Consumentenbond.nl

Legitimatie via foto in plaats van scan

• 31 maart 2020
  • 18 reacties
  • 525 Bekeken

Mag een financiële instelling een scan van een identiteitsbewijs weigeren met als argument dat er met een smartphone een foto van gemaakt moet worden? Het is nogal een zonderlinge eis omdat de kwaliteit van de scan beter is dan die van een foto.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Je hebt ook de Kopie ID app van de Rijksoverheid. Ik weet niet of dat het probleem oplost, maar als ze die weigeren zou het vreemd zijn. Dan kan je ook dingen afplakken die ze niet hoeven te weten. Ik dacht met de privacy wet dat jij de baas bent met wat je laat weten, niet zij toch?

Bedoel je deze…..

Badge +1

Je hebt ook de Kopie ID app van de Rijksoverheid. Ik weet niet of dat het probleem oplost, maar als ze die weigeren zou het vreemd zijn. Dan kan je ook dingen afplakken die ze niet hoeven te weten. Ik dacht met de privacy wet dat jij de baas bent met wat je laat weten, niet zij toch?

Bedoel je deze…..

https://play.google.com/store/apps/details?id=com%2Emilvum%2Ekopieid

https://apps.apple.com/nl/app/kopieid/id932970330

Gr,Melvin_

Reputatie 7
Badge +6

Ja, precies, die bedoel ik. 

Het kan ook zijn dat ze zeker willen weten dat je het id bewijs daadwerkelijk in bezit hebt!

En niet dat via via een kopie verkregen is op niet eerzame wijze......…

Feitelijk is dan een foto met smartphone een extra controle.…

Waarom dan zoveel discussie en niet gewoon doen...? Of heeft u het id bewijs niet in uw bezit? Dan is meteen aangetoond waarom deze controle is ingevoerd......

Dat doen ze omdat de smartphone verborgen informatie toe voegt aan de foto.
Meestal ook de exacte plek waar de foto genomen is.

Die informatie hebben ze al, dat kan dus niet de reden zijn.

Maak maar een foto met je telefoon en sla die opnieuw op in Photoshop.
Dat staat de volledige EXIF er in. Inclusief de stempel van Photoshop.
Wedden dat je er problemen mee krijgt.

Je  hebt de vraagstelling niet begrepen.

Als je persoonlijk een kopie inlevert, kunnen ze ook controleren of ID kaart bij jouw hoort.
Maar als alles via post of email gaat, zullen ze extra controles moeten doen om fraude tegen te gaan.

Of het zo mag, weet ik niet.
Ik kan alleen een reden bedenken waarom ze het doen.

Mag een financiële instelling een scan van een identiteitsbewijs weigeren met als argument dat er met een smartphone een foto van gemaakt moet worden? Het is nogal een zonderlinge eis omdat de kwaliteit van de scan beter is dan die van een foto.

Zeker, zoals @Wortelstamper zegt, de instelling moet waarborgen dat jij bent wie je zegt dat je bent en hoe ze dat doen in hun verantwoordelijkheid. Veel spannender is de vraag of ze een methode moeten bieden die geen gebruik maakt van een smartphone en het antwoord zou wel eens nee kunnen zijn.

Kan een juridisch deskundige van de Consumentenbond zijn licht hierover laten schijnen?

Reputatie 4
Badge +3

Dat doen ze omdat de smartphone verborgen informatie toe voegt aan de foto.
Meestal ook de exacte plek waar de foto genomen is.

Veel mensen waaronder ikzelf hebben locatietoegang uitstaan op hun telefoon.. En je kunt ook gewoon een scan maken en die via je telefoon verzenden.

En je kunt ook gewoon een scan maken en die via je telefoon verzenden.

Als je dat doet krijg je een exif tag zoals deze.

Je kunt dan zien dat het uit de scanner kwam.

Reputatie 7
Badge +4

Los van wat makkelijk is, of er info toegevoegd wordt, je wilt toch niet dat iemand met zijn/haar smartphone met icloud, googledrive of weet ik niet wat voor backup, een foto maakt van super privacy gevoelige zaken?! 

Hiervoor zijn  officiele id scanners noodzakelijk

De vraag blijft, mogen ze eisen dat je een smartphone gebruikt, en die vraag staat feitelijk los van speculaties over de vraag wasrom ze dat zouden eisen?

Reputatie 4
Badge +2

Financiële instellingen vereisen meestal dat zij een scan maken met hun eigen paspoort scannen omdat daar ook valse documenten mee kunnen worden herkend, Een paspoort scannen maakt 4 scans:

• normaal
  • Uv licht
  • infrarood
  • e-scan RFID

Daarnaast worden de documenten geautomatiseerd gechecked op vermist/gestolen/ingetrokken wereldwijd.  Pas als dit allemaal OK is kan bv een rekening worden geopend.

Badge +8

Kan een juridisch deskundige van de Consumentenbond zijn licht hierover laten schijnen?

Je kunt deze vraag beter voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens, @Damrak. Zij kunnen je hier ongetwijfeld meer over vertellen.

Reageer