Consumentenbond.nl

Let op met shoppen buiten de EU

• 25 februari 2020
  • 44 reacties
  • 2173 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1524 reacties

Rookmelders die niet afgaan, cosmetica met te hoge concentraties van bepaalde stoffen en smeltende powerbanks. Veel producten die je online koopt buiten de EU zijn onveilig. Tweederde van de onderzochte producten zou hier niet in de winkel mogen liggen.

Samen met consumentenorganisaties uit Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië onderzochten we 250 producten die we kochten bij AliExpress, Wish.com, Amazon, Light in the box en eBay. Lees meer over ons onderzoek in dit gratis artikel uit de Consumentengids van maart 2020.

Let jij op wat voor soort producten je buiten de EU koopt? Praat mee!

44 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb het artikel met de topictitel in de nieuwste consumentengids twee keer gelezen. Eén keer met verbazing en huivering hoeveel spullen gevaarlijk blijken te zijn. Vervolgens nog een keer om een antwoord te zoeken op de vraag van mijn vriendin:

"Hoe weet ik of ik met een webshop buiten de EU te maken heb?”

Ik kon geen antwoord in het artikel vinden. Ik heb zelf geen idee. Iedereen kan een website openen met de naam nieuwetandenborstels.nu of zo.

Dus hoe kom ik daar achter, mocht ik nog ooit iets in een ver land wilen bestellen? Dat laatste miste in wel in de kooptips in het artikel. Mijn kooptip zou zijn: doe maar niet.

BTW: via de link in de voetnoot op pag. 13 krijg ik een error 404.
BTW2: Ik vind het verwarrend dat er soms schijnbaar (?) geen onderscheid wordt gemaakt tussen buitenlandse webwinkels en webwinkels buiten de EU.
BTW3: een armband met 38% cadmium? Zou die dus niet gewoon gemaakt zijn van gesmolten NiCd-batterijen, waarmee we dus ons eigen chemisch afval weer terugkrijgen? En hoeveel rommel zit er dan verwerkt binnenin allerlei apparaten?

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees op wikipedia dat cadmium erg giftig is. Het is een van de weinige elementen die niet in levende organismen voorkomt op natuurlijke manier. Een armband van 38% cadmium is onbegrijpelijk. Er staat ook dat in de EU sinds 2005 geen cadmium meer gebruikt mag worden in batterijen. En aan de andere kant dat 10% van de cadmium productie gehaald wordt uit oude batterijen.

Reputatie 1
Badge +1

Bij een dicussie hier thuis krijg ik nog een vraag voor de Consumentenbond. Waarom zijn goedkope Chinese produkten die hier in de winkel liggen niet getest? Worden die wel eens getest op voldoen aan de EU-eisen? Er zijn hier mensen die dat helemaal niet geloven. Hoe zouden vergelijkbare producten uit de fysieke winkels - zoals de Action - scoren?

Volgens mij liggen er geen spullen in de winkel die niet voldoen aan de regels behoudens wat er dan een keer doorheen glipt. Over het algemeen heb ik geen moeite te zien of ik met een buitenlandse site te maken heb en wie zelf spullen importeert neemt ook zelf de verantwoordelijkheid dat het in orde is, wie zou er anders verantwoordelijk zijn?

ignorantia legis neminem excusat

Reputatie 6
Badge +5

De winkel op de hoek, kan het ook wel uit de buitenlandse webshop gehaald hebben.
Dat had ik b.v. met een zogenaamde originele Samsung accu.
Nep dus.

Badge +8

Hi @H.L.P. Poels, dank voor je vragen! Bij de rest van de abonnees ligt de gids waarschijnlijk pas vandaag of morgen op de mat :wink:  Omdat je er zo vroeg bij was werkte de link onder het artikel nog niet, inmiddels is dit aangepast. Op de rest van je vragen kom ik morgen even terug!

Reputatie 7
Badge +6

Onderzoek van de bond heeft dus intussen aangetoond dat er wel degelijk een ernstig probleem is . Alles wat we online kopen buiten de EU valt niet onder de EU-regels . Daar blijkt enorm veel troep tussen te zitten , wat velen denk ik al wel wisten of vermoedden . Als we dat kopen , worden we zelf als importeur beschouwd . Zoals terecht opgemerkt wordt : Hoe zit het dan met wat hier in de winkels ligt ? Zelfs als die onder de EU-regels vallen  , is het zeer de vraag of ze zich daar aan houden .

Onderzoek van de bond heeft dus intussen aangetoond dat er wel degelijk een ernstig probleem is . Alles wat we online kopen buiten de EU valt niet onder de EU-regels . Daar blijkt enorm veel troep tussen te zitten , wat velen denk ik al wel wisten of vermoedden . Als we dat kopen , worden we zelf als importeur beschouwd . Zoals terecht opgemerkt wordt : Hoe zit het dan met wat hier in de winkels ligt ? Zelfs als die onder de EU-regels vallen  , is het zeer de vraag of ze zich daar aan houden .

Nee, dat is niet zeer de vraag, daar moet je gewoon vanuit kunnen gaan. Er is ook geen publicatie geweest die zei kijk uit in de winkel, er is gezegd kijk uit met wat je buiten de EU bestelt.

Badge

Ik las dit stuk [1] uit de Telegraaf over een onderzoek van de consumentenbond. Uit het onderzoek blijkt dat een hoop producten van aliexpress en andere chinese webshops onveilig zijn. Ze raden aan om electronica (maar ook andere categoriën producten) niet uit china te halen.

Hoe gaan jullie om met deze informatie, wetende dat een aantal webshops deze onveilige producten importeren en in Nederland doorverkopen?

Voorbeeld: Deze spycam [2] heb ik een aantal jaar geleden gekocht. Er zat een oplader bij die in het stopcontact kan. Ik zou deze zelf niet zo snel gebruiken in verband met brandgevaar. Nu is er een spycam op bol.com te koop die er kwa uiterlijk precies hetzelfde uit ziet [3]. Op bol.com gekochte producten zou ik geen moeite mee hebben om in het stopcontact te steken. Gekocht in Nederland mag ik er als consument van uit gaan dat deze oplader veilig is. Maar is hij dat ook?

Een ander voorbeeld met bakvormen. Ik vraag me af of mijn cake gemaakt in bakvorm uit link [4] (aliexpress) nog wel veilig te consumeren is. Echter zou ik daar bij de bakvorm uit link [5] geen twijfels over hebben. Het product is op het oog precies hetzelfde en ze zijn beide namaak van het product uit link [6] (mag dit dan uberhaupt nog wel verkocht worden in Nederland). Kan ik er van uit gaan dat het product op bol.com veilig is?

[1]: https://www.telegraaf.nl/financieel/575651026/producten-van-ver-soms-ronduit-onveilig?utm_source=telegraaf&utm_medium=newsletter&utm_campaign=telegraaf_update&utm_content=Snelnieuws+artikel+4_&utm_term=20200224114500_update&EMAIL_SK=SK1538876

[2] https://www.aliexpress.com/item/33006617066.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.89c27ff8XJndgN&algo_pvid=1fb61781-4f9c-42c4-b913-730fc54a98c6&algo_expid=1fb61781-4f9c-42c4-b913-730fc54a98c6-17&btsid=0b0a119a15825502054525027e69c5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

[3] https://www.bol.com/nl/p/spy-camera-action-camera-verborgen-camera-plug-play-incl-accessoires-mini-camera-reis-camera-zwart/9200000041215134/?bltgh=qCCJg8a63p9fZlX4uvlEzw.gP-LB3cs19rzuwk4pKNIbA_0_3.6.ProductTitle

[4] https://www.aliexpress.com/item/32699896174.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.17347accQCQr0U&algo_pvid=f791bfb7-8963-4737-805c-a09b31ec2679&algo_expid=f791bfb7-8963-4737-805c-a09b31ec2679-0&btsid=0b0a119a15825506132388589e68a8&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

[5] https://www.bol.com/nl/p/safinty-siliconen-tulband-bakvorm-o25-cm-rond/9200000109065277/?bltgh=jL-qCN4Mv2M8PPMG7-FOgw.j6FIYn0r-6P7Z8VbiP5Kqw_0_3.10.ProductTitle

[6] https://www.johnlewis.com/nordic-ware-non-stick-heritage-bundt-pan-gold/p3457662?sku=237367507&s_ppc=2dx92700046357846763&tmad=c&tmcampid=2&gclid=CjwKCAiAhc7yBRAdEiwAplGxX-e74m_qdX8a3od_Oqw1yPmDtBWUu05cb-wbBzYkoKKLQe2I14cUrBoCjzcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Reputatie 7
Badge +7

Actueel kwam zojuist bij mij binnen:

Consumentenbond: koop geen elektronica bij webwinkels buiten EU

De Consumentenbond adviseert mensen om geen apparaten die op stroom werken aan te schaffen bij webwinkels buiten Europa. Volgens de bond zijn er onverantwoorde risico’s op onder andere brandgevaar.

De Consumentenbond raadt consumenten aan om bij internetshoppen elektronica van een Europese winkel van een Europese fabrikant te kopen. De bond adviseert alleen elektronica te kopen waarbij op de verpakking staat door wie het geproduceerd is en te letten op keurmerken zoals die van het Duitse GS, TÜV-Rheinland of de Britse standaard BS. Ook is het advies geen elektronica zonder CE-markering aan te schaffen.

De bond wijst bij het advies op onderzoek van het Britse Which? van vorig jaar, waarbij een groot aantal merkloze usb-laders, reisadapters en powerbanks, gekocht bij AliExpress, Amazon Marketplace, eBay en Wish, niet door de test kwamen. Acht van de twaalf usb-laders bevatten onderdelen van slechte kwaliteit, Elf van de twaalf reisadapters kwamen niet door de veiligheidstests en vier van de negen powerbanks kregen een onvoldoende, vanwege verhoogd risico op oververhitting.

Het advies is onderdeel van een campagne om consumenten bewust te maken dat spullen die ze online buiten de EU kopen, vaak van aanbieders afkomstig zijn die zich niet aan de Europese regels houden. De campagne omvat tests van 250 producten, uitgevoerd door zes Europese consumentenorganisaties, in de categorieën kinderproducten, elektronica en diversen, waaronder cosmetica, sieraden en tandenbleekmiddelen. De bestellingen plaatsten ze bij webwinkels, zoals AliExpress, Wish, Amazon, Light in the Box en eBay. Met 165 van de producten bleek iets mis, volgens de bond, waarbij het zou gaan om de aanwezigheid van schadelijke stoffen of onverantwoorde risico's, zoals oververhitting of het geven van een schok.

Van Tweakers Nieuwsdienst door Olaf van Miltenburg

Is dit nog altijd geldig bij de CB en is het bekend gemaakt?

Reputatie 7
Badge +7

Het is dus echt vers van de pers. Zie  een aanvulling.

Tussen bestelde producten van webwinkels buiten de EU zit veel gevaarlijk spul, constateren de Consumentenbond en vijf Europese zusterorganisaties na onderzoek. Twee derde van de onderzochte producten zou hier niet in de winkel mogen liggen.

Van de 250 bestelde producten via webplatforms als AliExpress, Wish, Amazon, Light in the Box en eBay brengt het grootste deel van de kinderproducten, sieraden, cosmetica en elektronica gezondheids- of veiligheidsrisico's met zich mee, aldus de Consumentenbond. Met 165 van die producten bleek iets mis.

De bron is Radar.

Ik ga ervan uit dat het een origineel advies is van de CB en haar zuster organisaties. 

Reputatie 7
Badge +7

Als je zoveel te lezen hebt dan mis je wel eens het één en ander. Ik heb de Telegraaf nog niet gelezen, maar het onderwerp  over het kopen bij niet EU webshops, alsmede benoemen van artikelen, is ook verder dan de Telegraaf verspreid. 

Ik heb gelijke vragen,  maar bovenal of de CB deze adviezen onderschrijft. Dat moet wel haast als ze het zelf met zusterorganisaties opstelt. Maar ik verwacht zeker nog nadere uitleg, omdat het internet kopen een hoge vlucht heeft genomen en webshops vind je overal. Groet Leo. 

Reputatie 6
Badge +5

Het probleem is veel groter dan de Chinese webshops.
Het klopt, dat je de foute producten nu overal ziet.
In andere NL webshops en ook in winkels in de stad.

Reputatie 7
Badge +7

Het gaat hem ook niet zozeer om de producten. Immers alle Nederlandse en Europese webshops verkopen Chinese producten. Welk product komt er zo zachtjes aan niet uit China. Op Disqus (ook een forum) is een discussie en daar heb ik ook gesteld: Dat het om de webshops gaat. De EU shops moeten zich toch enigszins conformeren aan de EU regels. Dus het artikel dat bij de EU shop is gekocht zal enige bescherming moeten krijgen van de EU webshop. Bij de fabrikanten uit China, India, Japan, Korea enz. hoef je niet aan te komen. Maar garantie, service, after sales, bezorging, betaling enz. moet je bij de leverancier zijn, en dat kan dus “kennelijk” beter een EU webshop zijn. Groet Leo

Reputatie 7
Badge +7

Vandaag verschenen in de nieuwsmedia de berichten over onveilige webshops en onveilige artikelen zoals door de CB en zusterorganisaties is vastgesteld. Het staat ook vermeld in de Consumentengids, kortom  de adviezen zijn actueel en als zodanig ook geldig. Er zijn meerdere topics over, deze topic kan aldus als beantwoord en als afgedaan beschouwd worden. Groeten Leo.

Badge

Ik ben het met je eens dat de webshop verantwoordelijk is voor wat hij verkoopt. Maar als je met brandschade zit baal je toch. Ik vrees dat Bol.com de schuld doorschuift naar de onderverkoper, en die stopt gewoon met zijn diensten als het hem te heet onder de voeten wordt. Dit geld ook voor de kleinere webshops.

Ik zie dat er langzaam een verschuiving plaatsvind waar vroeger de webshop oplette wat hij verkocht, nu de consument moet opletten wat hij koopt. Helaas is het al meermalen voorgekomen dat ik een product ontving en het niet de kwaliteit had die ik verwacht had. Vaak kom ik er dan al snel achter dat het een aliexpress product was. Dan gaat het product gelijk weer terug. Niet alleen omdat ik het elders goedkoper had kunnen krijgen, maar ook omdat als ik rommel had gewild ik ook zelf op aliexpress kan shoppen.

Reputatie 7
Badge +7

Dat ben ik geheel met u eens @Veda . Een onderzoek dat nu kennelijk plaatsgevonden heeft door diverse consumentenbonden en organisaties lijkt mij dan ook zeer op z'n plaats. Mits het niet alleen bij constateren blijft. De diverse organisaties zullen er nu iets mee moeten doen, en gezien het Europese gehalte is de weg naar het Europese parlement wellicht een eerste vereiste. Er zal een soort Europese wetgeving moeten komen omtrent deze situatie, de webshops en de artikelen. En aldus zouden alle aangesloten landen dat kunnen overnemen. Ik ben geen politicus, dus hoe dat moet werken, of wellicht al enigszins werkt, weet ik niet. 

Wel geven de consumenten organisaties duidelijk aan om artikelen bij Europese webshops te kopen. Via wetgeving en anderszins steun kunnen de consumenten organisaties in elk geval bij de Europese webshops goede regels afdwingen. En dat is echt nodig want webshops zoals Bol.com, ;  Amazon De/Be/Ne en vele anderen schuiven inderdaad de aankopen van ons aan hen af op hun wederverkopers. En volgens mij is daar al duidelijk wetgeving over,  maar als de grote webshops zich daar niet aan houden, valt er nog veel te doen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij zit het probleem bij ons als samenleving zelf. zolang we voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en een iphone hoesje voor een kwartje willen kopen, zullen we deze situatie houden. 

zoals bij zoveel andere wereldse problemen zijn we zelf de oorzaak. wijzen naar een ander, de europesche politiek in dit geval, is te makkelijk en levert natuurlijk niks op

Reputatie 7
Badge +7

Dat het over het algemeen, en geldt voor alles wat we zo graag willen, NIETS oplevert, is  volkomen duidelijk en in feite een ervaringsfeit. Maar geeft ons en jezelf nou niet altijd de schuld en verdedig niet al die zgn. nette firma's en banken, verzekeringsmaatschappijen. Ik wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ik wil alleen niet te veel betalen, dus bijdragen aan nog meer winsten van die ‘klantvriendelijke’ maatschappijen. Ik wil bij nette firma's kopen, die je netjes behandelen en goede service geven. Ik vind me niet schuldig aan al die wanpraktijken van die grote firma's, multinationals die alleen maar aan geld en winst denken en totaal niet aan de klant. Stel je energie ook eens beschikbaar voor de consument, voor mij is hij/zij toch altijd de underdog, en daar kom ik graag voor op. Groet Leo.

Badge +8

Beste @H.L.P. Poels, @Veda en @L.J.F. de Ruiter, voor de overzichtelijkheid heb ik jullie berichten verplaatst naar dit topic.

Reputatie 7
Badge +7

Goed zo, dat is prima. ik had mijn topic al beëindigd. Maandag begon de actualiteit over het onderwerp, in vele media verschenen. Ik werd in de war gebracht door de verschillende namen van dezelfde topics, mijn schuld, maar zo weer in orde gebracht. Dank.

Badge +8

Bij een dicussie hier thuis krijg ik nog een vraag voor de Consumentenbond. Waarom zijn goedkope Chinese produkten die hier in de winkel liggen niet getest? Worden die wel eens getest op voldoen aan de EU-eisen? Er zijn hier mensen die dat helemaal niet geloven. Hoe zouden vergelijkbare producten uit de fysieke winkels - zoals de Action - scoren?

Hi @H.L.P. Poels, hier schrijven we in het artikel het volgende over: “Een veelgehoord argument is dan: wat je in Nederland in de winkel koopt, komt ook uit China. Toch is er een groot verschil tussen tussen de Chinese producten die je via AliExpress of eBay koopt en de Chinese spullen die hier in de winkel liggen. Aangeboden producten op de Europese markt, zowel online als in stenen winkels, moeten aan Europese veiligheidseisen voldoen. Dat geldt dus ook voor die telefoonoplader die je bij Action koopt. Bovendien zijn je consumentenrechten gewaarborgd als er iets mis is. (...)”

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt voor de reactie. Het is helaas geen antwoord op de drie vragen die ik hier stel. (Naast de vragen in mijn eerste stukje)

Ik ben het meest benieuwd naar een antwoord op de vraag "Hoe weet ik of ik met een webshop buiten de EU te maken heb?” 

Reputatie 6
Badge +3

Stel je energie ook eens beschikbaar voor de consument, voor mij is hij/zij toch altijd de underdog, en daar kom ik graag voor op. Groet Leo.

Niet iedereen heeft jouw wereldbeeld. Je komt voortdurend in situaties terecht waarin er sprake is van tegenstrijdige belangen. Verkopers, verzekeraars, banken etc. verlenen een dienst aan jouw als consument maar hebben natuurlijk ook hun eigen belang. Het is zaak beide belangen in de gaten te houden en voor je zelf op te komen. Als je daar oog voor hebt en er zakelijk mee omgaat is het absolute niet nodig om je voortdurend slachtoffer te voelen. Ik heb daar tenminste niets mee, sterker nog het staat mij tegen. 

Badge +8

Bedankt voor de reactie. Het is helaas geen antwoord op de drie vragen die ik hier stel. (Naast de vragen in mijn eerste stukje)

Ik ben het meest benieuwd naar een antwoord op de vraag "Hoe weet ik of ik met een webshop buiten de EU te maken heb?” 

Hi @H.L.P. Poels, wij hebben het in dit artikel specifiek over producten van AliExpress, Wish, Amazon, Light in the box en eBay. Dit zijn bekende webshops buiten de EU. Bij twijfel over een webshop kun je de adresgegevens controleren en extra oppassen met het aanschaffen van apparaten die op stroom werken, kleding, sieraden, cosmetica en speelgoed.
In ons onderzoek hebben we producten gekocht bij bovenstaande webshops. Producten die in Nederland in stenen winkels liggen moeten aan veiligheidseisen voldoen, de NVWA is hier de toezichthouder. Omdat we in dit onderzoek geen producten uit Nederlandse (stenen) winkels hebben meegenomen, kunnen we hier geen uitspraak over doen.

Reageer