Consumentenbond.nl
Vraag

Kosten overbruggingshypotheek aftrekbaar, kosten aflossingsvrije niet

• 19 februari 2021
  • 4 reacties
  • 73 Bekeken

In 2020 andere woning gekocht en daarna oude woning verkocht. Daarvoor is een hypotheek afgesloten, waarvan ca. 2/3 deel als overbruggingshypotheek en 1/3 deel aflossingsvrij. Dus alles in één hypotheekakte verwerkt. Dat geldt ook voor de advieskosten, taxatiekosten, kadasterkosten etc. Voor alles geldt een vast tarief, met of zonder overbruggingshypotheek.

De rentekosten en afsluitkosten van de nieuwe aflossingsvrije hypotheek zijn in mijn situatie niet aftrekbaar. De rente- en afsluitkosten van de overbruggingshypotheek zijn wel aftrekbaar.

Maar welk deel van de afsluitkosten kan ik nu deels aanmerken als kosten voor de overbruggingshypotheek? Is 2/3 redelijk? (dus naar rato verhouding overbrugging / aflossingsvrij).

Je kunt ook stellen dat alle kosten aftrekbaar zijn, want in alle gevallen zou ik een overbruggingshypotheek nodig gehad hebben, ook wanneer de nieuwe woning goedkoper zou zijn en er geen hypotheek nodig zou zijn.

Wie weet raad?

4 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Wie weet raad?

Jou bank?

De hypotheekadviseur moet deze vragen zonder meer kunnen beantwoorden.
Daar is hij voor en krijgt er goed voor betaald.
Eigenlijk had je dat moeten vragen voor dat je de hypotheekakte tekende.

Reputatie 2
Badge +3

IJe kunt ook stellen dat alle kosten aftrekbaar zijn, want in alle gevallen zou ik een overbruggingshypotheek nodig gehad hebben, ook wanneer de nieuwe woning goedkoper zou zijn en er geen hypotheek nodig zou zijn.

Ik zou die gedachtengang volgen in de belastingaangifte .

Reputatie 4
Badge +5

Belastingaangifte is altijd maatwerk want elke situatie staat op zich. Neem een professionele belastingadviseur in de arm. Dat kost wat maar dan krijg je ook een correcte en voor jou situatie zo voordelig mogelijke aangifte.
Zo specifiek advies vragen via een forum is niet de weg. 

Badge +8

Hi @J. Theunisse, als je een Volledig & Vertrouwd of Geld & Recht abonnement hebt, zou je ook eens telefonisch contact op kunnen nemen met mijn collega's van Advisering. Wellicht kunnen zij je verder helpen. Op werkdagen zijn ze tussen 8.30 en 18 uur bereikbaar via 070 445 45 45.

Reageer