Consumentenbond.nl

lancyr rechtsbijstand + €100 per jaar, mag dat?

• 3 augustus 2020
  • 2 reacties
  • 358 Bekeken

Beste mensen,

ik kreeg het volgende bericht van Lancyr dat mijn rechtsbijstand met ongeveer 100€ omhoog gaat ofwel met bijna 50% omhoog!

Mag dit wel?

ze schrijven geven als reden:

Uw rechtsbijstandverzekering wordt op 1 september 2020 verlengd. Nationale Nederlanden heeft helaas besloten om de Lancyr collectiviteit voor deze verzekering niet te verlengen.

2 reacties

Even aangenomen dat dit een en-bloc verhoging is dan mag dat indien tijdig aangegeven en het geeft u ook het recht de verzekering te beëindigen.

Badge

Mijn dochter die slechts de componenten Wonen en Verkeer via deze rechtsbijstandverzekering had verzekerd, werd met dezelfde verhoging geconfronteerd. Zij heeft vervolgens dan ook haar rechtsbijstandverzekering bij Lancyr (die ooit als beste via de consumentenbond is getest) opgezegd.

Aangezien ik nieuwsgierig was hoe deze aanzienlijke verhoging na de onderbrengingen bij de Nationale Nederlanden tot stand is gekomen en waarbij de collectiviteit losgelaten moest worden heb ik met Lancyr gebeld. Ik kreeg te horen dat het helaas zo was dat men vanaf nu nu verplicht is bij de rechtsbijstandverzekering de component Consument als standaard verzekering moet worden gekozen en men daarnaast dan natuurlijk nog andere compunenten zoals woon, werk of verkeer kan kiezen. Dat is dus de reden dat de verzekering bijna tweemaal zo duur is geworden. 
Aangezien niet iedereen de component Consument verzekerd wil hebben, maar bijv. slechts de componenten : woon of werk of verkeer samen of afzonderlijk, blijft dan niets anders over om de verzekering op te zeggen. Nadat ik mijn teleurstelling hierover heb geuit werd mij verteld dat men wel bezig is te kijken naar mogelijkheden om bij Lancyr toch weer naar vormen van een rechtsbijstandverzekering te zoeken die de component Consument niet behelst en waarbij men wel de andere drie genoemde componenten afzonderlijk kan verzekeren. Men zei dat men hoopte in oktober weer een mogelijkheid hiertoe te hebben. Ik heb toen laten weten dat ik tegen die tijd weer contact met Lancyr zou opnemen om te informeren  of men deze mogelijkheid weer aan kan bieden.  Mvg

Reageer