Consumentenbond.nl

ING zet me onterecht in IVR register

• 18 augustus 2018
  • 12 reacties
  • 1502 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Hi,

Ik heb een tijdje terug me iban gegeven aan een persoon waar ik zaken mee zou doen deze persoon heeft mijn rekening gebruikt om iemand te frauderen. Na een tijd proberen met ING naar een oplossing te komen wat niet kon baden ga ik deze topic aanmaken nu kan ik bij geen enkel bank terecht aangezien ik in deze register nu zit. Ik heb ING uitgelegd dat ik er niks vanaf weet en zelf er niks mee te maken, namelijk als ik mijn rekening aan niemand meer kan toevertrouwen om wat logisch is geld te kunnen storten kan ik net zo goed helemaal geen rekening hebben.

Mijn vraag was ook direct hoe kan ik het beste van deze melding afkomen? Want ING wilt het er niet af halen. Zaak ga ik sowieso tegen ING aanspannen aangezien ik al weken lang geen betaling kan ontvangen.

MVG

12 reacties

Hi,

Ik heb ING gebeld en zelf zeggen ze ook dat ik onschuldig ben maar vooralsnog wordt ik niet van de register af gehaald en wordt mijn rekening ook niet gedeblokkeerd dus in vervolg is mijn mening naar uit ING geen bank om zaken mee te doen.
Reputatie 7
Je bent als ik het,goed begrijp ongewild gebruikt als katvanger. Heb je hiervan aangifte gedaan bij de politie?
de bank zal doen wat de eet voorschrijft.
Reputatie 7
@A.S.K Dat register is er om te voorkomen dat iemand bij een andere vestiging van die bank iets soortgelijks doet. Banken moeten hier echter heel zorgvuldig mee omgaan. Als een klant onduidelijk is over zijn zaken is het mogelijk dat de bank het niet vertrouwt, er worden allerlei vragen gesteld en als de antwoorden niet duidelijk zijn kan het zijn dat de bank dat in het IVR registreert als er een vermoeden bestaat van fraude.
Je kunt via de rechter wel eisen dat de registratie, uiteraard alleen als deze onterecht is, wordt verwijderd. De bank moet één en ander duidelijk motiveren en ze moeten degene om wie het gaat de gelegenheid geven om alles te verduidelijken. Je komt als de registratie niet wordt verwijderd bij geen enkele bank meer terecht. Reputatieschade, aantasting van eer en goede naam, dat is allemaal op te voeren. Dat wordt dus een gang naar de kantonrechter tenzij het belang hoger is dan € 25.000,dan kom je voor de gewone rechter. Bij een procedure voor de kantonrechter heb je geen advocaat nodig maar het lijkt me in dit geval wel raadzaam. Je kunt eventueel iemand die over juridische kennis beschikt als gemachtigde laten optreden, zorg dat die van alles (dossier) op de hoogte is. Zelf doen is niet altijd een optie tenzij je heel rustig kunt blijven als er vragen worden gesteld die je niet bevallen. Suc7.
Je bent als ik het,goed begrijp ongewild gebruikt als katvanger. Heb je hiervan aangifte gedaan bij de politie?
de bank zal doen wat de eet voorschrijft.

Klopt, ik heb me rekeningnummer aan iemand toevertrouwt wat ik nu laatst te horen kreeg van ing weten ze dat ik onschuldig ben maar iemand anders is in mijn ing ingelogd als degene die is benadeeld. Dus kort gezegd als ik het niet ben geweest dan zou de ing website niet veilig genoeg zijn als mensen in mijn ing zomaar kunnen inloggen zonder dat iemand mijn wachtwoord weet ? Laat staan gebruikersnaam niemand weet het niemand mag met mijn pas pinnen zelfs me pa niet laat staan iemand anders. En ben jaren lang klant bij ing nooit problemen gehad er komt een bedrag van 240 euro en bam heel probleem ik weet dat dit via de katonrechter loopt en heb een advocaat die ik persoonlijk ken dus die kan mij er in ondersteunen. Maar ik ga wel een schadeclaim vragen want kan nu letterlijk niks ontvangen. Zonder dat ik iets heb gedaan. En die ivr register is indd een reputatieschade en vooral onterecht ik bedoel zei tegen ing ook al als ik het zelf had gedaan wat ik niet zou doen want ik ben iemand die full time werkt een eigen bedrijf heeft etc etc dus waarvoor zou ik fraudeleuze geld willen hebben en laten we onthouden het gaat hier om 240 euro lager kan ing niet meer gaan. Want die claim gaat 20x hoger zijn dan 240 euro voor ing
Reputatie 7
Badge +5
Wat een raar verhaal.

Ik kan me er nog wel iets bij voorstellen dat je je naam en rekeningnummer aan een bekende geeft om daar zaken mee te doen.

Ik kan me er echter totaal geen voorstelling van maken dat die iemand dan ook opeens over je inlogcode, wachtwoord én mobiel en/of e-mail kan beschikken om daarop je TAN-codes te ontvangen.

En dan nog kan ik me er nog minder iets bij voorstellen dat je niets kan ontvangen en al helemaal niet als je iets uitgeeft want het zal ING een worst zijn hoeveel je van je eigen rekening uitgeeft.

Even wat vragen:
  • hoe komen anderen aan je inlogcode én je wachtwoord als je dat niet zelf hebt gegeven.
  • Hoe kan het dat die ander ook nog eens je TAN-code ontvangt?
  • Wat is precies het probleem als iemand anders geld aan je overmaakt op je rekening?
  • En wat is precies het probleem als iemand anders geld van jou overmaakt naar iemand anders, vooropgesteld dat je daardoor geen saldotekort krijgt?
Reputatie 7
@F. den Oudsten , die iemand kan dacht ik wel zeggen het wachtwoord te hebben vergeten om dat een nieuw ww aan te maken, Ik meen ook tr hebben gelezen dat ING die TAN code (heeft) af(ge)schaft maar ik heb gelukkig geen ING rekening, het werkt daar, denk ik, net een beetje anders dan bij andere banken.
Reputatie 7
Badge +5
@Mevrouw Jones

Het is iets anders. ING ‘zegt’ dat ze de TAN-codes gaan afschaffen maar gaan dat niet doen. Wel gaan ze de nadruk leggen op bankieren met je smartphone. Dit onderwerp is trouwens hier uitgebreid besproken.

Wat je zegt kan maar dan nog wordt dat nieuwe wachtwoord naar je huisadres gestuurd.

Stel even dat ik ING ben (en dat ben ik toevallig ook vele jaren geweest) en jij hebt een bankrekening bij mij. Dat geef je dan samen met je naam en adres aan een kennis omdat die geld aan je wil overmaken….. zegt hij. Die kennis blijkt echter niet te vertrouwen en wil frauderen met jouw bankrekeningnummer. Hij zal dan achtereenvolgens het volgende moeten doen:

- De inlogcode moeten veranderen en dus een nieuwe moeten aanvragen
- Een nieuw password moeten aanvragen
- Een adreswijziging moeten doorgeven want anders wordt dat nog steeds naar jouw adres gestuurd
- En hij zal een nieuw mobiel telefoonnummer óf een nieuw email adres moeten doorgeven om de TAN-codes te kunnen
ontvangen.

En dan denk jij dat ik als werknemer van ING zit te slapen en dat allemaal simpel verander en doorgeef.

Je kunt van ING zeggen wat je wilt (en het is nog gedeeltelijk waar ook) maar zoooo dom zijn ze niet.

Ik ben geen IT’er maar zelfs ik kan een systeem verzinnen dat als er binnen een bepaalde tijd meer dan twee van die wijzigingen hierboven worden aangevraagd de alarmbellen luid gaan rinkelen.

De enige manier waarop zo iets te verwezenlijken zou zijn is als je een handlanger binnen ING hebt werken maar zelfs die valt dan kort daarna door de mand omdat hij ook moet inloggen in zijn systemen om van zijn bevoegdheden gebruik te kunnen maken en mutaties dan op zijn naam komen te staan. Als je je carrière bij ING wilt kortsluiten plus een tijdje op staatskosten uit logeren wilt gaan dan is dat de manier.

Ik weet niet wat het probleem van de TS precies is maar in de normale wereld kan dat simpelweg niet gebeuren. Ik sluit zodoende niet uit dat hij terecht in dat register is opgenomen. Als hij naar de rechter gaat zal die rechter dezelfde vragen stellen als ik. Ik heb nog geen begin van een antwoord gehad en als je dat zelfde doet bij een rechter dan is die rechter snel klaar met de zaak.
Reputatie 7
@F. den Oudsten , dat het naar je huisadres wordt gestuurd klopt, dat doen alle banken, als ik voor mijn moeder iets wil wijzigen wordt het ook niet naar mij gestuurd maar naar mijn moeder die denkt dat het reclame is en het dan weggooit. Laatst bijna haar nieuwe pasje.
Wat wel een mogelijkheid is, ik geef TO even het voordeel van de twijfel, er zijn nou eenmaal hindernissen die je kunt omzeilen, is dat toch iemand heeft geprobeerd het wachtwoord te wijzigen, die iemand weet hoe lang het duurt eer het bij de eigenaar van de rekening in de bus ligt en die gaat in je brievenbus hengelen met een ijzerdraadje en een stukje kauwgom (dat is hier in het verleden ook gebeurd, staat op camera). Als die envelop toevallig bovenop ligt, grote kans want wie krijgt er nog veel post tegenwoordig, is hij daar snel mee klaar. Een nieuw mobiel nummer is ook niet moeilijk.
Reputatie 7
Badge +5
@Mevrouw Jones
Gelukkig hebben we hier in Nederland een vrijheid van meningsuiting. Dus u mag uw mening hebben en ik ook. Maar ik geloof niet zo in dat hengelen. Los daarvan wordt het een hele fishing expedition om al die wijzigingsenveloppen er dan bijtijds uit te hengelen voorop gesteld dat je dan ook nog precies weet wanneer die komen én de eigenaar op dat moment ook niet thuis is of thuis komt, nog daargelaten dat als ik dat zou zien bij het huis van mijn buurman ik toch wel van de hengelaar zou willen weten wat hij met zijn kleerhanger nu precies in de brievenbus van mijn buurman doet.

Dus ik geef het voordeel van de twijfel aan ING die, als ze hun werk goed doen, in de tussentijd waarschijnlijk al eens gebeld zouden hebben.

Overigens staat er op YouTube een leuk filmpje over hoe succesvol dat hengelen eigenlijk is.
Reputatie 7
@F. den Oudsten ik geloof er wel in en mijn buurman helemaal want die kreeg een paar jaar geleden bericht van Visa dat er vreemde transacties hadden plaatsgevonden, niet alles wordt aangetekend opgestuurd. Er was bij elkaar ongeveer € 1500 afgeschreven, dat is goed gekomen maar hij schrok zich wel een ongeluk. Dat hengelen is gebeurd toen het slot van de toegangsdeur vakkundig was gesloopt, men vermoedde opzet omdat de dag daarna in de brievenbussen was gehengeld, er lagen ook een paar enveloppen die niet interessant waren in de hal. Het was allemaal op de beelden te zien maar helaas is de dader niet herkend, die had zich goed ingepakt. Als er nu iets met het slot aan de hand is wordt het met spoed gerepareerd. Het is echt wel mogelijk dat iemand de brievenbussen in de gaten houdt, de post wordt doorgaans op de zelfde tijd bezorgd, hier is dat tussen 14.00 en 15.00, bij anderen misschien tussen 13.00 en 14.00. Een gewone inbreker verkent de boel ook, die fietst of loopt bijvoorbeeld een beetje heen en weer, ziet dat de auto van nr 10 tussen 0800 en1800 niet voor de deur staat of dat de bewoners van nr 20 om 0730 de deur uitgaan. Hij gaat niet over één nacht ijs maar houdt het, als hij denkt dat er iets te halen valt, wat langer in de gaten. Zo gaan ze dikwijls te werk, dat valt ook wel te lezen in processen verbaal of in processtukken. Niet iedere inbreker is een gelegenheidsdief.
Reputatie 7
Badge +5
@Mevrouw Jones OK, ik neem dit verder voor kennisneming aan.
Reputatie 7
@Mevrouw Jones OK, ik neem dit verder voor kennisneming aan.

Mij best, het is jammer dat de beelden niet bewaard zijn, anders kon ik ze laten zien. De hengelaar was toch onherkenbaar.

Reageer