Consumentenbond.nl

Leeftijdsdiscriminatie bij verzekeringen?

• 20 maart 2018
  • 55 reacties
  • 2298 Bekeken

Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 7
Badge +6

De verzekeraars die woekerprijzen vragen liegen dus met hun beweringen dat het nodig is omdat ouderen veel meer schade maken. Zelfs als we meewegen dat er tussen de maatschappijen onderling iets verschil in de schadelast kan zitten. Wat is dan de werkelijke reden ? Ik vermoed dat ze nog even snel extra willen verdienen aan die ouderen voordat ze dood gaan of om andere redenen stoppen met rijden. Van ouderen is bekend dat ze wat star worden en daardoor niet snel overstappen naar een andere maatschappij die het WEL netjes doet. Dus , kom op ouwetjes ! Als jullie dat massaal doen dan lost het probleem zichzelf op . Ook jongeren kunnen dat nu al doen zodat ze later niet alsnog duur uit zijn . Nogmaals , in elke leeftijdsgroep zitten brokkenmakers en dat wordt naar mijn stellige mening uitstekend afgedekt door het bonus-malus  systeem. 

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.T. Wiersum  en andere lezers. Ook al is er wellicht veel te verbeteren aan het bonus-malus systeem, het is in elk geval een te begrijpen systeem en in de grond rechtvaardig. Wie veel schade maakt zal zelf iets aan dat probleem (van hem/haar zelf) moeten bijdragen. En wat je opbouwt aan bonus raak je ook niet ineens kwijt, je zakt trapsgewijs in de schalen. Tenzij je natuurlijk 3 tot 4 schades per jaar maakt. Het is een verdedigbaar systeem, er is toch ook enige solidariteit,,wellicht nog beter te zien bij de zorgverzekering.

Maar meer premie moeten gaan betalen alleen omdat je ouder wordt, ook al maak je jaren geen schade, is toch een hoogst merkwaardig systeem. Ervan uitgaan dat als je ouder wordt, diverse organen achteruitgaan en je dus minder scherp wordt in het verkeer, kan een reden zijn, maar berust niet echt op duidelijke feiten en cijfers. Ik vind het zelfs nog wel een begrijpelijke reden, maar keur hem toch af. Ik denk dat de echte reden de premies te verhogen gewoon uit graaiwerk komt, winstbejag, nog meer verdienen. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen, want zo zijn die en soortgelijke bedrijven niet.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat de meeste ouderen zeer goed weten als ze wat minder scherp worden en daardoor extra voorzichtig worden . Soms TE voorzichtig en dat is ook niet goed als anderen zich daar aan ergeren en bijvoorbeeld gaan inhalen terwijl het niet verantwoord is. Het andere uiterste is bumperklevers die vinden dat er NOG sneller gereden moet worden terwijl  de snelheid al overtreden wordt . Dat zijn denk ik ook vaak de brokkenmakers .

Reputatie 7
Badge +7

Volledig met je eens. Ik ken zat ouderen die gestopt zijn met rijden, mijn eigen vader destijds, hij voelde zich niet  zeker.meer. Maar dat zijn natuurlijk geen significante bewijzen. Maar mij ging het om een discussie, met artikel 1 van de grondwet, is dit geen pure discriminatie, en waarom mogen verzekeringsmaatschappijen dit ongestraft doen.

Reputatie 7
Badge +6

Omdat we een  minister hebben die liever voor de belangen van het bedrijfsleven opkomt dan voor consumentenbelangen , Leo….. 

Reageer