Consumentenbond.nl

'Korting op mijn verzekeringspremie is mij meer waard dan mijn privacy'

  • 23 oktober 2014
  • 38 reacties
  • 3775 Bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

ANWB 'Veilig Rijden Verzekering'.. Ik zeg, Niet Doen!

Want je krijg er hartklachten van...

De 30% korting op m'n verzekeringspremie is mij meer waard dan m'n privacy, maar die zelfde korting weegt niet op tegen de innerlijke onrust die dit 'zogenaamde' veilig rijden veroorzaakt.

Na meer dan 40 jaar ervaring en maar 3 opgaven van geleden schade vind ik dat men te hard wordt afgestraft als je ook maar enigszins afwijkt van wat de ANWB de 'veilig rijden' norm noemt.

Het vertrouwde 'nieuwe rijden' kan zo niet meer...

Transparant zijn ze sowieso niet met hun score-uitleg en daarnaast is de communicatie van de ANWB, bij vragen die ook maar in enige mate afwijken van wat normaal is, voor hun taboe en is de terugkoppeling nihil.

Zo had ik de vraag hoe men het fenomeen 'met 't verkeer meerijden' beoordeeld. In mijn optiek is dat ook iets harder mogen rijden dan de toegestane snelheid.

Ik legde de ANWB voor dat stoïcijns de voorgeschreven snelheid rijden zonder cruisecontrol niet te doen is en zelfs eigenlijk onmogelijk is, maar ook tot onveilige situatie kan leiden omdat 't op de eerste plaats de doorstroom van het verkeer stagneert en ten tweede ook kan leiden tot gedrag van andere weggebruikers die op z'n minst asociaal te noemen is, van onverantwoord inhalen en afsnijden tot scheldkanonnades en de alom bekende middelvinger. Géén enkele reactie ontvangen.

Zo kom ik tot het besluit dat de ANWB beter een gratis cursus 'Hoe om te gaan met agressie in 't verkeer" bij deze verzekering kan geven, want ik geef het op.

Kan ik me weer op het verkeer gaan focussen i.p.v. op m'n snelheidsmeter te koekeloeren.

Dus vanaf vandaag de dongel eruit en weer m'n vertrouwde verzekering terug
Ik heb deze verzekering sinds september 2016 en heb al 2x een premie restitutie ontvangen van ongeveer 25 euro. Ik rijd niet zoveel en mijn ervaring is dat hoe voorzichtig je ook rijdt, is het bijna onmogelijk om op 100% uit te komen. Ik probeer zo rustig mogelijk de bochten te nemen, maar daar gaat het altijd fout. De apparatuur is veel te gevoelig en heb dat ook bij de ANWB gemeld, zonder resultaat. Ik overweeg om ermee te stoppen, want op deze manier op de weg te zitten bederft mijn plezier in het autorijden en is zeer frustrerend en is mij de korting niet waard. Ik kijk het nog één periode aan. Ik hoop dat ook de ANWB dit leest en daar lering uit trekt.
Ik heb deze verzekering sinds maart van dit jaar.

Inmiddels al 3 snelheids overtredingen gescoord op wegen waar ik nooit ben geweest.

Het betrof een parallelweg aan een snelweg.

2 wegen naast elkaar. 1 van max 30 km h en 1 van max 80 km h.

In Niftrik 50 km h. waar ik nooit ben geweest.

Commentaar voor onveranwoord remmen en optrekken, was tijdens een remmentest voor de APK keuring

Al met al dus geen betrouwbaar systeem.

Je moet zelf allert blijven op je 10 daagse rijscore.

Deze punten zijn achteraf wel gecorrigeerd, maar toch.
Gezien de voorgaande reacties ben ik zeer tevreden dat de dongel weer uit mijn auto verdwenen is.

Zonder stress over snelheden, bochten, remmen en accelereren is het autorijden weer een plezierige aangelegenheid geworden.

Zolang er geen betere manier is voor het vastleggen van "veilig rijgedrag", b.v. de dongel in combinatie met een dashcam zodat gezien kan worden waarom iets gebeurt, is de Veilig Rijden-verzekering voor mij een onding en zal ik er niet meer aan beginnen.

P.S.Wat doet de ANWB met alle voorgaande berichten?
Ik heb de verzekering nog geen maand en ben hem nu al spuugzat. Ik zal vertellen waarom.

Ik ben een heel rustige rijder. Ik rijd max 110, ook op snelwegen. Soms haal je even in en geef je gas bij. Remmen doe ik rustig, bochten doe ik rustig (heb overal 'goed' voor dus max punten). Ik spaar graag mijn auto.
Ik ga ook gewoon met het verkeer mee. Als iedereen 90 rijdt waar 80 mag, rijd ik 90.

Zo is er bij de afsluitdijk bij de sluizen een limiet van 70 ingesteld. De aanloop erheen is vrij lang. Ik laat dan altijd gas los en laat de auto lekker doorrollen.

Dit keer was het 3 uur in de nacht, niemand te bekennen, dus ik deed het wat later. Blijkbaar reed ik nog 110 waar je 70 mocht, ik remde dus erg laat. Het is fout, geef ik toe.

Nu staat overal dat ik 'zeer gevaarlijk rijgedrag' vertoon, ben al mijn punten kwijt voor het kwartaal en de polis hierdoor kan stoppen en ik moeilijker een volgende verzekering kan krijgen.

Terwijl er gekken zijn die met 140 gevaarlijke acties doen op snelweg of door donker oranje rijden in de stad, onnodig links rijden of bumperkleven en dat zou allemaal als veilig bestempeld kunnen worden. Yeah right.

Ofwel, compleet geen context dus het 'veilig rijden' wordt gebasseerd op nonsens. En het voelt ontzettend naar en big-brotherig dat ze me op gaan bellen en zeggen dat ik zeer gevaarlijk rijd.

Ja dikke doei, rot op. Mijn actie was misschien fout, maar zeker niet onveilig.

Daarbij: ze weten en houden dus precies bij waar je rijdt en wanneer!!!!
Wij rijden al meer dan 15 jaar schadevrij. Zojuist, voor het eerst in 16 jaar een nieuwe(re) auto gekocht en op zoek naar een goeie verzekering. Dit leek ons wel wat, deze verzekering van de ANWB.

De eerste feedback was zoals verwacht: Optrekken goed, Remmen goed, Bochten goed, Snelheid voldoende.
10 dagen later de volgende feedback: Optrekken goed, Remmen onveilig(!!!), Bochten verbetering nodig, snelheid voldoende.

Hoe kan dit? We rijden zoals we al jaren rijden, niemand anders heeft in onze auto gereden.
Dit riekt naar willekeur, om de korting maar niet te hoeven geven.
Bij het afsluiten een paar weken geleden heb ik hier idd niet goed over nagedacht. Want het is echt big brother is watching you! Maar wat ik nog erger vind is dat het zo verschrikkelijk ondoorzichtig is. Je hebt eigenlijk geen idee waar het mis gaat (waar precies op de weg, ik rij vaak dezelfde stukken waar in de snelweg een paar stevige bochten zitten... daar hoef je dus geen 30 te rijden maar volgens de score van de ANWB rij ik zo idioot dat ik bijna uit de bocht vlieg) en de feedback die je krijgt kun je geen bal mee.. 'let op je snelheid' Ja duh... Ik rij al 20 jaar (!!) schadevrij en de ANWB doet alsof ik een of andere gevaarlijke wegpiraat ben.... Het is juist andersom... Iedereen ergert zich de tandjes aan me op de weg omdat het zo truttig gaat.... Vanmorgen kreeg ik weer een vinger.... Reed 60 waar je.... 60 mocht. Maar wat de rest van mijn mede weggebruikers niet weet is dat ik eruit gezet wordt als ik harder ga rijden, of die bocht net iets te sportief neem. Ik ben echt ANWB gezind, maar dit zint me voor geen meter. Nee, hier ben ik (als ik het jaar al vol kan maken) wel klaar mee na 1 jaartje!
Het lijkt er op dat ik hetzelfde probleem heb. Mijn oplaadbare hybrideauto heeft allerlei snufjes om het rijden veilig te maken. Ik rij al meer dan 10 jaar hybride en weet dus precies hoe je zuinig moet rijden. Maar kennelijk ziet de ANWB verzekering dit niet als de meest veilige rijstijl. Daarbij is mij niet verteld dat ze mijn routes opslaan. Ze hebben voor het bepalen van de rijstijl alleen de gegevens van de maximale snelheid op een bepaalde plaats nodig. Geen enkele reden om dit op te slaan. Hier in mijn dorp geldt een maximum van 30 km op alle wegen. Maar als je dat rijdt op de doorgaande wegen wordt je links en rechts ingehaald. Het is gevaarlijker dan te anticiperen op het verkeer in je omgeving. Ook twijfel ik of de snelheid klopt met de borden langs de weg. Mijn navigatie bijvoorbeeld geeft soms ook een andere snelheid. Veel te snel rijden is gevaarlijk dus dat snap ik. Ook de bochten lijkt het systeem slecht in te schatten. Ik denk dat dat komt doordat ze uitgaan van een gemiddelde auto. De ene auto rijdt in een bocht anders dan de andere.
Dit lijkt vooral een braafste jongetje van de klas verzekering. Hou je je aan de regels dan rij je hoegenaamd veilig. Ik waag dat echt te betwijfelen. Zodra dat kan ga ik toch op zoek naar een andere verzekering.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi allemaal, dank voor jullie reacties en ervaringen. Wij hebben hier in 2016 al eens een review over geschreven (Veilig rijden van ANWB), maar dit is nuttige aanvullende praktijkinformatie. Misschien kunnen wij deze polis/rijstijlpolissen opnieuw onder de loep nemen. Mij was ook niet bekend dat ANWB de routes opslaat, dat zouden ze dan duidelijk moeten vermelden + de vraag is of dit wel mag/nodig is.
Reputatie 7
Badge +6
Die privacy ligt allang op straat . Maar die registraties tekenen ook een ruige testrit van een monteur of ruig gedrag van iemand die de auto leent op. Ook kunnen we door gedrag van anderen vol in de remmen moeten of een heftige uitwijkmanoeuvre moeten maken . Ruig rijden verhoogt ook niet automatisch altijd de kans op brokken. Alertheid en reactiesnelheid zijn veel belangrijker en dat wordt volgens mij juist bestraft met een hogere premie omdat dat kastje de goede reden van bepaald gedrag niet kan zien. Daarom lijkt dit mij een dood geboren kindje , alles overwegende , inclusief veel andere steekhoudende reacties op dit onderwerp.
Veilig rijden bij ANWB Veilig Rijden is belangrijk, maar waar blijft het milieu? Tips over hoe het veiliger te rijden motiveren mij, maar met tips over het milieu erbij zou dit mij nog meer motiveren. Niet te hard rijden is veiliger en is minder schadelijk voor het milieu.

Ondanks mijn rustige rijstijl en mijn 17 schadevrije jaren vind ik het fijn om af en toe wat power te voelen en ben ik in mijn Tesla dus de ‘baas’ bij verkeerslichten op provinciale wegen. 
Hartstikke  veilig, toegestaan, en dus ook niks mis mee. 
 

Maar doe ik dat slechts één keer per maand dan ben ik mijn extra bonus dus al kwijt. 

dan maar geen dongle...

Badge

Gisteren heb ik na drie jaar mijn Veilig Rijden Autoverzekering bij de ANWB (eindelijk) opgezegd.  Zoals uit de vorige reacties duidelijk wordt, krijg ik hier af e toe ook de zenuwen van. Heb het toch drie jaar vol kunnen houden, maar had het eerder moeten opzeggen. Ik draag veilig rijden een warm hart toe en probeer zelf zo veilig mogelijk te rijden door scherp op te letten, te anticiperen op rijgedrag van anderen en zoveel de snelheid in acht te nemen, maar ook mee te gaan in de stroom en dat is niet goed. Deze feedback is gebaseerd op de feitelijkheden als acceleratie, snelheid en G-krachten en niet op de dynamische praktijksituatie. Mijn rijstijl is redelijk stabiel maar de beoordeling varieert behoorlijk. Mijn auto heeft de mogelijkheid om te “zeilen”, uitrijden waarbij de aandrijving los gekoppeld wordt als je geen gas geeft om brandstof te besparen. De ene keer krijg je de melding dat dat goed is, de andere keer wordt er niet over gesproken. Volgens de feedback is mijn bochtgedrag niet optimaal, maar hoe het dan wel moet? Ik kreeg een keer de opmerking dat je eerst overzicht moet hebben, de bocht moet inkijken en rekening moet houden met het wegdek. Ja normaal toch, maar waarom deze opmerking. Men kan toch niet zien hoe ik kijk, hoop ik. Mijn auto is een diesel-automaat, dus veel trekkracht onderin. Volgens de Anwb feedback hoef ik niet altijd als eerste bij een verkeerslicht weg te zijn en de andere keer ben ik qua optrekken het voorbeeld voor anderen. Mijn snelheid is volgens de ANWB altijd te hoog, terwijl ik dit juist bijna nooit 10 km harder rijdt en juist rekening houdt met de achteraf (contextvrije) beoordeling. Een keer reed ik 40 km te hard (op de A15 waar eerst 120 km/u was toegestaan en dit kennelijk gewijzigd was in 80 km/u) en de ANWB direct reageerde met een zwarte kaart en de waarschuwing dat als dit het verzekeringsjaar nog een keer voorkomt,  mijn verzekering stopt. Fouten maken kan gevaarlijk zijn, maar zo n rigide reactie vind ik overdreven. Ik rij 28 jaar schadevrij en denk dat door de motor-, auto- en vrachtauto  rijopleidingen je kunt spreken van  behoorlijk verkeersinzicht en voertuigbeheersing, maar daar is deze verzekering kennelijk niet op gericht. Jammer. Nu voelt weer dongelloos rijden als een verademing.

 

Reageer