Consumentenbond.nl
Beantwoord

Is sparen/beleggen bij de Estlandse Inbank betrouwbaar?

• 21 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 782 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Deze rekening kun je online direct regelen. Estland heeft een gezonde economie zegt men en je hoeft geen bronbelasting te betalen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 augustus 2019, 16:11

@Alma
Ik heb eens gekeken bij Raisin.nl (raisin = rozijn, dus de site heet eigenlijk Rozijn.nl)
De aanbiedingen van de Inbank zijn deposito’s (je geld zit dus een paar jaar vast) tegen een minimale rente., van wel 1 (een) en een beetje procent.
Heb je wel eens nagerekend hoeveel (beter gezegd hoe weinig) je geld in Verwegistan oplevert en nagedacht hoeveel risico je loopt met deposito’s in Verwegistan?
Als je niet bang bent voor beleggen, zou je eens naar de ASN Belegginsfondsen kunnen kijken, verkrijgbaar via Regio Bank, Asn Bank van de Volksbank.
Ik zou mijn vingers (en je geld) maar niet branden bij Rozijn.nl.
Ik zie trouwens ook net dat ze in Berlijn zitten en dat doet voor mij de deur dicht.
En een heel fraaie "Over Ons" pagina met een hoop al dan niet bestaande personen van onduidelijke oorsprong.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Ice Safe was ook veilig.
Badge +7
Zijn er misschien Communityleden die al een spaar-/bankrekening in Estland hebben?
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind deze vraag een beetje moeilijk om te beantwoorden. Want die bank valt toch onder het depositogarantiestelsel van Estland? Dus tot de eerste €100.000 krijg je altijd terug en gaat je vraag dus eigenlijk over of dat stelsel van Estland betrouwbaar is. Wie kan zoiets weten?

De enige vergelijking die ik weet is die van Ice Safe van IJsland. Tot 2008 bracht iedereen zijn centjes daar naar toe want veel rente, zelfs de gemeente Zaandam met €75 miljoen, totdat die bank failliet ging. En toen viel er onder die garantie meer geld dan de hele bevolking van IJsland had. Dus toen kwam er een stemronde onder het volk en die zei nee. Dus iedereen zijn centjes kwijt. Maar bij de afwikkeling van het faillissement en de verkoop van de bezittingen van de bank was er toch weer genoeg geld om iedereen uit te betalen, en zelfs meer dan alleen die garantie.

Dan heb ik de vraag, waar gaat het om? €10000 spaargeld is maar €100 rente per jaar. Is dat een hoeveelheid waar je deze vraag om zou stellen? Als je voor €100 niet eens naar een Belgische bank zou gaan waarom dan wel naar Estland? Is het €100.000 dan is de rente €1000. Dan krijg je een situatie als met de schoonzoon van Hillary Clinton. Hij is zoooo speciaal, hij ging fondsen beheren en centjes beleggen. Iedereen kon zijn geld bij hem stallen, niemand betrouwbaarder dan die schoonzoon toch? Hij beheerde toen $30 miljoen, hup beleggen in de hoogrentende staatsleningen van Griekenland en Italië en zo. Hup, de Griekse crises en de belegging van speciale schoonzoon was $25 miljoen verloren. Maar ja, schoonzoon van Hillary moet speciaal blijven, dus je hoort er niets meer over. Weg centjes en hij liep toen al meer dan 3 maanden werkloos op straat maar durft dat niet meer sinds de paparazzi fotografen dat ontdekten. Wil je in zoiets terecht komen? Want waar leent Estland dat spaargeld dan weer aan uit?

Kan je in de kristallen bol kijken en voorspellen wat Poetin gaat doen met Estland? Samen met Litouwen en Letland stonden die landen wel op zijn lijstje om na de Krim ook in te pikken en bij Rusland te voegen. Het zijn de internationale protesten die hem tot nu toe hebben weerhouden. Als je ziet hoe hij doet met de MH17, wat denk je dan dat hij zal doen met de spaarcentjes van Nederlandse spaarders?
Reputatie 6
Badge +4
dan zou ik het doen! wel 1 opmerking: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook.....

Heb je zelf al onderzoek gedaan? bv via onze vriend Google?
Jawel maar nog niet veel informatie erover gevonden verder. Behalve dus dit verhaal:
https://www.raisin.nl/banken/inbank/
Ik vind de scenario's van Jan hierboven wel eng overigens.
@Alma
Ik heb eens gekeken bij Raisin.nl (raisin = rozijn, dus de site heet eigenlijk Rozijn.nl)
De aanbiedingen van de Inbank zijn deposito’s (je geld zit dus een paar jaar vast) tegen een minimale rente., van wel 1 (een) en een beetje procent.
Heb je wel eens nagerekend hoeveel (beter gezegd hoe weinig) je geld in Verwegistan oplevert en nagedacht hoeveel risico je loopt met deposito’s in Verwegistan?
Als je niet bang bent voor beleggen, zou je eens naar de ASN Belegginsfondsen kunnen kijken, verkrijgbaar via Regio Bank, Asn Bank van de Volksbank.
Ik zou mijn vingers (en je geld) maar niet branden bij Rozijn.nl.
Ik zie trouwens ook net dat ze in Berlijn zitten en dat doet voor mij de deur dicht.
En een heel fraaie "Over Ons" pagina met een hoop al dan niet bestaande personen van onduidelijke oorsprong.
Bedankt voor de heldere antwoorden!

Reageer