Consumentenbond.nl

kan iemand mij helpen flexibel krediet

• 22 augustus 2014
  • 1 reactie
  • 185 Bekeken

Beste mevrouw/mijnheer,

Mijn vriendin heeft samen met haar ex-man in 2006 een flexibel krediet afgesloten bij ABN/AMRO. Het leenbedrag is € 10.000,- Ze waren getrouwd onder gemeenschap van goederen. In september 2012 is ze gescheiden van haar ex.

Mijn vriendin heeft een brief gehad van de advocaat van haar ex. Hierin staat dat haar ex wil dat zij in 2012 en in 2013 meebetaald aan de rente van het flexibel krediet. Dit is bijna € 800,-.

Het flexibel krediet werd en wordt alleen beheerd door de ex van mijn vriendin.

Het staat al heel lang op € 10.000,-

De ex van mijn vriendin gaat als volgt met dit krediet om.

Hij lost iedere maand € 150,- af (zoals afgesproken). De bank berekent rente van =/- € 65,- per maand. Vervolgend neemt hij weer € 85,- op. Het saldo staat dan weer op € 10.000,-. Er wordt geen cent afgelost. Mijn vriendin wil graag van deze lening af en heeft in 2012 een bedrag afgelost. Maar dit bedrag heeft de ex vervolgens weer opgenomen. Het heeft dus geen zin om een bedrag af te lossen. Mijn vriendin heeft tijdens het huwelijk een auto ongeluk gehad en is daardoor arbeidsongeschikt geworden. Haar WAO uitkering is nog geen € 1.000,- Ze kan de eindjes maar net aan elkaar knopen en is afhankelijk van liefdadigheid. Toch heeft ze gezien om een bedrag te sparen en hiermee heeft ze een aflossing gedaan om het kredietbedrag naar beneden te brengen. Haar ex heeft dit bedrag vervolgens weer opgenomen. Toen mijn vriendin hierachter kwam heeft zij haar pasje ingeleverd en vervolgens niet meer naar de rekening omgekeken. Het heeft geen zin om iets af te lossen zo en ze heeft daar slapeloze nachten van gehad. Ze was er constant mee bezig. Niet eens voor het geld, maar zij wil graag een nieuw leven beginnen, maar dat is nou heel erg moeilijk voor haar. Ze komt niet van hem af zo.Een jaar lang geen bericht van haar ex gehoord, maar nu begint hij te dreigen met een rechtszaak als zij de rente van het flexibel krediet niet betaald.

Ik vraag me of hier niets aan te doen is. Met verschillende mensen zijn we bij de ABN gaan praten, maar deze kunnen niets doen. Haar ex wil niet meewerken. Mijn vriendin heeft voorgesteld (via familie en kennissen) om € 5.000,- te betalen. Maar helaas dat gaat niet. Stel dat ze dat doet dan zou haar ex het bedrag weer kunnen opnemen. Zelfs al betaalt ze € 10.000,- dan kan het nog niet. Haar ex moet hier ook mee akkoord gaan. Doet hij dit niet dan kan het niet. Er rest niet anders dan te wachten tot dat haar ex een paar keer de termijn van € 150,- niet betaald en de ABN/AMRO dit bedrag gaat verhalen op hem en haar. Als hij geen geld heeft en zij heeft het niet dan zal er beslag gelegd worden op haar uitkering. Omdat ze door het auto ongeluk niet in staat is om inkomsten te vergaren uit arbeid zal ze terug geworpen zijn tot de bedelstaf. Haar ziektekosten zijn iedere maand al heel erg hoog door het ongeluk. Dan heb ik het niet eens over de huur, elektra etc.

Ik vraag me af of hier geen oplossing voor te vinden is ???? Tijdens een gesprek tussen mijn vriendin en haar ex bij de ABN/AMRO inzake de lening heeft haar ex gezegd dat zij zich geen zorgen hoeft te maken over het krediet. Hij zou er verder voor zorgen. Een man een man, een woord een woord heb ik geleerd. Bij sommige mensen geldt dit dus niet.

Ik zit nog met 2 vragen:

Kan de ex van mijn vriendin een rechtszaak beginnen tegen mijn vriendin als mijn vriendin de helft van de rente van het flexibel krediet niet betaald zoals hij dat wil ? De lening is immers een overeenkomst tussen de bank en mijn vriendin en haar ex.en niet tussen de ex en mijn vriendin. Is mijn vriendin nog aansprakelijk voor de helft van de rentekosten van het flexibel krediet ? Haar ex is immers nog de enige die gebruik maakt van het flexibel krediet. Mijn vriendin heeft het bijltje erbij neergegooid toen het bedrag wat zij afloste weer werd opgenomen door haar ex. Mijn vriendin heeft nooit meer iets met de rekening gedaan. Ze heeft haar pasje bij de ABN/AMRO doorgeknipt.

1 reactie

Hallo Eva546,

Bedankt voor je bericht. Wat een complex verhaal. Ik ben bang dat je vraag de mogelijkheden van onze community en ook die van de Consumentenbond te buiten gaat. Daarom kun je je toch beter door een advocaat of andere rechstadviseur laten adviseren, er hangt teveel van af. Misschien kan het Juridisch Loket (www.hetjl.nl) je de weg wijzen. Veel succes.

Groet,

Marc

Reageer