Consumentenbond.nl

'Korting op mijn verzekeringspremie is mij meer waard dan mijn privacy'

  • 23 oktober 2014
  • 36 reacties
  • 3361 Bekeken



Autoverzekeraars introduceren speciale apps en kastjes die je rijstijl monitoren. Wie veilig auto rijdt kan 10% tot 35% korting krijgen op zijn verzekeringspremie. Dat is een flinke besparing! Verzekeraars weten dankzij deze technische snufjes dan waar en hoe hard jij rijdt.

Bijvoorbeeld Fairzekering:



Fairzekering wil veilig rijden bevorderen en levert een Chipin, een gratis stekker die je onder het dashboard van je auto plaatst. Deze verstuurt de verzamelde gegevens via een ingebouwde mobiele verbinding naar het datacentrum van de verzekeraar.





Mogen verzekeraars alles van jou weten, als ze een flinke korting geven? Of ben je bang dat verzekeraars met je privacy aan de haal gaan? Misschien wordt de verzamelde data wel tegen jou gebruikt? En krijg je in de toekomst een hogere verzekeringspremie, omdat je vaak in de spits rijdt op drukke snelwegen, je auto parkeert in een onveilige buurt of weleens het gaspedaal hard intrapt.



Stelling van de week 43:

‘Korting op mijn verzekeringspremie is mij meer waard dan mijn privacy’

Discussier mee!

36 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Die privacy ligt allang op straat . Maar die registraties tekenen ook een ruige testrit van een monteur of ruig gedrag van iemand die de auto leent op. Ook kunnen we door gedrag van anderen vol in de remmen moeten of een heftige uitwijkmanoeuvre moeten maken . Ruig rijden verhoogt ook niet automatisch altijd de kans op brokken. Alertheid en reactiesnelheid zijn veel belangrijker en dat wordt volgens mij juist bestraft met een hogere premie omdat dat kastje de goede reden van bepaald gedrag niet kan zien. Daarom lijkt dit mij een dood geboren kindje , alles overwegende , inclusief veel andere steekhoudende reacties op dit onderwerp.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi allemaal, dank voor jullie reacties en ervaringen. Wij hebben hier in 2016 al eens een review over geschreven (Veilig rijden van ANWB), maar dit is nuttige aanvullende praktijkinformatie. Misschien kunnen wij deze polis/rijstijlpolissen opnieuw onder de loep nemen. Mij was ook niet bekend dat ANWB de routes opslaat, dat zouden ze dan duidelijk moeten vermelden + de vraag is of dit wel mag/nodig is.
Zoals al gewaarschuwd ben ik ook mijn polis kwijtgeraakt met 24 schadevrije en boetevrije jaren. De stick (bij mij verticaal geplaats in mijn deuropening) registreerde een totaal ander rijgedrag dan mijn brandstofzuinige nieuwe rijden waarbij ik maximaal afstand houd en anticipeer. Het terugschakelen van de automaat werd als hardremmen ervaren door de stick. En gewoon tussen het overige verkeer optrekken als te snel. De stick heeft meer dan 50 per uur doorgegeven aan de maatschappij? terwijl ik niet eens de bestuurder was. Endat na jarenlang lidmaatschap. Hoe de stick registreerd en overzichts tabellen werd mij niet uitgelegd. Gelukkig heb ik een betaalbaarder premie kunnen vinden
Veilig rijden bij ANWB Veilig Rijden is belangrijk, maar waar blijft het milieu? Tips over hoe het veiliger te rijden motiveren mij, maar met tips over het milieu erbij zou dit mij nog meer motiveren. Niet te hard rijden is veiliger en is minder schadelijk voor het milieu.
Ik heb deze verzekering sinds september 2016 en heb al 2x een premie restitutie ontvangen van ongeveer 25 euro. Ik rijd niet zoveel en mijn ervaring is dat hoe voorzichtig je ook rijdt, is het bijna onmogelijk om op 100% uit te komen. Ik probeer zo rustig mogelijk de bochten te nemen, maar daar gaat het altijd fout. De apparatuur is veel te gevoelig en heb dat ook bij de ANWB gemeld, zonder resultaat. Ik overweeg om ermee te stoppen, want op deze manier op de weg te zitten bederft mijn plezier in het autorijden en is zeer frustrerend en is mij de korting niet waard. Ik kijk het nog één periode aan. Ik hoop dat ook de ANWB dit leest en daar lering uit trekt.
Ik heb deze verzekering sinds maart van dit jaar.

Inmiddels al 3 snelheids overtredingen gescoord op wegen waar ik nooit ben geweest.

Het betrof een parallelweg aan een snelweg.

2 wegen naast elkaar. 1 van max 30 km h en 1 van max 80 km h.

In Niftrik 50 km h. waar ik nooit ben geweest.

Commentaar voor onveranwoord remmen en optrekken, was tijdens een remmentest voor de APK keuring

Al met al dus geen betrouwbaar systeem.

Je moet zelf allert blijven op je 10 daagse rijscore.

Deze punten zijn achteraf wel gecorrigeerd, maar toch.
Omdat dit de verkeersveiligheid kan verhogen verwacht ik niet veel bezwaar van de overheid. Alleen zullen de mensen die stevig rijden en dicht op de bumper rijden niet zo'n verzekering nemen. Ook dit een slecht argument om veilig te rijden, je doet dat voor jezelf en anderen niet omdat het je geld kost.

Het bestraffen van "slecht" rijgedrag zal waarschijnlijk snel opgelegd worden, bezwaar maken zal als het mogelijk is erg moeilijk worden aangezien dat tegen het belang van de verzekeringsmaatschappij is. Wat zijn ook de definities van "slecht" rij gedrag, bij een slecht jaar kunnen die wel eens aangescherpt worden.

Zoals eerder genoemd remmen vanwege een fout van een medeweggebruiker wordt bestraft en krijgen we een grote groep mensen die erg traag en onvoorspelbaar gaat rijden. In het ergste geval gaat als er plotsling hard geremd worden mensen rekening houden met de evetuele gevolgen voor de verzekering en proberen niet te snel tot stilstand te komen.
Badge +1
Mensen moeten hier niet aan meewerken want als dit normaal wordt zal het binnen de kortste keren verplicht worden gesteld door de politie zodat men automatisch een boete krijgt als de maximumsnelheid even overschreden wordt, met als gevolg een zeevloed aan boetes en verkeer dat verder vastloopt want dan gaat iedereen nog langzamer rijden om geen risico op een boete te krijgen.

Daarnaast heeft snelheid vaak niet met het ongeluk te maken, maar wel b.v. geen voorrang verlenen, door rood licht rijden, telefoneren of sms'en of niet opletten.
Ik zou hier zeker niet aan meedoen. Niet alleen omdat een 'stevige' rijstijl waarschijnlijk eerder leidt tot een hogere premie dan een lagere premie, maar ook omdat het totaal voorbijgaat aan het correcte argument bij een schadeverzekering.

Ondanks (of dankzij?) mijn rijstijl heb ik immers nog nooit schade gereden. Het aantal schadevrije jaren bepaalt ook de hoogte van je premie. Zo hoort dat ook. Je rijstijl doet niet terzake.

Uiteraard heb je ook nog het privacy-argument. Dat je toch al gevolgd wordt vanwege het feit dat je een mobiele telefoon bij je hebt is natuurlijk een non-argument. Je bent immers vrij in de keuze om je telefoon mee te nemen of uit te zetten. Misschien is je mobiel uitzetten wel een idee als je bezig bent met het besturen van een auto. Als je er geen privacybezwaar in ziet om je telefoon aan te laten kun je uiteraard ook alleen het geluid uitzetten omwille van de veiligheid.

Verder zal zo'n kastje van een verzekeraar ook alleen de snelheid, locatie en eventueel de G-krachten meten. Niet of iemand telefoneert tijdens het rijden of vergeet z'n richtingaanwijzer of andere verlichting te gebruiken. M.i. dus een tamelijk zinloze inbreuk op je privacy.
Reputatie 5
Badge +7
Wij waren ook benieuwd hoe zo'n Kroodle stick werkt. Onze collega heeft ermee rondgereden en vertelt je in een filmpje haar conclusies. Bekijk de video in de nieuwe discussie 'Is de nieuwe rijstijlpolis iets voor jou?' Stem je ook mee in de poll?!
Ik vind het vreemd dat er over 'korting' geproken wordt. Het gaat om premiedifferentiatie.

Er kan alleen sprake zijn van korting als het totaal van alle schadegevallen door deze apparaatjes verminderd. M.a.w. als het rijgedrag van de gemiddelde verzekerde veiliger wordt. Als dat niet zo is gaat de premie voor degene die zich niet laat bespioneren omhoog, ten gunste van degene die dat wel laat doen.

Daarnaast zou er geld kunnen worden verdient door het verkopen van gegevens aan derden, of bijv. door zet koppelen aan andere verzeketingen binnen dezelfde verzekeraar of bank.

En vergeet niet: 'If it's free, you're the product'
Hier zit een luchtje aan als je het mij vraagt. Er is al een prima alternatief waarmee de verzekering massa's geld kan besparen en dus de besparing door kan rekenen naar de klant (al is dat laatste natuurlijk iets wat ze niet willen horen). De dashcam is een prima oplossing waarmee de rechtspositie van de klanten vaak heel eenvoudig kan worden vastgesteld. Rare chips of zelf ontwikkelde apps van de verzekeraar zijn per definitie niet te vertrouwen. Een verzekering is er niet voor jou maar om geld te verdienen. Het ziekenfonds was de laatste non-profit verzekering. Belangenverstrengeling is een woord wat ineens opkomt tijdens het typen van deze tekst. Neen, ik vertrouw de verzekeraars voor geen meter. Het is voor mij een noodzakelijk kwaad en in veel gevallen ook nog verplicht. Zodra ze logisch gaan beredeneren vwb defferentiaties en kortingen sta ik vooraan maar tot die tijd heeft de verzekering niks met mijn uitwijkgedrag te maken.
Beetje vreemde plek om anoniem reclame te maken, vind je niet? Een internetdomein met slechts een postbus, ik vind het nu al verdacht.





De verzekeraar zal bij autoschade mogelijk niet tot uitkering overgaan, als blijkt dat de bestuurder zich bijvoorbeeld niet aan de toegestane snelheid heeft gehouden. De schade aan de tegenpartij zal wel vergoed worden, maar jij loopt de kans dat je verzekeraar die schade vervolgens op jou zal proberen te verhalen. Tenslotte staat in de huidige polisvoowaarden ook al de uitsluiting opzet en/of roekeloos rijgedrag. Op het moment dat jij ergens harder rijdt als toegestaan, dan kan men al spreken van opzet en/of roekeloos gedrag. Het bewijs heeft de verzekeraar en politie dan al. Dat heb jij namelijk nu zelf al aangeleverd door toestemming te geven en te kiezen voor deze verzekering. Het kan zelfs nog vervelender worden als je strafrechtelijk vervolgd gaat worden als blijkt dat iemand letsel heeft opgelopen door jouw handelen. Maar nu terug naar de basis. Waarom sluit je een autoverzekering af? De WA-dekking is wettelijk verplicht. En als je kiest voor beperkt casco of casco dan wil of kun je een bepaalt risico zelf niet dragen. Denk dus allen goed na over de mogelijke gevolgen van dit soort verzekeringen. commerciËlespam wat er bij autoschade gebeurt!
Nee, tenzij ik 100% zeker weet dat de gegevens enkel gebruikt worden voor het geautomatiseerd verwerken van mijn rijgedrag. En ze daarna vernietigd worden. Dan pas zou ik t overwegen. Ben wel benieuwd wat de fairzekering doet met rijstijlen die als gevaarlijk worden beschouwd, maar waarvan door de berijder een jaar lang niets geclaimd wordt. Gaat die premie toch omhoog?



Bedankt voor uw reactie en tip. Als we toch al de hele dag in de gaten gehouden worden, kiest u dan voor premiekorting of uw privacy?

Niet alleen de zendmasten houden je in de gaten, ook Google weet waar je bent als je een smartphone hebt. Tenzij je de locatievoorziening hebt uitgeschakeld: https://maps.google.com/locationhistory/b/0 Dus voor de meeste verzekerden zal het grote verschil zijn dat ze, als ze hieraan meedoen, zich er ook van bewust zijn dat iemand meekijkt.
ANWB 'Veilig Rijden Verzekering'.. Ik zeg, Niet Doen!

Want je krijg er hartklachten van...

De 30% korting op m'n verzekeringspremie is mij meer waard dan m'n privacy, maar die zelfde korting weegt niet op tegen de innerlijke onrust die dit 'zogenaamde' veilig rijden veroorzaakt.

Na meer dan 40 jaar ervaring en maar 3 opgaven van geleden schade vind ik dat men te hard wordt afgestraft als je ook maar enigszins afwijkt van wat de ANWB de 'veilig rijden' norm noemt.

Het vertrouwde 'nieuwe rijden' kan zo niet meer...

Transparant zijn ze sowieso niet met hun score-uitleg en daarnaast is de communicatie van de ANWB, bij vragen die ook maar in enige mate afwijken van wat normaal is, voor hun taboe en is de terugkoppeling nihil.

Zo had ik de vraag hoe men het fenomeen 'met 't verkeer meerijden' beoordeeld. In mijn optiek is dat ook iets harder mogen rijden dan de toegestane snelheid.

Ik legde de ANWB voor dat stoïcijns de voorgeschreven snelheid rijden zonder cruisecontrol niet te doen is en zelfs eigenlijk onmogelijk is, maar ook tot onveilige situatie kan leiden omdat 't op de eerste plaats de doorstroom van het verkeer stagneert en ten tweede ook kan leiden tot gedrag van andere weggebruikers die op z'n minst asociaal te noemen is, van onverantwoord inhalen en afsnijden tot scheldkanonnades en de alom bekende middelvinger. Géén enkele reactie ontvangen.

Zo kom ik tot het besluit dat de ANWB beter een gratis cursus 'Hoe om te gaan met agressie in 't verkeer" bij deze verzekering kan geven, want ik geef het op.

Kan ik me weer op het verkeer gaan focussen i.p.v. op m'n snelheidsmeter te koekeloeren.

Dus vanaf vandaag de dongel eruit en weer m'n vertrouwde verzekering terug
Reputatie 2
Badge +4
Ik rijd relatief weinig kilometers en heb eigenlijk nooit haast. Voor zover als ik het nu kan overzien, mogen ze best weten waar en hoe ik mijn weg vind in het verkeer. Als daar een mooie korting tegenover staat ben ik in voor een proef. bovendien denk ik dat toch al wel bekend is waar ik mij bevind. Dit vanwege de vele camera's langs de weg en de masten die mijn iPhone in de gaten houden.
Zodra verzekeraars staan te trappelen om iets in te voeren kan dat alleen maar te maken hebben met het vergroten van de winst.

Een verzekeraar die staat te trappelen om kortingen te gaan geven bestaat niet.

Dus zal dit initiatief van de verzekeraars betekenen dat een ieder die hier niet aan meedoet een premie verhoging staat te wachten

en dat diegenen die wel meedoen volkomen ongecontroleerd zullen worden bestraft wegens ongevaarlijk rijden ook al hebben ze juist ongelukken voorkomen.

En uiteraard zullen de verzamelde gegevens op de een of andere manier te gelden worden gemaakt.

Kortom je geeft je hele hebben en houden over aan een partij die niets anders zoekt dan een manier om niet uit te hoeven keren.

Niet doen dus.
Ik bedoel natuurlijk bestraft wegens gevaarlijk rijden
Lees meer over dit onderwerp in ons dossier en discussieer mee op onze stelling.
Bedankt voor uw reactie en tip. Als we toch al de hele dag in de gaten gehouden worden, kiest u dan voor premiekorting of uw privacy?



Niet alleen de zendmasten houden je in de gaten, ook Google weet waar je bent als je een smartphone hebt. Tenzij je de locatievoorziening hebt uitgeschakeld: https://maps.google.com/locationhistory/b/0 Dus voor de meeste verzekerden zal het grote verschil zijn dat ze, als ze hieraan meedoen, zich er ook van bewust zijn dat iemand meekijkt.

Reputatie 7
Badge +6
Privacy ? Hoezo ? Ondanks vele schone beloften vanuit de Haagse kliek hebben we die toch vrijwel niet meer ? Maar voor wie niets te verbergen heeft hoeft dat niet zo erg te zijn al stuit het me in principe tegen de borst.Er zullen mensen zijn die keurig rijden ( of dat van zichzelf denken ) , en nog meer privacy kwijt willen tegen lagere premie. Ik zou daar denk ik ook voor gaan, maar kijk eerst de kat nog even uit de boom. Mensen die slecht rijden zullen het niet willen lijkt me. Bij calamiteiten worden de gegevens tegen hun gebruikt.
Het lijkt er op dat ik hetzelfde probleem heb. Mijn oplaadbare hybrideauto heeft allerlei snufjes om het rijden veilig te maken. Ik rij al meer dan 10 jaar hybride en weet dus precies hoe je zuinig moet rijden. Maar kennelijk ziet de ANWB verzekering dit niet als de meest veilige rijstijl. Daarbij is mij niet verteld dat ze mijn routes opslaan. Ze hebben voor het bepalen van de rijstijl alleen de gegevens van de maximale snelheid op een bepaalde plaats nodig. Geen enkele reden om dit op te slaan. Hier in mijn dorp geldt een maximum van 30 km op alle wegen. Maar als je dat rijdt op de doorgaande wegen wordt je links en rechts ingehaald. Het is gevaarlijker dan te anticiperen op het verkeer in je omgeving. Ook twijfel ik of de snelheid klopt met de borden langs de weg. Mijn navigatie bijvoorbeeld geeft soms ook een andere snelheid. Veel te snel rijden is gevaarlijk dus dat snap ik. Ook de bochten lijkt het systeem slecht in te schatten. Ik denk dat dat komt doordat ze uitgaan van een gemiddelde auto. De ene auto rijdt in een bocht anders dan de andere.
Dit lijkt vooral een braafste jongetje van de klas verzekering. Hou je je aan de regels dan rij je hoegenaamd veilig. Ik waag dat echt te betwijfelen. Zodra dat kan ga ik toch op zoek naar een andere verzekering.
Vanaf half juli 2016 rijd ik met een "dongel". Bijna bij iedere feedback bleek ik wel een keer iets gedaan te hebben waardoor de score van "Goed" naar "Voldoende" ging bij (te) hard rijden, optrekken, bochten nemen en remmen.

De laatste keer bleek ik te hard geremd te hebben, n.b. om voor een verkeerslicht te stoppen in plaats van door te rijden met het risico door rood te gaan. Hierdoor liep ook mijn score met 4 punten terug, dit in tegenspraak met het door de ANWB vermelde dat een keer hard remmen niet direct invloed heeft. In dit geval was het een verkeerslicht, maar het had ook een overstekend kind of dier kunnen zijn waarvoor hard geremd moest worden. Deze vorm van "veilig rijden" lijkt dus "gestraft" te worden, waar eigenlijk een bonus uitgedeeld zou moeten worden.

Kortom, ik wacht de eerste keer de kortingbepaling af en kan dan zien of deze nogal rigide bewaking van de rijstijl inderdaad het gewenste resultaat oplevert. Veel zaken die veilig rijden echt beïnvloeden, als b.v. tijdig richting aangeven, niet rechts inhalen, niet met je smartphone bezig zijn, e.d., kunnen niet gemeten worden.

Laatste opmerking: als je bij de ANWB een "normale" autoverzekering afsluit, krijg je bij 13+ schadevrije jaren al 10% korting, zonder dat je rijstijl deze korting kan beïnvloeden. Met de "veilig rijden" verzekering krijg je dus uiteindelijk maar max. 20% korting daarbovenop met het risico dat je de 10% korting terug moet betalen.
Gezien de voorgaande reacties ben ik zeer tevreden dat de dongel weer uit mijn auto verdwenen is.

Zonder stress over snelheden, bochten, remmen en accelereren is het autorijden weer een plezierige aangelegenheid geworden.

Zolang er geen betere manier is voor het vastleggen van "veilig rijgedrag", b.v. de dongel in combinatie met een dashcam zodat gezien kan worden waarom iets gebeurt, is de Veilig Rijden-verzekering voor mij een onding en zal ik er niet meer aan beginnen.

P.S.Wat doet de ANWB met alle voorgaande berichten?

Reageer