Consumentenbond.nl

Kijk jij kritisch naar je vaste lasten?

• 29 december 2017
  • 17 reacties
  • 4358 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Regelmatig je vaste lasten onder de loep nemen kan je veel geld besparen. Denk aan verzekeringen, energiekosten, internet of je mobiele telefoonabonnement. In de video vragen we consumenten of ze wel eens veranderen van aanbieder. De meningen verschillen: sommigen zijn bang voor teleurstellingen, anderen profiteren gretig van de concurrentie in de markt.

Kijk jij kritisch naar je vaste lasten en leidt dat wel eens tot verandering? Of blijf je gewoon lekker zitten waar je zit? Stem op de poll of vertel het in je reactie.

Kijk jij kritisch naar je vaste lasten?

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek genomen en al meer dan tien jaar heb ik voor variabele rente gekozen. Die is al die tijd onder de 3,5% gebleven, terwijl als ik voor 5 jaar vast had gekozen destijds, dan zou het 5,6% zijn geweest. Het scheelt mij een paar honderd euro per maand! Dat gebruik ik om mijn hypotheek extra af te lossen, en na elke aflossing daalt mijn maandelijkse rente.

Ik heb een schoorsteen op mijn huis gemetseld en stook al meer dan tien jaar gratis wegwerp pallets die ik bij de aannemer in de buurt haal. Alle hout geeft per kilo evenveel warmte, maar vanwege verschil in dichtheid heb je ongeveer 1,4 x meer pallethout nodig dan wanneer je eikenhout zou stoken. De hele winter staat mijn cv-ketel uit. Met een normale houtkachel krijg ik mijn hele huis warm. Het duurt alleen een dag of drie, als je daarna telkens hout bijvult blijft het huis de hele winter warm. Het is ook heerlijk, deuren kunnen altijd open blijven staan. Ik betaal nu per maand amper € 32,- voor gas, dat is voor warm water voor de keuken en bad..

Ik snap niet goed waarom mensen een mobiel abonnement nemen. Ik heb gewoon een los toestel gekocht met prepaid. Ik ben overal bereikbaar en kan iedereen bellen. Ik kan echter alleen op internet als ik bij een wifi punt ben. Maar mijn provider heeft alle wifi kastjes in de huizen tot hotspots gemaakt. Er is op straat altijd wel een punt waar ik op internet kan. En op m'n werk gebruik ik de wifi van het kantoor. Ik doe 3½ jaar met een toestel van € 189,- en daarnaast komt de prepaid uit op € 4,35 per maand. Ik zou echt niet weten waarom je dan een abonnement nodig hebt met bel- en databundels en dure tarieven als je boven de bundel uitgaat.

In mijn gemeente kon je in de jaren '80 op koopavond voor twee kwartjes een hele avond parkeren bij het winkelcentrum in de stad. Als je voorganger nog parkeergeld over had, kon je die zelfs overnemen. Dat waren nog eens tijden. Maar daarna is het veranderd en moesten we overal betalen en werd het winkelcentrum dubbel zo groot. De parkeertarieven waren hoog, zodra je 1 minuut over tijd was moest je een vol uurtarief bijbetalen. Ik heb nooit meegedaan met het betaald parkeren. Ik ging altijd verder weg staan waar het gratis was en liep het stuk. Dat was ook gezond voor de vereiste lichamelijke beweging die de huisarts voorschrijft. Toen ging een hoog parkeertarief gelden voor alle straten rond het winkelcentrum en moest ik echt een heel eind gaan lopen. Blijkbaar was ik niet de enige die zo dacht want in vijf jaar tijd kwamen er meer dan 90 winkelpanden leeg te staan. Nu gaan ze de helft van het winkelcentrum slopen om nieuwe woningen te bouwen. Als we naar de grote stad gaan parkeren we de auto waar het gratis is en gaan dan met de tram of bus naar het centrum. Voor 65-plussers is dat 2/3e tarief en dan loont het. Kun je ook lekker zorgeloos door de stad lopen. Parkeren bij ziekenhuizen is blijkbaar big business geworden want in Breda bouwen ze een nieuw ziekenhuis, maar de parkeergarage is bijna net zo groot. Onvoorstelbaar.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas hebben veel bedrijven moeite met eerlijk zaken doen. Daardoor is het mij gebeurd , dat ik met een autoverzekering duurder uit was in plaats van goedkoper , wat beweerd werd. Ik hoor die verhalen ook van anderen. Vooral bij energiebedrijven. Dat heeft me een stuk voorzichtiger gemaakt. Dat neemt niet weg , dat ik nu en dan wel kijk of iets niet goedkoper kan. Wat dat parkeren betreft ben ik het met Jan eens . Autorijden is al extreem duur hier vergeleken met buurlanden en dan durven ze ook nog schandalige parkeertarieven te vragen en van ziekenhuizen vind ik het helemaal smerig. Ik heb de auto nodig wegens omstandigheden om te winkelen , maar probeer betaald parkeren zo veel mogelijk te ontwijken. Wel jammer voor de winkeliers die daar onder lijden en er ook niet om gevraagd hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Wij laten ons niet alleen door geld leiden.
Dat is meteen ook mijn punt van kritiek op de Consumentenbond dat de nadruk meestal veel te veel op geld, prijs, tarief enz. gelegd wordt.
Bij ons speelt bij energie bijvoorbeeld duurzaamheid, milieu het zwaarste.
-Het leuke is dat we voor stroom en gas al 4 jaar klant zijn bij PureEnergie die al 5 jaar als allerschoonste uit het vergelijkend onderzoek van o.a. de Consumentenbond komt, maar dat de maandtarieven bij hen eveneens bijzonder gunstig zijn en dat zij een uiterst correcte, betrokken en vriendelijke klantenservice hebben. Wij zijn zeer tevreden en gunnen zo'n bedrijf ook hun klanten dus gaan echt niet voor een beetje geld naar een slecht bedrijf die vuile energie levert en een belabberde klantenservice heeft. Bovendien proberen veel bedrijven klanten te lokken met allerlei cadeautjes of verkeerde informatie.
-Voor boodschappen kiezen wij voor biologisch, niet het goedkoopste maar wanneer je er een beetje in thuis bent kun je ook met weinig geld hiervoor kiezen, beter dan alle onzinnige rommel vol met chemische toevoegingen uit de supermarkt te kopen waardoor je juist veel geld kwijt bent en je gezondheid, het milieu en dierenwelzijn veel tekort doet.
-Voor internet en tv inclusief interactieve tv zitten wij bij Telfort met glasvezelkabel. Lage tarieven en een uitstekende kwaliteit en ook positieve ervaringen bij de enkele keer dat we met hun klantenservice te maken hebben.
-Voor telefoon zitten wij al 7 jaar bij HollandsNieuwe, met lage tarieven, ook wanneer je eventueel buiten je bundel zou komen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik kijk naar de cijfers van het CBS, en als iemand zegt dat je die niet moet geloven doe ik dat toch wel want ik geloof dat andere niet. Dit gezegd hebbende, cbs zegt 5,9% van het totale energieverbruik (stroom, gas, vervoer) in Nederland is duurzaam, en er is nauwelijks enige toename, die was maar 0,1%. Dus het gros van de schone energie reclame is maar commerciële prietpraat voor makkelijk te overtuigen mensen. Van stroomverbruik is 12% groene stroom, doch 40% van Nederland neemt groene stroom af. Dit klopt want het ontbrekende gedeelte van de groene stroom komt uit het buitenland (dit deel telt voor Nederland echter niet mee met de nationale doelstelling). PureEnergie haalt zijn allerschoonste energie dus ook uit het buitenland want mijn energiemaatschappij heeft het hele Nederlandse deel al ingepikt. @Ekokok, hoe weet je dan dat die energie van PureEnergie uit het buitenland ook schone energie is? Uit welke landen komt die vandaan? Hoe weet je of die stroom echt van windmolens of zonnepanelen komt en niet stiekem van stroom geproduceerd door goedkope kolen, olie of aardgas van Rusland, Oekraïne, Roemenië of ander land dat het niet zo nauw neemt met de voorschriften.
Uiteraard kijk ik kritisch naar vaste lasten. Ik ga dan toch vaak in zee met de goedkoopste aanbieder die een product of dienst aanbiedt die past in de door mij gehanteerde randvoorwaarden. Dat bespaart vaak een hoop geld. Toch zijn er ook dienstverleners die een dienst bieden die niet wordt geleverd door anderen, dat kost soms wat meer geld maar levert wel precies hetgeen ik wil. Dus niet altijd de goedkoopste maar wel de goedkoopste die past in de door mij gehanteerde randvoorwaarden en situatie.
Stroom en gas moet echt groen zijn, verzekeringen met name goedkoop met goede dekking, bankieren moet toch wel sociaal en mileiubewust, telefonie/internet/tv moet goed zijn en met de mogelijk tot eigen mailserver en moet passen binnen de kortingsregeling die ik geniet 🙂 . Hypotheek moet ik maar weer eens tegen het licht houden. Ben niet tevreden over de huidige aanbieder.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan, sorry maar net als in de vuurwerkdiscussie bent u blijkbaar ook hier niet op hier op de hoogte van feiten maar laat zich vooral door emoties leiden en niet te onderbouwen redenaties.
Er is échte schone groene energie en er is sjoemelstroom. Dit laatste is vuile stroom die met administratieve trucs door middel van certificaten "vergroend" wordt en ook als groen verkocht wordt, maar het dus niet is. Dit is helaas niet verboden maar draagt op geen enkele manier bij aan een duurzamer energiebeleid. Helaas mag dit ook in reclame als groen aangeprezen worden en de meeste burgers weten niet hoe het precies zit dus denken dat zij goed bezig zijn en betalen er bij sommige leveranciers zelfs extra voor. Het is vergelijkbaar met allerlei zogenaamde gezonde beweringen op verpakkingen uit de supermarkt die vaak ook kant noch wal raken.
De hoeveelheid échte groene stroom komt overeen met de hoeveelheid stroom die klanten in de praktijk afnemen. Pure Energie neemt alleen stroom af die 100 % schoon in Nederland is opgewekt door wind, zon of water. Dus ook geen bio-vergisting waar afval uit de industrie of zwaar vervuilende veeteelt gebruikt wordt om zogenaamd "groene" energie op te wekken.
De Consumentenbond doet al 5 jaar achter elkaar uitgebreid onderzoek samen met o.a. Greenpeace, Vereniging Eigen Huis, Wereld Natuur Fonds en WISE. Als u deze onderzoeken niet serieus neemt dan is het lastig om zuiver te communiceren.
Reputatie 7
Badge +4
@ Fred B:
Mooi dat u ook vindt dat bankieren sociaal en milieubewust moet zijn.
Ik lees dat u niet tevreden over uw hypotheek bent. Wij zitten al 7 jaar naar volle tevredenheid bij de duurzame, sociale en bewuste Triodosbank en zij verlenen ook hypotheken.
Zij financieren alleen duurzame, milieu- en diervriendelijke en sociale initiatieven en kunst.
Hopelijk kunnen zij u bieden wat u bij een gangbare grote bank mist.
Reputatie 7
Badge +6
@Ekokok, ik heb slechts "percentage schone energie Nederland" getypt in Google en kom dan hier op uit waar het allemaal staat.

https://www.hier.nu/themas/stroom-en-gas/hoeveel-groene-stroom-wordt-er-in-nederland-opgewekt

Het zijn de cijfers van het cbs. Lees bij de vijfde paragraaf. Als je de link hierboven niet vertrouwt wil je dan de feiten eerst nog checken op de website van het cbs?

Je hebt de vraag dus nog niet beantwoord: Op grond waarvan weet jij dat de groene stroom die PureEnergy uit het buitenland haalt, waar andere voorschriften, normen en productiemethoden gelden, wel echt groene stroom is volgens Nederlandse voorschriften en normen. (En natuurlijk haalt PureEnergy al zijn groene stroom uit het buitenland want mijn energiemaatschappij heeft de hele Nederlandse productie al ingepikt).
Reputatie 7
Badge +7
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken de reacties on-topic te houden.
We bespreken of je kritisch naar je vaste lasten kijkt en of dit regelmatig tot veranderingen lijkt.
De discussie welke energie-aanbieder écht groen is, is een goede maar hoort hier niet thuis. 😉
Ik wil jullie dan ook vragen deze elders voort te zetten.
Dit kan bijvoorbeeld onder dit topic, of het staat een ieder natuurlijk vrij een nieuwe te openen.
Over vaste lasten gesproken: ik kreeg net van Waternet een aankondiging van het nieuwe maandbedrag voor 2018: vastrecht gaat 5,94 ex btw per maand kosten, dit was op 20 november nog 3,41 ex btw per maand. Een verhoging van 57%! Mag dat zomaar?
(Tegelijkertijd gaan de kosten voor verbruik omlaag. Valt me bij de energierekening ook op dat zelf besparen financieel hoe langer hoe minder zin heeft omdat de vaste kosten steeds hoger worden.) In beide gevallen kunnen we niet switchen: een alternatief voor Waternet bestaat niet en de energie komt in ons geval via verplichte stadswarmte-leverancier.
Laten we die idioten in Dan Haag naar huis sturen. En dan ECHT besparen!
Het loonde voor ons om de aanvullende ziektekosten verzekering te laten vervallen voor 2018.
Dat scheelt in ons geval zo’n 18 Euro per maand voor 2 personen, ofwel ongeveer 216 Euro per jaar.

De belangrijkste dekking die we hiermee verliezen is maximaal 7 behandelingen fysiotherapie per persoon (per jaar). De rest van de dekkingen is gewoon niet van toepassing op ons.

Die 7 behandelingen fysiotherapie per persoon kosten veel minder dan het eigen risico van 385 Euro per persoon. Ofwel, als je aanspraak zou maken op die dekking, dan krijg je het toch niet uitgekeerd.
Het is voordeliger om een reserve ter grootte van het eigen risico aan te houden. En die wordt in ons geval op termijn gewoon opgebracht door de besparing aan premie.
Ach, laten we het er maar op houden dat zoiets ook niets oplost. Ik krijg inmiddels gratis fysio, dus ik ken het.
Reputatie 7
Badge +5
Mijn eerste bijdrage hier is rechtstreeks bedoeld voor de Consumentenbond in het kader van besparen.

Zojuist, 7 januari 2018, krijg ik het verzoek om mijn abonnementsgeld voor de Consumentengids en de Consumentengeldgids te betalen. Op zich niets mis mee maar kan iemand van de moderators de afdeling administratie vragen of ze deze voortaan een maand eerder kunnen sturen. Want over een jaar betaal ik er weer vermogensrendementsheffing over in box 3 omdat ik dat bedrag nou juist NIET heb betaald voor 31 december 2017. Het is allemaal peanuts natuurlijk maar net als die mevrouw in het filmpje maken vele kleine besparingen één grote.

Dank u wel.
Reputatie 5
Badge +7
@F. den Oudsten Wie het kleine niet eert... 😉. Ik zet je suggestie uiteraard door naar onze Klantenservice!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @F. den Oudsten,

Ik heb inmiddels een reactie van onze klantenservice mogen ontvangen:

''De wijziging in het facturatiemoment is vooral doorgevoerd om administratieve redenen. Er zaten in onze administratie namelijk verschillende facturatiemomenten voor verschillende groepen leden. Deels in december en deels in januari. Gelijktrekken daarvan betekende dus een efficiencyverbetering, maar was ook ingegeven door ons streven om op dit punt alle leden een gelijke behandeling te bieden. Gesteld voor de keus of we een groep leden eerder dan wel een groep leden later wilden factureren, het consumentvriendelijker vonden om voor dat laatste te kiezen. Deze wijziging is op verschillende momenten ook in de Bondsraad aan de orde geweest, zowel in een discussiebijeenkomst over onze financieel-administratieve huishouding als in de vier voorbereidende vergaderingen in de aanloop naar de plenaire Bondsraadsvergadering later deze maand.''

Het is daarbij op dit moment dus helaas niet mogelijk om de facturatie eerder te sturen.
Wel zet ik je feedback door binnen onze organisatie. Omdat we dagelijks heel veel meldingen binnen krijgen kan ik je helaas niet garanderen dat het ook direct tot actie zal leiden, maar aangezien het wat mij betreft een terecht punt is wat je aankaart, zou het wellicht wel voor verandering kunnen zorgen. 😉
Reputatie 7
Badge +5
Dank je wel Monique,

Kijk, in beginsel gaat het nergens over. Ik ben dan ook niet boos of zo maar de Consumentenbond geeft in de diverse fiscale onderwerpen zelf ook de tip om bepaalde betalingen het liefst voor de jaar wisseling te doen om zo vermogensrendementsheffing te besparen. Immers, halverwege het jaar 2019 moet ik vermogensrendementsheffing betalen over het bedrag dat ik op 1 januari 2018 bezat. Dus hoe meer ik daar van kwijt ben aan betalingen die ik kort daarop toch moet doen, hoe liever het me is.

Ook op het forum is dit onderwerp al eerder ter sprake geweest

De belastingdienst doet het overigens zelf ook maar dan andersom. Op 9 januari 2018 ontving ik van de belastingdienst weer een voorlopige aanslag ad € 2.000,- (die ze overigens zelf dateren op 31 januari 2018) die ze me ook begin december 2017 hadden kunnen sturen en dat doen ze welbewust!!!
Ook zelf mag je een zelf aangevraagde voorlopige aanslag niet als schuld aftrekken in box 3.

Hoe dan ook, zelf leef ik op dat punt heel belastingbewust. Een paar jaar geleden heb ik zelfs een andere auto gekocht die ik eind december heb betaald en twee weken later in januari heb opgehaald.

Dus ik hoop dat de Consumentenbond in de naaste toekomst iets met onze feedback gaat doen.

Groetjes,

Reageer