Vraag

Kan een tussenpersoon je dwingen om een nieuwe polis af te sluiten?

• 20 September 2022
  • 5 reacties
  • 94 Bekeken

Vraag:

Ik heb een opstal en inboedel verzekering lopen via een tussenpersoon. Nu wordt mij aangegeven dat de polis voorwaarden van de door mij afgesloten polis (in 2004) nogal diffuus zijn en dat ik nieuwe polissen moet afsluiten. Het verschil in kosten is 28%  van € 816 naar € 1049   In de polissen is ook een aansprakelijkheidsverzekering opgenomen.

Moet ik akkoord gaan met deze wijziging? Ik heb aangegeven dat het me be0ter lijkt als ik mijn oude polis houd omdat dit nogal in de kosten scheelt. (en de tijden zijn al duur genoeg!)

Bericht van tussenpersoon: 

“Over de vergelijking die u heeft gemaakt. Klopt helemaal zoals u het voorgerekend heeft. Het vervelende is dat u nu een pakket heeft wat vervangen moet worden, op zich jammer maar de dekking is gewoon niet voldoende, de prijs is inderdaad wel gunstig. Helaas kan deze niet meer blijven, dit omdat er geen duidelijke polisvoorwaarden zijn”

Het is mij ook niet duidelijk waarom de ‘dekking’ niet voldoende zou zijn. Ook niet wat er bedoeld wordt met ‘geen duidelijke polisvoorwaarden’.

Kan iemand mij adviseren?

alvast hartelijk dank!

5 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk dat u eens contact moet opnemen met uw tussenpersoon om het uit te leggen. Maar in algemene zin als u uw huis voor 100.000 heeft verzekerd maar inmiddels zijn de herbouw kosten 300.000 dan heeft u een probleem als het afbrand. het zelfde geld voor uw inboedel. Vraag eens een offerte op bij een andere verzekeraar. 

Kan iemand mij adviseren?

U heeft een adviseur en die betaalt u ook. Als u daar niet op vertrouwd kunt u beter een andere intermediair zoeken dat en de toelichting van uw tussenpersoon is ook behoorlijk onder de maat.

Reputatie 7
Badge +5

ik snap het concept van tussenpersoon helemaal niet. Waarom wordt die uberhaupt gebruikt??? Als ik naar de appie ga, dan koop ik toch ook direct bij appie en ga niet eerst naar een soort van tussenpersoon?! 

Een tussenpersoon heeft slechts 1 doel: geld aan jou verdienen met schimmige afspraken. Doe gewoon direct zaken met de aanbieder van verzekeringen. 

voor zover je inboedelverzekeringen kunt vergelijken, ik betaal 39 euro per maand, direct bij de bank.

Reputatie 6
Badge +5

ik snap het concept van tussenpersoon helemaal niet. Waarom wordt die uberhaupt gebruikt??? Als ik naar de appie ga, dan koop ik toch ook direct bij appie en ga niet eerst naar een soort van tussenpersoon?! 

Een tussenpersoon heeft slechts 1 doel: geld aan jou verdienen met schimmige afspraken. Doe gewoon direct zaken met de aanbieder van verzekeringen. 

voor zover je inboedelverzekeringen kunt vergelijken, ik betaal 39 euro per maand, direct bij de bank.

Is niet helemaal waar, de tussenpersoon stamt uit de tijd dat er nog geen internet was en voor het afsluiten van een verzekering kon je alleen terecht bij een assurantiekantoor en/of tussenpersoon.
Nu iedereen zelf verzekeringen online kan afsluiten zijn die kantoren grotendeels verdwenen, maar ze kunnen nog steeds een functie hebben.
Neem b.v. voor mensen die niet zo met de computer overweg kunnen of zelfs niet eens hebben, vaak ouderen, maar lang niet altijd.
Ik was ook blij dat ik bij zo’n kantoor terecht kon toen mijn moeder overleed.
Er waren nog een aantal oude polissen van verzekeraars die niet meer bestonden, ik heb ze op hun bureau gegooid en zoek het maar voor me uit.
Ik had een paar weken later het geld om de rekening.
Ook heeft zo'n tussenpersoon (was eenmansbedrijf) wat extra schadevrije jaren voor mij geregeld, scheelde premie en ik heb nu nog steeds meer schadevrije jaren op mijn naam staan dan ik mijn rijbewijs heb.
De tussenpersoon heeft ook belang bij jou als klant, als er wat is kan hij meer bij de verzekeraar gedaan krijgen dan jij als particulier.

Ik heb zelf tegenwoordig ook alles zelf via internet geregeld, maar nutteloos zijn ze niet.

Reputatie 7
Badge +5

tsja, als je ze als hulp in de administratieve huishouding ziet, kan ik ‘m snappen. 

Reageer