Consumentenbond.nl

Kosten opnemen vreemd geld AbnAmro Schiphol

• 3 maart 2020
  • 1 reactie
  • 158 Bekeken

We gingen op vakantie naar Zuid-Afrika en zouden 's avonds laat (bijna nacht) op Kaapstad Airport aankomen.  Om te voorkomen dat we daar zonder contact geld zouden komen zitten (soms zijn loketten al dicht en/of pinautomaten onvindbaar of zoiets) had ik besloten de Randen op Schiphol op te nemen, ook ervanuitgaand dat dat nauwelijks duurder is dan ze in Zd-Afrika zelf opnemen. En om de vaste transactiekosten van 1 opname te drukken namen we maar meteen ruim 10.000 Rand op.  Maar wat bleek is dat er geen transactiekosten meer separaat worden berekend maar dat die in de koers zijn versleuteld. Op zichzelf begrijpelijk, maar toen ik er later nog 's op ging zitten rekenen -op het moment zelf was ik niet helemaal scherp, zo moet ik achteraf toegeven, bleek me dat ik per Rand 1 ct meer heb betaald dan toen ik in Zuid-Afrika geld uit de muur heb gehaald, en aldus heb ik dus ruim 100 euro provisie aan AbnAmro betaald.  Daar is waarschijnlijk niets meer aan te doen, maar wellicht kan ik met die berichtje andere lezers waarschuwen….  Dit is echt buiten alle proporties! 

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad vervelend dat ze zoveel kosten rekenen voor als je vreemde valuta neemt. Er is altijd al een aan- en verkoopkoers geweest voor contant geld. Die verandert dagelijks en staat op de beurspagina van de krant. Er is ook een girale aan- en verkoopkoers, daar is het verschil minder. 

Die keren dat ik vreemde valuta haalde bij de bank rekenden ze naast een hogere wisselkoers ook nog een €3 voor kosten. In Amerika is nog het bonter, daar rekenen ze gewoon 3% over het opgenomen bedrag als je pint uit de muur. Vroeger had ik lol met m'n vriendjes, zij gingen wisselen bij het Nederlandse grenswisselkantoor, ik ging aan de overkant over de grens bij het Belgische grenswisselkantoor, dan kreeg ik meer. 

Reageer