Consumentenbond.nl

Kan een uitkeringsinstantie ongevraagd bankafschriften ontvangen van persoon die geen uitkering ontvangt ?

Mijn vraag is vrij simpel. In het kader van een onderzoek volgens art 17 van de participatiewet heeft een uitkeringsinstantie van een gemeente waar ik zelf niet woon tijdens een onderzoek naar rechtmatigheid ontvangst uitkering MIJN bankafschriften aan die betrokken persoon laten zien en dit ook vermeld in het proces verbaal als zodanig en daarnaast gedetailleerd verslag gedaan waar en wanneer ik gepind zou hebben met mijn bankpassen. Ik zelf woon in een andere gemeente 70 km verderop , geniet geen uitkering maar werk en voer ook geen huishouden met het onderwerp van onderzoek. Navraag bij de bank leerde mij dat er bij hun geen aanvraag is ingediend om deze gegevens aan hun te verstrekken en ik heb zelf ook geen toestemming gegeven noch vrijwillig de afschriften aan hun gegeven. Mochten ze mij vooraf dit gevraagd hebben had ik dat uiteraard wel gedaan maar er is geen toestemming gegeven . Nu is dus mijn vraag, mogen zij dit of zijn zij en de bank in dit geval in overtreding in het kader van de AVG? Ik voel me namelijk heel erg geschonden in mijn privacy aangezien ze ongevraagd al mijn bank informatie van al mijn rekeningen hebben en minutieus alle transacties hebben bekeken! En in hoeverre is mijn bank nalatig in deze kwestie ?

35 reacties

Hallo Benny2309,

Het maakt nu, in dit stadium, niets meer uit.

Ik wilde alleen maar zeggen dat ik altijd als eerste spanningsloos contact zoek met degenen die ik als bron van het misverstand/probleem zie. (In mijn waarneming dus de betreffende uitvoerders van de “Participatiewet”). Dit, om onnodige conflicten te voorkomen.

Dit geldt alleen voor mij, en anderen doen het wellicht/waarschijnlijk anders.

U heeft totaal niets verkeerd gedaan en het enige dat ik wens is, dat u een correcte afhandeling gaat meemaken van deze zeer merkwaardige gang van zaken.

Ik weet niet waar je op doelt met je laatste zin...Betekenis "laatste zin": het zijn normale mensen met wie je probleemloos in communicatie kunt treden.

Bij Sociale Diensten worden nogal eens pijnlijke fouten gemaakt.

De vraag die dan ontstaat is: "Waar zijn jullie mee bezig?".

Je doelt op de mensen van de sociale dienst ? Mocht ik de indruk gewekt hebben dat ik denk dat ze dat niet zijn dan bied ik daar mijn excuses voor. Ik ga ook in gesprek met ze maar ik gaf al eerder aan dat ik aan mijn kant wilde controleren danwel uitzoeken of het allemaal correct volgens de regels gaat. Afhankelijk daarvan weet ik hoe ik het gesprek in kan gaan. Als ze het recht hebben om ongevraagd mijn gegevens op te vragen dan is dat maar zo en zal ik ze vragen op welke gronden ze dat gedaan hebben. Mocht dat niet het geval zijn dan ga ik het gesprek natuurlijk anders aan. Op basis van gesprek wat ik met AP heb gehad zijn ze mogelijk in overtreding geweest en heb ik advies gehad van ze welke vervolgstappen ik moet nemen. Deze stappen zijn inmiddels gezet en ik wacht eerst de officiële reacties af van deze instantie en mijn bank en op basis van hun reactie ga ik het gesprek aan met ze. Word vervolg dus!
Reputatie 7
@Bert misschien is er dan iets anders gewijzigd maar ze kreeg wel minder, geen kapitaal maar toch.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Bij het ABP verlaging van het pensioen?
De pensioenen worden niet verhoogd, maar toch ook nog niet verlaagd?
In 2017 2018 2019 is er geen verhoging van het ABP pensioen, maar ook nog geen verlaging als ik het goed begrepen heb.
Wel een stijging van de pensioenpremie bij het ABP.
Reputatie 7
@Bert door KUNNEN gaan zeg je, er wordt voortdurend gesproken over kortingen en niet alleen gesproken, mijn moeder krijgt ook ieder jaar minder (ABP).
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones
PFZW Het pensioenfonds had eind 2018 een belegd vermogen van € 199 miljard. Hiermee is PFZW het tweede fonds van Nederland. Het staat in de top 5 van Europa en in de top 10 van de wereld.
1.237.600 premiebetalende deelnemers, ​1.095.600​ deelnemers die niet meer of in een andere sector werken en 463.100 mensen die een pensioen ontvangen.

ABP, op 2 na het grootste pensioenfonds ter wereld, beschikbaar vermogen: € 436 miljard en circa 3 miljoen actieve deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden.
Uitgaven: 10 miljard per jaar aan 780.000 gepensioneerden, 1.120.000 actieven en 910.000 slapers.

Ik vermoed zomaar dat deze 2 nog wel even door kunnen gaan met uitbetalen.
Reputatie 7
https://www.topics.nl/publieke-sector-wordt-belemmerd-door-privacywet-en-dat-leidt-tot-gevaarlijke-situaties-a12884363vk/?context=mijn-nieuws/

dit vond ik toevallig in De Volkskrant.
Reputatie 7
Ik was 65 en drie maanden, of twee, ik weet het niet meer, stom is dat. Ik had wel rekening gehouden met dat gat. Nog even en je gaat helemaal niet meer met pensioen, de fondsen hebben over X jaar niets meer over, iedereen werken tot aan de kist want de werkenden zien het misschien ook niet meer zitten om veel bij te dragen aan de AOW.
Toen ik 65 werd, stopte mijn uitkering opeens.

Men was niet op de hoogte van de verhoging van de AOW-leeftijd.
Reputatie 7
Het zal afhankelijk zijn van de gemeente maar mijn vriendin, die tot haar dood afhankelijk blijft van de soos omdat ze maar een halve AOW krijgt, kan meepraten over alle fouten.
Ik weet niet waar je op doelt met je laatste zin...
Betekenis "laatste zin": het zijn normale mensen met wie je probleemloos in communicatie kunt treden.

Bij Sociale Diensten worden nogal eens pijnlijke fouten gemaakt.

De vraag die dan ontstaat is: "Waar zijn jullie mee bezig?".
Reputatie 7
Misschien willen ze weten of je iets hebt bijgedragen maar ik neem aan dat, dat, als dat zo is, niet via de bank is gegaan.
Reputatie 7
Badge +6
Gaat het er om of iemand met een bijstandsuitkering een relatie heeft/had met iemand met een baan, en zijn diens inkomensgegevens nodig om te beoordelen of de bijstandsuitkering terugbetaald moet worden? Heeft zij zelf niet die bankafschriften of kopie daarvan gegeven?

Ik moet nu bij beide de privacy functionaris schriftelijk om inzage vragen en bij de uitkeringsinstantie tevens hun bron. En vandaag gaan dus die e-mails eruit naar beide .Dat is op zich prima.

Zelf zou ik als eerste stap “gewoon” contact hebben opgenomen met deze uitkerende instantie.

Het zijn meestal “goedwillende mensen” die echter nogal eens in de fout gaan.

De reden dat ik dat niet gedaan heb is omdat ik eerst aan mijn kant ( mijn bank dus ) bevestigd wilde hebben of het rechtmatig is verstrekt of niet. Zoals ik in mijn eerste bericht al vermeldde , hadden ze mij gecontact en om die info gevraagd had ik dat vrijwillig gegeven aangezien ik niks te verbergen heb. Het bevreemd mij alleen dat een instantie uit een gemeente waar ik niet woon en ook geen uitkering van ontvang omdat ik gewoon een baan heb zo kinderlijk eenvoudig aan mijn bankafschriften kan komen zonder dat ik me ook maar ergens van bewust ben.

Ik weet niet waar je op doelt met je laatste zin maar ik kan mezelf gerust in de spiegel aankijken, ik ga nergens maar dan ook nergens de mist mee in. Hoogstens verkeersboetes voor ietsjes te hard rijden maar dat is dan ook wel het enige.
Ik moet nu bij beide de privacy functionaris schriftelijk om inzage vragen en bij de uitkeringsinstantie tevens hun bron. En vandaag gaan dus die e-mails eruit naar beide .
Dat is op zich prima.

Zelf zou ik als eerste stap “gewoon” contact hebben opgenomen met deze uitkerende instantie.

Het zijn meestal “goedwillende mensen” die echter nogal eens in de fout gaan.
@Imke dat doe ik zeker !
Badge +8
Dank voor de update @Benny2309! Hou je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen?
@Léonz , ik heb vandaag contact gehad met autoriteit persoonsgegevens en die geven aan dat er twee factoren een rol spelen . De uitkeringsinstantie moet de noodzaak aantonen waarom ze deze gegevens hebben opgevraagd ( op basis van de informatie die ik heb geeft AP voorzichtig aan dat er geen noodzaak is om de info op te vragen ). Factor 2 is dat het onduidelijk is hoe ze aan de info zijn gekomen daar mijn bank aangeeft geen officiële aanvraag te hebben ontvangen van deze instantie. Ik moet nu bij beide de privacy functionaris schriftelijk om inzage vragen en bij de uitkeringsinstantie tevens hun bron. En vandaag gaan dus die e-mails eruit naar beide .
Wat ik mis in de bovenstaande reacties, en ook in de vraag, is:

Hoe zit het met de betreffende uitvoerders van de “Participatiewet”?

Wat zeggen die? Zij spelen toch de absolute hoofdrol?
Reputatie 7
Badge +5
@Benny2309 Zoals ik al schreef: "Dit is helaas geen simpele vraag.
Om hier een antwoord op te kunnen geven, moet je het hele dossier kennen met de achterliggende stukken en geschiedenis."

Ik zou deze vraag wegleggen bij het Juridisch Loket.
Zie hier de werkwijze en de mogelijkheden: Gratis persoonlijk juridisch advies
@Bert dank voor je toelichting.

Ik bankier in mijn eigen gemeente , het kan toch niet zo zijn dat een vestiging van een gemeente waar ik niet woon en ook niet bankier zomaar mijn gegevens kan verstrekken ? Ik bankier al zeker 20 jaar bij de Rabobank en altijd naar volle tevredenheid , tot vandaag dus! En wetgeving is een vast gegeven en iedereen dient zich daar toch aan te houden of je nou in Lutjebroek zit of Maastricht ? De AVG is voor iedereen van toepassing toch ?
Reputatie 7
Refereer in de mail aan het gesprek dat je had met meneer of mevrouw Huppeldepup, met de tijd erbij.
Reputatie 7
Badge +5
RaboBank is een ander verhaal dan b.v. de ING. @Benny2309

Locale Rabobanken kunnen eigen regels hebben en eigen afwegingen maken en beslissingen nemen.
En daar gaat dan het vaak ook mis.
Een groeiende onderneming krijgt van de locale Rabobank niet meer dan 40.000 euro en bij een Rabobank 3 dorpen verderop zonder problemen een krediet van 100.000 euro als bovengrens.
Ik heb zelf bij de gesprekken gezeten.

Maar het kan ook heel goed gaan, ik wilde een Hypotheek voor een huis en bij een vertrouwde locale Rabobank in een buitenwijk van een stad, melde de Rabobank mij: je krijgt geen hypotheek van ons, want we zijn veel te duur voor je en je gaat geen leuke verhalen over ons vertellen als je erachter bent gekomen dat er veel goedkopere alternatieven zijn, ga maar naar je verzekeringsagent / makelaar waar je je huis nu van wilt kopen, want die is veel goedkoper dan wij en hij heeft meer soorten hypotheken te bieden die beter bij je situatie passen.
Bank telefonisch gesproken vanmorgen , ga er morgenochtend idd een mail over versturen om een schriftelijke reactie te krijgen dank voor de tip!
Reputatie 7
Nee, ING is superlastig (gedoe met adreswijziging van mijn moeder). Off topic, sorry.

Reageer