Consumentenbond.nl

Je adres bepaalt je premie autoverzekering. Eerlijk?

• 1 december 2017
  • 6 reacties
  • 2412 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Autoverzekeraars bepalen je premie naar regio, postcode en zelfs huisnummer. Daardoor kun je zomaar in Rotterdam Feijenoord zo’n €400 meer betalen dan in Opende (Groningen). Maar het gaat verder dan dat: ook in dezelfde straat is er premieverschil tussen buuradressen, soms zelfs tussen de begane grond en twee hoog.

Lees meer over ons onderzoek op de website of in dit gratis artikel uit de Geldgids of bekijk de video.

Wat vind je ervan dat verzekeraars je autopremie zo sterk laten beïnvloeden door je adres, zonder dat je dat weet? Laat je reactie hier achter!

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Nee , natuurlijk niet eerlijk . Ons huisadres bepaalt maar zeer ten dele wat het risico voor de verzekeraar is. Pure discriminatie jegens mensen die nooit schade hebben of er geen schuld aan hebben , maar wel de pech hebben om in een buurt te wonen die geen goede naam heeft qua schadelast. Is al net zo beschamend als leeftijdsdiscriminatie , waardoor ouderen meer betalen of zelfs geweigerd worden. Het bonus/malus systeem zorgt er al voor ,dat brokkenmakers fiks gepakt worden met de premie .Ook als we geen schuld aan de schade hebben , maar die niet verhaald kan worden , zijn we de klos met dit systeem. Daar komt nog bij dat ze op ieder moment kunnen opzeggen en bij schade alles uit de kast halen om niet of minder te hoeven uitkeren. Ook hebben ze geen plicht om ons te accepteren terwijl wij wel verplicht zijn om een verzekering te hebben.
Reputatie 4
Badge +5
Als een klant (bovenmatig veel) schades maakt, geldt inderdaad de bonus/malus ladder. Klaar.
Om daar bovenop de klant nog eens een hogere premie te berekenen, lijkt mij belachelijk.
Als een klant in een buurt woont waar veel schades aan auto's wordt toegebracht ('s nachts met een spijker over de lak) dan kan de klant daar niets aan doen. De verzekeraar zit dan met een meestal niet te verhalen schade.
Vraag is dan: verwerk je die kosten in alle premies, of verwerk je die in de premie voor dat specifieke adres?
De eerste optie lijkt mij eleganter, de 2e optie lijkt mij eerder bedoeld om de klant weg te jagen, dan is de verzekeraar van je af.

-
Reputatie 7
Badge +6
Zoals al gezegd ben ik van mening dat ook in ' slechte ' buurten die bonus/malus ladder de belangen van de verzekeraar prima afdekt . Dat houdt meteen in dat de verzekerde de klos is en bij krassen en lek geprikte banden etc. niet gaat claimen om een huizenhoge premie te voorkomen. Helaas lijkt het mode om auto's te bekrassen of op een andere manier te beschadigen . Mijn auto staat altijd binnen in mijn garage , maar dat geeft geen premieverlaging . Dat vind ik ook raar. Toch heb ik ook veel kleine schades gehad door vandalen tijdens het parkeren bij winkels . Allemaal zelf betaald omdat claimen niet rendabel was.
Reputatie 4
Badge +5
Ben ik volledig met je eens. Is het niet mogelijk naar een andere verzekering over te stappen in zo'n geval. Het is natuurlijk een makkelijke oplossing, althans, voor de verzekeraar, maar misschien is het de enige oplossing voor de verzekerde. Mijn auto staat ook altijd in de garage onder het gebouw.
Helaas maakt het de dagwaarde niets uit. Met parkeren hou zoveel mogelijk rekening met openslaande deuren: ik ga, als het niet anders kan, liever naast een 4-deurs staan, dan een 2-deurs (grotere deuren), of liever naast een busje (schuifdeuren), etc.

Krassen: het lijkt me vreselijk...
En wat te denken van al die auto's die de laatste jaren in de fik gestoken zijn. WA betaalt niets, alleen WA Plus, of WA uitgebreid of hoe dat ook mag heten, en uiteraard AllRisks.
Maar dan nog ... het kost je altijd geld: je moet immers een nieuwe of 2e hands kopen die altijd duurder is.
Maar goed, dat is weer een ander thema 🙂
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor jullie reacties! Wij vinden dit zoals bekend ook niet eerlijk, bij de meeste verzekeraars weegt de postcode wel sterk mee en dat is soms pas duidelijk als je verhuist. Verzekeraars gebruiken achter de schermen wel meer gegevens voor de premies, waar je als verzekerde geen weet van hebt..
Badge
De basis van verzekeren is dat het risico wordt verdeeld over alle deelnemers. Beloning voor weinig schade vindt plaats middels de bonus-malus regeling.
Differentiatie in de premie op grond van kleur van de auto, woonplaats, straatnaam, huisnummer en zelfs huisnummer toevoegingen is pure discriminatie. Dat bijvoorbeeld een zwarte auto in beginsel meer kans op schade heeft (minder goed zichtbaar) kan zijn, maar dat wordt tot uitdrukking gebracht in de bonus-malus regeling.
Bovendien is niet gezegd dat een bewoner van een 'slecht' adres in een drukke stad daar ook hoofdzakelijk rondrijdt. Hij/zij kan hoofdzakelijk buiten de randstad rijden en zijn/haar auto in zijn/haar garage zetten.

Reageer