Consumentenbond.nl

Klagen over premiestijgingen auto met voorbeeldbrief

Reputatie 4
Badge +5
Bij de Consumentenbond regent het klachten over extreme premiestijgingen bij autoverzekeringen. Die extreme premiestijgingen zijn niet alleen onder autoverzekeringen te vinden, maar ook bij andere soorten schadeverzekeringen. Volgens recente Kifid-uitspraken moet een verzekeraar bij een verhoging van meer dan 10% een nieuw contract aanbieden dat door de consument moet worden aanvaard. Deze extreme verhogingen kunnen niet door ‘stilzwijgende verlenging’ worden doorgevoerd.

Heeft de verzekeraar geen nieuw contract aangeboden en het oude contract ook niet opgezegd? Dan raadt de Consumentenbond aan om bezwaar te maken en de te veel betaalde premie terug te vorderen. Dit is volgens ons ook raadzaam voor premiestijgingen die in het verleden zijn doorgevoerd. Voor dit laatste geldt dat de consequenties van de uitspraken nog niet geheel duidelijk zijn. Wij kunnen daarom niet garanderen dat bezwaar maken in alle gevallen loont. Maar wie niet waagt…. Gebruik de voorbeeldbrief van de Consumentenbond voor je bezwaar. É­­n help anderen door de uitkomst hieronder te delen.

Het topic is gesloten voor reacties

12 reacties

Mijn autoverzekeraar ( Witgeld) heeft een halve maand voor ingang van het nieuwe verzekeringsjaar de premie met 60% verhoogd.
Allsecure, premie stijging van 22%
Mijn verzekering heeft de autoverzekering premie met 30% verhoogd.Als reden wordt aangegeven dat de dekking is afgestemd op de kosten en risico's van deze tijd.Daarnaast heeft men te maken met een nog steeds stijgende schadelast en als laatste wordt de premie opnieuw berekend.

Jammer Nationale Nederlanden ook ik kan rekenen en ga opzoek naar een goedkopere verzekering.

Groeten Arie Smaling
Mijn autoverzekering van Allsecur is ook omhoog gegaan met bijna 30%!

Ik heb aangegeven dat dat exorbitant hoog is. Hieronder een deel van hun reactie:

"U heeft het afgelopen jaar geen schade gehad die van invloed was op uw premie. Uw premie wijzigt wel omdat het afgelopen jaar het veel drukker is geworden op de weg. Hierdoor neemt de kans op schade toe. Vooral in de spits. Door die extra drukte op de weg betalen we dit jaar en ook volgend jaar meer schades. Ook zijn reparaties duurder geworden door slimme, maar dure technologie zoals parkeersensoren. Dat maakt dat we de gemiddelde premie verhogen. Ook uw premie."

Zijn er maximale verhogingen wettelijk vastgelegd zoals bv voor de huur van huizen?

Gr Maarten
Bij div, Autoverzekeringen is soms de premie met 10 t/m 60% verhoogd,

Er is maar een woord voor Asociaal, Zoveel mogelijk proberen om een andere

Maatschappij te vinden,ConsumentenBond Consumentenbond help ons daarbij.Neem de Maatschappij WITGELD,deze verhoogd met ongeveer zo,n 300 euro per jaar.

Mijn autoverzekeraar ( Witgeld) heeft een halve maand voor ingang van het nieuwe verzekeringsjaar de premie met 60% verhoogd.

Geplaatst door bosch op Okt 21, 2016.

dit was de verklaring van de verzekeraar:

Waarom moeten wij uw premie verhogen? De afgelopen jaren hebben verzekeraars honderden miljoenen euro’s verlies gemaakt op motorrijtuigenverzekeringen. Om ervoor te zorgen dat wij kunnen blijven uitkeren bij schades, moeten wij onze premies nu aanpassen. Uw premie Wij begrijpen dat een verhoging vervelend is. Daarom hebben we de premiestijging zoveel mogelijk beperkt proberen te houden en blijven de polisvoorwaarden natuurlijk gewoon gelden. Zo heeft u nog steeds een verzekering met een goede prijskwaliteitverhouding.

Uw huidige premie: € 485,43 Uw nieuwe premie per 1-11-2016: € 782,65
Reputatie 4
Badge +5
Dat is een forse stijging! heeft de verzekeraar wel een nieuw contract aangeboden en/of aangegeven dat u kunt opzeggen?
Reputatie 4
Badge +5
Via onze Autoverzekeringvergelijker kunt u op basis van uw gegevens autoverzekeringen vergelijken! Misschien bent u elders voordeliger uit, al moet u uiteraard ook goed naar de dekkingen en voorwaarden kijken.

Bij div, Autoverzekeringen is soms de premie met 10 t/m 60% verhoogd,

Er is maar een woord voor Asociaal, Zoveel mogelijk proberen om een andere

Maatschappij te vinden,ConsumentenBond Consumentenbond help ons daarbij.

Geplaatst door J. van Zetten op Okt 30, 2016.
Ik heb net mijn premie betaald voor mijn autoverzekering (zelfde auto, alleen WA, FBTO) en de premie blijkt gelijk te zijn.

Overzicht van betaalde premies laatste jaren (zelfde auto, alleen WA, FBTO):

2010 342,992011 370,182012 371,632013 355,152014 412,332015 412,332016 412,33

Bij mij heeft de toename dus al in 2014 plaatsgevonden. En/of mogelijk krijg ik de klap volgend jaar..
Mijn verzekeraar (De Nederlanden van Nu) heeft de premie niet verhoogd. 118,- per jaar voor WA plus. Ik rijd dan ook al 35 jaar schadevrij!
Een keurige nette sociale verzekerings bedrijf.
Reputatie 4
Badge +5

Volgens recente Kifid-uitspraken moet een verzekeraar bij een verhoging van meer dan 10% een nieuw contract aanbieden dat door de consument moet worden aanvaard. Deze extreme verhogingen kunnen niet door ‘stilzwijgende verlenging’ worden doorgevoerd.

Geplaatst door Marlies op Okt 21, 2016.

UPDATE juli 2017

Inmiddels zijn deze Kifid-uitspraken weerlegd door de Commissie van Beroep van het Kifid. Een premiestijging van je autoverzekering met 10% of meer mag dus nu wel. Lees onze update hierover. Omdat daarmee dit discussieonderwerp ingehaald is door de tijd, sluiten we het topic af. Zo kan iedereen in dit bericht de link naar de actuele situatie vinden.