Jubelton opheffen oneerlijk voor andere kinderen

• 15 July 2022
  • 6 reacties
  • 149 Bekeken

Mijn dochter heeft een huis gekocht en ik mocht als ouder een aanzienlijk bedrag bijdragen wat valt onder de jubelton regeling. Echter mijn zoon is nog niet zo ver en zal dus geen gebruik kunnen maken van deze regeling. Hoe kan je dit toch eerlijk doen want ik wil ze beiden even goed helpen in het leven.

6 reacties

Mijn dochter heeft een huis gekocht en ik mocht als ouder een aanzienlijk bedrag bijdragen wat valt onder de jubelton regeling. Echter mijn zoon is nog niet zo ver en zal dus geen gebruik kunnen maken van deze regeling. Hoe kan je dit toch eerlijk doen want ik wil ze beiden even goed helpen in het leven.

Simpel: door als schenker deze keer de schenkbelasting te betalen. Dat gaat later van beider erfenis af, dus dat is vanzelf gelijk verdeeld.

Het verschil is dat u voorheen kon schenken en de ontvanger daar geen belasting over hoefde te betalen en nu moet de ontvanger dat wel. Het verschil zit tussen de ontvangers en de fiscus, niet aan uw kant.

Reputatie 3
Badge +1

Wacht Prinsjesdag af. Dan moeten de wijzigingen aangekondigd worden. Op basis daarvan kan beoordeeld worden of uitsmeren jubelton voor uw zoon zinvol en mogelijk is. 
Als u zo vermogend bent, dat u twee kinderen via “jubelton” kan schenken mag ik aannemen, dat u ook een fiscaal adviseur heeft. Die kan u gedetailleerd op uw situatie adviseren. 

De jubelton gaat feitelijk om een belasting van 10.000 euro. Als u 100.000 euro kunt schenken, kan die extra belasting van 10.000 euro er ook nog wel af dunkt me.

Je kunt nog steeds belastingvrij schenken alleen geen €107.000 meer: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken

In ieder geval 1-malig € 27.231 en gewoon jaarlijks € 5.677 , dus als je (voor je) zoon een rekening opent waarop je ieder jaar wat schenkt, kom je er uiteindelijk ook wel.

Reputatie 3
Badge +2

@N.P. Stolwijk  Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer