Consumentenbond.nl

Kindgebonden budget stopt i.v.m. 17-jarig thuiswonend studerend kind

• 17 december 2019
  • 1 reactie
  • 307 Bekeken

Badge

Goedemorgen,

Ik ben een alleenstaande moeder met een nog thuiswonend kind van 17 jaar (ze wordt in april 18). Ze studeert aan een HBO opleiding maar woont dus nog thuis.

Nu kreeg ik een week geleden een brief dat het kindgebonden budget stopt omdat ze in feite een studiefinanciering aan kan vragen en mij daarmee zou kunnen betalen (kostgeld). Ik wil nog niet dat ze gaat lenen omdat we de eindjes net aan elkaar kunnen knopen en ik haar op jonge leeftijd nog niet in de schulden wil laten zitten.

Zelf heb ik hier nooit bij stil gestaan dat het KGB zou stoppen. Ik dacht dat het zou stoppen wanneer ze 18 zou worden. Ik heb hier ook nooit een brief over gekregen met de opmerking dat ik hier rekening mee moest houden. Ook vind je op de Consumenten site hier geen info over. Ze hebben het allemaal steeds over als u kind 18 wordt dan stopt het KGB maar niet over ‘uw kind gaat studeren dus het KGB stopt’

Maarrr het KGB stopt dus nu en dat snap ik enigszins maar dat ik nu, omdat de belasting zelf zo stom is om te toch te blijven uitbetalen, het terug moet betalen vind ik belachelijk.

Ten eerste informeren ze niet helder en ten tweede moet ik terugbetalen omdat ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben.

En nu het volgende: ik krijg in 2020 totdat mijn dochter 18 is WEL weer KGB?

Waarom? Ik vind het fijn! Maar als ik er in 2019 vanaf dat ze gaat studeren geen recht op heb waarom dan in 2020 wel weer voor een korte periode. Voelen ze zich schuldig wat is de ware reden? Wie weet dit?

1 reactie

Reputatie 5
Badge +4

Maarrr het KGB stopt dus nu en dat snap ik enigszins maar dat ik nu, omdat de belasting zelf zo stom is om te toch te blijven uitbetalen, het terug moet betalen vind ik belachelijk.

Je had de KGB zelf stop moeten zetten, dat doet de BD op voorhand niet uit zichzelf.

Eén van de voorwaarden om recht op KGB te hebben, is dat er voor hetzelfde kind ook recht op kinderbijslag bestaat. Je kind heeft recht op studiefinanciering, dus geen recht meer op kinderbijslag. Dat je geen beroep wilt doen op studiefinanciering omdat je niet wilt dat ze gaat lenen, is een eigen keuze. 

Wat informatie: https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/kindgebonden-budget-2020-dit-verandert-er
en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kindgebonden-budget/voorwaarden/voorwaarden-kindgebonden-budget

Reageer