Consumentenbond.nl

Is de nieuwe rijstijlpolis iets voor jou?

• 27 september 2016
  • 9 reacties
  • 591 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Het is een nieuwe trend in autoverzekeringen: een app op je smartphone of een stekker in je auto die je rijstijl registreert in ruil voor premiekorting. Maar wat registreert zo’n systeem eigenlijk? We gingen daarvoor op pad met één van die systemen, de zogenoemde Kroodle-stick. Bekijk het filmpje en bepaal of dit iets voor jou is!

Vraag: Zou jij voor korting op je premie kiezen in ruil voor registratie van je rijstijl? Stem hieronder. En laat in je reactie weten waarom wel of waarom niet.

9 reacties

Deze reactie heb ik al elders op het forum geplaatst, maar hier is hij ook relevant:

Na een kwartaal deze verzekering "Veilig rijden" te hebben gebruikt, ben ik weer overgegaan naar de reguliere autoverzekering. Niet voor het "Big Brother-principe", maar omdat het rijden met een z.g. dongel meer stress oplevert dan zonder.

Het gas loslaten wanneer je een bord ziet waarbij je van 100 km/u naar 70 km/u moet (Het nieuwe rijden) kan niet meer, omdat je bij het bord 70 km/u zeker te hard rijdt en je bij moet gaan remmen, met mogelijk gevaar voor achterop komend verkeer.

Remmen voor een overstekend kind of dier, of in mijn geval een niet-handsfree bellende idioot die met hoge snelheid een uitrit uit komt rijden, kost je "strafpunten", omdat er alleen naar het remmen gekeken wordt en niet naar de situatie er omheen.

Een bocht wat harder nemen, zelfs bij een droge weg, in een beslist niet onveilige situatie, wordt ook uitgelegd als onveilig.

Kortom, bewaking uitsluitend door het meten van versnelling, vertraging, G-krachten of snelheidsvergelijking is onvoldoende om te kunnen bepalen of iemand veilig rijdt.

Een "extra" korting van 10 procent (10% krijg je sowieso bij de ANWB als je 13+ schadevrije jaren hebt) levert zo'n 5 euro per maand op, niet een bedrag waar je echt rijk van wordt zeker gezien de moeite die het kost om het te halen. De maximale 30% krijgt volgens mij niemand.
Badge +1
In de nieuwste Geldgids, die morgen verschijnt, vertellen we je wat de Consumentenbond van de rijstijlverzekering vindt. Benieuwd? Lees het gratis artikel! Zou jij een rijstijlpolis overwegen? Stem op de poll hierboven! We zijn erg benieuwd naar je reactie!
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor het delen van deze ervaring! Ik vind het ook vreemd en onjuist dat in de genoemde situaties strafpunten worden toegepast, op die manier worden juist gevaarlijke situaties in de hand gewerkt. Als er zo wordt geteld, werkt het systeem niet.

Deze reactie heb ik al elders op het forum geplaatst, maar hier is hij ook relevant:

Na een kwartaal deze verzekering "Veilig rijden" te hebben gebruikt, ben ik weer overgegaan naar de reguliere autoverzekering. Niet voor het "Big Brother-principe", maar omdat het rijden met een z.g. dongel meer stress oplevert dan zonder.

Het gas loslaten wanneer je een bord ziet waarbij je van 100 km/u naar 70 km/u moet (Het nieuwe rijden) kan niet meer, omdat je bij het bord 70 km/u zeker te hard rijdt en je bij moet gaan remmen, met mogelijk gevaar voor achterop komend verkeer.

Remmen voor een overstekend kind of dier, of in mijn geval een niet-handsfree bellende idioot die met hoge snelheid een uitrit uit komt rijden, kost je "strafpunten", omdat er alleen naar het remmen gekeken wordt en niet naar de situatie er omheen.

Een bocht wat harder nemen, zelfs bij een droge weg, in een beslist niet onveilige situatie, wordt ook uitgelegd als onveilig.

Kortom, bewaking uitsluitend door het meten van versnelling, vertraging, G-krachten of snelheidsvergelijking is onvoldoende om te kunnen bepalen of iemand veilig rijdt.

Een "extra" korting van 10 procent (10% krijg je sowieso bij de ANWB als je 13+ schadevrije jaren hebt) levert zo'n 5 euro per maand op, niet een bedrag waar je echt rijk van wordt zeker gezien de moeite die het kost om het te halen. De maximale 30% krijgt volgens mij niemand.

Geplaatst door C. Oudenaarde op Okt 8, 2016.
Om dit te doen zou je verzekeraars moeten kunnen vertrouwen. Dat is niet het geval. Bovendien gaat de grootste opbrengst van zoiets toch altijd naar de verzekeraar en niet naar de verzekerde. Dus als je bereid bent je privé te delen met een club die:

- altijd op zoek is naar manieren om je claims te ontkennen en af te wijzen ook al ben je volledig te goeder trouw,

- haar klanten grotendeels ziet als een bende criminelen die altijd verzekeringen probeert op te lichten,

dan schiet je er nog onvoldoende mee op.
Reputatie 5
Badge +5

Bedankt voor het delen van deze ervaring! Ik vind het ook vreemd en onjuist dat in de genoemde situaties strafpunten worden toegepast, op die manier worden juist gevaarlijke situaties in de hand gewerkt. Als er zo wordt geteld, werkt het systeem niet.

Geplaatst door C. Oudenaarde op Okt 8, 2016.
Geplaatst door Marlies op Okt 13, 2016.

Dit is wel heel erg overtrokken. Ik heb bijna twee jaar een rijstijlverzekering gehad bij FairZekering en ja, je kan strafpunten krijgen bij genoemde acties. Maar er wordt een ruime marge gehanteerd en als de rest van je rijgedrag normaal is scoor je altijd volle bak. Niemand moet tien keer per maand remmen voor een overstekend kind (als dat wel zo is, dan schort er wat aan uw vermogen tot anticiperen of rijdt u structureel te hard op plaatsen waar kinderen spelen!).

Voor een flinke groep verkeersdeelnemers zou het een prima idee zijn om een rijstijlverzekering verplicht te stellen (of beter nog: een "zwarte doos" inbouwen die alles registreert!).
Ik heb hem ook gehad maar ben er uit gezet, had 2 keer pieksneljeid van 50kmph te hart, een piek van mischien hoog uit 100 meter maargoed.vind gewoon bezooen, tuurlijk is de verschil wel groot en hart, maar als het dan op een lege weg is jongens kom op. Maargoed zij baseren alles op wat ,ij meten, op afstand, zonder kennis over wat er op dat moment speelde. Voorbeeld laatste meting voor hun de druppel, reed 50 te hart omdat ik mischien 100 meter gezien op een vierbaams weg van honderd net de 150 aantikte wegens inhalen op baan 1 vanaf de vangrail gemeeten. Dus de meest linkse. Oke met rijles geleerd hoe meer naar links hoe harder. Dus meest rechse baan 100 maar rij je op baan 1 is dat 130 op baan 3 goed reed heel even harder om nog vloeiender in te halen, en haast had.
Reputatie 5
Badge +4
Nee,
Als ik zo'n ding in de auto zou hebben, zou ik er continu mee bezig zijn.
Het zou de concentratie op het autorijden helemaal verstoren.
Op een gegeven moment ben je alleen nog maar bezig om dat kastje tevreden te stellen.
Rijstijl beoordelen kun je niet met zo'n kastje, hooguit een indicatie.

EU:
Bovendien is per 2022 de zwarte doos in nieuwe modellen auto's verplicht.
In 2024 moet iedere verkochte auto een zwarte doos en een achteruit rij camera in de auto hebben.
De EDR zoals het kastje gaat heten gaat alles van de auto opslaan.(Laatste seconden)
Ook dingen zoals, bandenspanning, gebruik autoradio, autogordels.
Ook willen ze een verplichte snelheids-assistent.
Ze willen ook dat iedere auto voorbereid is op een alcoholslot.
Ook moet er een beveiliging tegen in slaap vallen in komen.
En nog veel meer....

Laat mij tot die tijd maar even gewoon auto rijden.
Na 2030 een zelf rijdende auto kopen.
Hopelijk zijn ze dan zo goed, dat ik nergens meer verantwoordelijk voor ben.
Na een feestje gewoon op de achterbank zitten ronken en voor de deur weer wakker worden.
Een rijbewijs is dan ook overbodig. Ideaal.
Reputatie 5
Badge +5
Nee,
Als ik zo'n ding in de auto zou hebben, zou ik er continu mee bezig zijn.
Het zou de concentratie op het autorijden helemaal verstoren.
Op een gegeven moment ben je alleen nog maar bezig om dat kastje tevreden te stellen.
Rijstijl beoordelen kun je niet met zo'n kastje, hooguit een indicatie.

Dit antwoord zegt alles over uw rijstijl... Voor uw categorie mensen zou het verplicht moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +4
@Aardvark
Ik doe meestal ook zo'n ouderwets vissers hoedje op in de auto, dan houden ze rekening met me.🤠

Reageer