Consumentenbond.nl
Beantwoord

Lekkage door breuk waterleiding, verzekerd door opstal?

• 10 januari 2018
  • 7 reacties
  • 2733 Bekeken

Badge
2 weken geleden een raar geluid in de badkamer gehoord (begane grond), alsof er water door de leiding blijft stromen. Na enig onderzoek bleek de watermeter langzaam door te blijven lopen, wat dus wijst op lekkage. Contact met de verzekering opgenomen, deze weigerde actie te ondernemen aangezien er volgens hun geen schade is. De voorwaarden zeggen dit:

Water of stoom, onvoorzien gestroomd uit een waterleiding-
of centrale verwarmingsinstallatie, of daarop
aangesloten leidingen en/of andere toestellen, alsmede
water overgelopen uit genoemde installaties en/of andere
toestellen als gevolg van een plotseling optredend defect
en schade veroorzaakt aan de verzekerde zaken.
Onder deze dekking vallen ook de kosten van opsporing en
herstel van een defect aan een leiding van deze installaties
en/of andere toestellen en het daarmee verband houdende
breek- en herstelwerk aan het woonhuis, indien als gevolg
van dat defect water of stoom onvoorzien is uitgestroomd en
schade veroorzaakt aan de verzekerde zaken.

Dat betekent dat lekdetectie, hak- en breekwerk en reparatie volledig voor mijn eigen rekening zou komen. Persoonlijk vind ik dit ongehoord en onbegrijpelijk aangezien reparatie waarschijnlijk behoorlijk in de cijfers gaat lopen. Inmiddels stuurt de verzekering aankomend weekend wel een expert langs aangezien de WC-tegels en het aangrenzende washok vochtplekken vertonen, maar ik ben niet helemaal gerust. Iemand die hierover kan adviseren is uiterst welkom.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Monique 15 januari 2018, 15:16

@JustStatler, ik ben benieuwd wat de expert heeft gezegd.
Laat je het ons nog weten?
Bekijk origineel

7 reacties

Of de verzekering de schade nou dekt of niet, ik neem aan dat het je eigen huis is, zou je niet eens een loodgieter laten komen? Dan moet die je toch kunnen vertellen wat het probleem was en kun je daarna ook een gerichte discussie met de verzekeraar voeren of het al dan niet onder de dekking valt.
@JustStatler Om aanspraak te kunnen maken op een schadeverzekering moet er altijd sprake zijn van een schade. Ik begrijp dus de eerste reactie van de verzekeraar wel. Een waterleiding die doorstroomd kan duiden op een eigen gebrek, m.a.w. een kapotte leiding. Een eigen gebrek is nooit gedekt op een opstal/woonhuisverzekering.

Nu er gevolgschade is ontstaan in de badkamer is er wel sprake van een schade. Mogelijk dat dit het gevolg is van een lekkende leiding in de muur van de badkamer (iets wat veelvuldig voorkomt). Het opsporen van de lekkende leiding, het hak- en breekwerk en het herstellen van de muur is dan gedekt op de opstal/woonhuisverzekering (mits er een extra uitgebreide dekking is). Het herstellen of vervangen van de leiding is het eigen gebrek en valt formeel niet onder de dekking van de verzekering.

Een expert beoordeeld de schade voor een verzekeraar, vaak is dit een externe partij, maar er zijn ook verzekeraars met eigen expert (in loondienst). Uiteindelijke beslist de schadebehandelaar over de uitkering, vaak wel op advies van de expert. Soms probeert een expert een schadebedrag af te spreken met de verzekerde (waarvoor ze je laten tekenen), maar doe dit alleen als het exacte schadebedrag is te overzien of er een duidelijk prijsopgaaf van een hersteller ligt.

Ik hoop dat ik je zo enigszins heb geholpen.
Reputatie 7
Badge +6
Als er de meter waterverbruik aangeeft terwijl alle kranen gesloten zijn , wijst inderdaad op een lekkage. Dat water moet ergens blijven . Is er geen kruipruimte waar iets te zien is? Die vochtplekken wijzen inderdaad op een lekke leiding in de muur. Maar de lekkage kan ook in de ruimte erboven zitten als daar leidingen lopen . Altijd het hoogste punt zoeken als iets lekt . Beetje grijs gebied of dit wel of geen schade is te noemen denk ik . Een loodgieter had meer duidelijkheid kunnen brengen , voordat de expert komt , dus lijkt me inderdaad slim om die eerst even onderzoek te laten doen als je het zelf niet kunt of wilt. Mogelijk heb je dan richting expert al een diagnose en beschrijving van het uit te voeren werk en prijsopgave . Dan moet de expert meteen kunnen zeggen of het geheel of deels of niet gedekt is. Inderdaad ook oppassen om niet te tekenen voor een uit te keren bedrag als dat bedrag niet bekend is. Het zijn slimme jongens , die verzekeraars en het is voor hun dagelijks werk om te trachten niet of minder uit te keren.
Reputatie 7
Badge +7
Badge
Allen bedankt voor de reacties.

@A. Deen: Er is een loodgieter geweest, er was op het eerste gezicht niets te vinden.

De expert heeft inmiddels een lekdetectiebedrijf ingeschakeld, zij komen morgen het lek lokaliseren. Wordt vervolgd.
Badge

Lek bleek onder de douchebak te zitten en is in februari gerepareerd. Inmiddels wel ook schade aan laminaat en in vrijwel alle muren op de benedenverdieping. Verzekering dekt alle schade, hulde in dit geval voor NN.
Reputatie 7
Badge +7
Fijn om te horen dat het lek gelokaliseerd is, en dat alles gemaakt en gedekt is @JustStatler 🙂

Reageer