Consumentenbond.nl

LET OP je voorlopige aanslag 2019 - loonheffingskorting wordt ook opgevoerd als teruggave.

Reputatie 6
Badge +5
  • Super betrokken deelnemer
  • 1039 reacties
Ik kreeg vandaag de Voorlopige aanslag 2019 waarin staat wat je al terug gaat krijgen voor het jaar 2019 en wat verdeeld over 12 maanden op je bankrekening komt.

Hierin was geen rekening gehouden met de loonheffingskorting die eventueel toegepast wordt.

Dat wil zeggen dat het terug te krijgen bedrag ongeveer 2000 euro meer was, in dezelfde situatie als vorig jaar.
Maar dit bedrag wordt ook al uitbetaald, dus niet ingehouden, via de loonheffingskorting via b.v. het pensioenfonds of andere uitkeringsinstanties of werkgevers.

Dat is natuurlijk leuk, maar wordt wel met de belastingaangifte van 2019 in 2020 weer verrekend en dat moet je dan weer terug betalen.

Controleer goed, als er heffingskorting wordt toegepast of bij het Bedrag van de voorlopige aanslag onderaan de pagina of daar een groot bedrag aan Loonheffing voorkomt, waardoor het Terug te ontvangen bedrag heel erg hoog is.

De Belastingdienst gebeld en de volgende oplossing voorkomt dit zeer hoge Terug te ontvangen bedrag:

Log in op de belastingdienst en ga naar Inkomstenbelasting klik op Belasting jaar 2019 klik op Mijn voorlopige aanslag inkomsten belasting wijzigen

Hierna kun je de gegevens van 2017 gebruiken, hier staat alles ingevuld en kun je dit aanpassen aan de situatie van 2019.
Aan het einde zie je de juiste Voorlopige aanslag 2019 bedragen en kun je de wijziging versturen.

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Mijn partner krijgt ook een voorlopige aanslag (lees teruggave) Er wordt 1 keer de loonheffingskorting toegepast - op de AOW. De voorlopige teruggaaf is reëel vanwege de ouderenkorting.

Maar elke situatie is verschillend. Afhankelijk hoe de heffingskorting staat ingesteld, of er aanvullend pensioen of pensioenen zijn. En of er (jaarlijkse) aftrekposten zijn. Of vermogen.
In inderdaad elk jaar controleren of de voorlopige teruggaaf (of de betaling) terecht is of niet. Deze teruggaaf of te betalen belasting is immers uitsluitend gebaseerd op de gegevens uit aangiften van voorgaande jaren.

Tip: als de uitbetaling of teruggave niet gewenst is kan de voorlopige aanslag binnen zekere grenzen altijd worden aangepast. Een ongewenste voorlopige teruggaaf vanwege hypotheekrenteaftrek kan bijvoorbeeld stopgezet worden door deze aftrek in de voorlopige aanslag te verwijderen. Een betaling vanwege box 3 belasting kan verminderd worden door het vermogen aan te passen enzovoort. Uiteindelijk zal de daadwerkelijke aangifte uitmaken of er bijbetaald moet worden of dat er een teruggaaf is.
Reputatie 6
Badge +4
Ik had nog nooit gehoord van de term ‘loonheffingskorting’ maar het schijnt dat de belastingdienst zelf deze term ook hanteert en zij bedoelen daarmee de Algemene heffingskorting en arbeidskorting bij elkaar.

Ja, leuke situatie @Bert. Ik zou er zelf niet mee zitten maar ik kan me voorstellen dat een ander er wel mee zit. Een oplossing kan ook zijn om het bedrag volgend jaar ook weer in 11 of 12 termijnen terug te betalen aan de belastingdienst.

Ik krijg de laatste jaren ook zo’n aanslag, begin 2018 toevallig ook
€ 2.000,- maar dan met het verzoek om die te betalen. Die aanslag krijg ik dan begin januari. Ik vind het prima, die betaal ik dan in 11 maandelijkse termijnen aan hen zodat ze mij elke maand ook weer een brief moeten sturen met daarin het nog te betalen resterende bedrag.

Bij mijn aangifte komende maand maart 2019 over belastingjaar 2018 verreken ik dat betaalde voorschot dan weer.

Waarom ik dit allemaal schrijf? Tja, weet ik eigenlijk niet, gewoon omdat ik dat leuk vind denk ik.
Reputatie 6
Badge +5
@F. den Oudsten schreef: "Waarom ik dit allemaal schrijf? Tja, weet ik eigenlijk niet, gewoon omdat ik dat leuk vind denk ik. "

Doe vooral wat je leuk vindt, dat maakt het leven aangenaam.☺

Reageer