Consumentenbond.nl

LEI-nummer Beleggingsrekening

• 26 januari 2018
  • 0 reacties
  • 327 Bekeken

Badge +1
Vanaf 3 januari 2018 is de wetgeving gewijzigd en moet iedere onderneming of rechtspersoon een Legal Entity Identifier (LEI) hebben voor het doen van aan- en verkooptransacties op een beleggingsrekening.
Het aanvragen van een LEI nummer kost eenmalig € 65,- excl. btw.
Daarna wordt jaarlijks € 40,- excl. btw in rekening gebracht.
Voor een kleine zakelijke belegger drukken deze kosten behoorlijk op het rendement.
Terwijl met name bij DGA's (100% aandeelhouder) exact bekend is wie de belanghebbende is en een LEI eigenlijk niet nodig zou hoeven te zijn.

De rekening raadplegen en documenten bekijken is wel mogelijk zonder LEI.
Bijvoorbeeld bij Alex kan dit gewoon.

Helaas echter niet bij DeGiro (een andere aanbieder van beleggingsrekeningen); daar kan zonder LEI-nummer niet meer worden ingelogd en is het niet mogelijk om bijvoorbeeld het rekeningsaldo of afschriften en fiscale jaaropgaven te zien.
Desgevraagd reageert DeGiro met "Momenteel bieden wij helaas niet de mogelijkheid aan om zonder LEI nummer ons platform te kunnen bekijken. Het is simpelweg op dit moment geen feature op ons platform. Wij hopen dit in de toekomst wel aan te kunnen bieden."
Maar hoe lang dat gaat duren is niet bekend.

Dit is onacceptabel; het is mijn geld en mijn rekening. Daar dien je normaal toegang tot (en inzage in) te hebben.

Graag wil ik andere gebruikers van DeGiro uitnodigen om hier ook bezwaar tegen te maken.
En misschien is het een topic voor de redactie van De Geldgids?

0 reacties

Geen reactie

Reageer