Consumentenbond.nl
Beantwoord

is het verplicht om op een betaalrekening je salaris te laten storten?

• 29 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 1662 Bekeken

Ik ben aan het kijken voor een andere bank om een betaalrekening te openen, nu kan ik niet zo snel vinden of je verplicht bent om je salaris daarop te laten storten.
Ik zit nu bij de rabobank met een directpakket.
Ik wil naar de sns bank.
Om persoonlijke redenen wil ik de rabobank ( voorlopig ) nog aanhouden om de rekeningen te betalen.
Bij de SNS wil ik mijn salaris laten overmaken.
Het is omslachtig dat besef ik maar voorlopig wil ik het zo gaan doen, ik kan alleen niet vinden of dit kan.
icon

Beste antwoord door josiee 29 oktober 2018, 16:42

Heb al jaren een betaalrekening bij 2 banken, was geen probleem, zoals omschreven door @Gerald Mellens hierboven, weet ik de mogelijke consequenties bij een hypotheek niet.
Wel dat ze als je een spaarrekening bij 1 wilt openen, ze je ook verplichten een betaalrekening te openen .( nou ja rente???????)en dat een betaalrekening bij 2 banken extra kosten meebrengt!!

Ook is SNS een internetbank, dus niet aan komen met acceptgiro, geld contant willen opnemen bij bankgebouw, kluisje huren, alleen alles dat jezelf via internet kunt regelen.
Bekijk origineel

6 reacties

Normaliter is het niet verplichjt om op een betaalrekening je salaris te laten storten. Ikzelf heb ook bij twee verschillende banken een betaalrekening.

Mocht je een hypotheek bij één van de twee genoemde banken hebben, dan kan het zijn dat zij dit wel een soort van verplichten. Bij veel banken ontvang je namelijk een rentekorting als je het salaris daar ook laat binnenkomen. Ga je dit dus veranderen, dan signaleert het systeem van de bank dit en krijg je vervolgens te maken met een hogere hypotheekrente (meestal 0,2%) en dito maandlast. Heb je geen hypotheek dan kun je dus gerust overstappen.
Reputatie 3
Badge +4
Heb al jaren een betaalrekening bij 2 banken, was geen probleem, zoals omschreven door @Gerald Mellens hierboven, weet ik de mogelijke consequenties bij een hypotheek niet.
Wel dat ze als je een spaarrekening bij 1 wilt openen, ze je ook verplichten een betaalrekening te openen .( nou ja rente???????)en dat een betaalrekening bij 2 banken extra kosten meebrengt!!

Ook is SNS een internetbank, dus niet aan komen met acceptgiro, geld contant willen opnemen bij bankgebouw, kluisje huren, alleen alles dat jezelf via internet kunt regelen.
Heb al jaren een betaalrekening bij 2 banken, was geen probleem, zoals omschreven door @ gerald Mellens hierboven, weet ik de mogelijke consequenties bij een hypotheek niet.

Dat SNS een internetbank is ben ik me heel goed van bewust
Reputatie 4
Badge +5
Hai @Gebruiker1540825091 , waarschijnlijk ben je al voldoende geholpen door de mede-communityleden, maar graag wijs ik je nog even op onze tips voor het openen van een betaalrekening - misschien heb je daar nog wat aan?

Overigens @josiee , ik heb al jaren mijn spaarrekeningen bij de ASN Bank lopen, zonder dat ik daar een betaalrekening heb. Scheelt toch weer kosten voor een extra betaalrekening die je verder niet gebruikt 😉.
Reputatie 7
Badge +6
Ook wij hebben twee banken met op beide een betaalrekening met spaarrekening. Ook van beide banken internetbankieren en betaalpassen. Heb ooit drie banken gehad , maar dat was me te gortig. Twee banken betekent ook extra kosten , dat wel . Het voordeel is dat als een bank of een pasje storing heeft , we met de andere kunnen werken . Ook is het risico gespreid als er rare dingen gebeuren. De rekening waar niet maandelijks ons inkomen op komt mogen wij niet rood op staan . Verder merk ik geen verschil.

Reageer