel op te slaan?

Tot ik ongeveer 3 weken geleden ik de ING Scanner ontving kreeg ik telkenmale dat berichtje.
Wat een ergernis is dat.
ING wil per slot van rekening dat iedereen z’n mobiel gebruikt.
Maar ik dus niet.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat ING op basis van je gegevens aanbiedingen wil gaan doen of derde partijen inzicht wil geven in je bankgegevens.

Okay, je moet wel persoonlijk expliciet je toestemming geven, maar mijn hemel, waar is ING mee bezig? Zij zijn mijns inziens puur en puur commercieel geworden.
En waar voeger de klant koning was is daar heden ten dage in ieder geval bij ING geen sprake meer van.

Ik ben in ieder geval blij met mijn overstap naar een andere bank.
Reputatie 7
Badge +6
Steeds meer bedrijven willen niet meer met Email werken om diverse redenen . Je kunt wel chatten met een ING -medewerker en dat bevalt me wel goed tot nu toe.

Reageer