Consumentenbond.nl

Let op met shoppen buiten de EU

• 25 februari 2020
  • 34 reacties
  • 1819 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1354 reacties

Rookmelders die niet afgaan, cosmetica met te hoge concentraties van bepaalde stoffen en smeltende powerbanks. Veel producten die je online koopt buiten de EU zijn onveilig. Tweederde van de onderzochte producten zou hier niet in de winkel mogen liggen.

Samen met consumentenorganisaties uit Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië onderzochten we 250 producten die we kochten bij AliExpress, Wish.com, Amazon, Light in the box en eBay. Lees meer over ons onderzoek in dit gratis artikel uit de Consumentengids van maart 2020.

Let jij op wat voor soort producten je buiten de EU koopt? Praat mee!

34 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Gaat het hier om het adres in de whois-gegevens of in de disclaimer? Is dat dan afdoende? Het lijkt me een onderdeel van de essentie van jullie advies.

Badge +8

Gaat het hier om het adres in de whois-gegevens of in de disclaimer? Is dat dan afdoende? Het lijkt me een onderdeel van de essentie van jullie advies.

Beste @H.L.P. Poels, je kunt bij webshops waar je over twijfelt letten op het vestigingsadres, het bezoekadres, het e-mailadres en eventueel het telefoonnummer.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Jan H. , dank voor je adviezen en opmerkingen. Ik neem zeker alles ter harte. En ik propageer zeker niet dat ieder hetzelfde wereldbeeld heeft als ik, en al helemaal niet dat ieder dat moet hebben..In tegen deel zoveel zinnen zoveel meningen. En ik heb toch meermalen verklaard dat ik ieders mening respecteer.

Ik zie mezelf ook niet in een bepaald vakje of hoekje zitten. Niet links, niet rechts, misschien iets meer links van het midden. Ik ben verder een tevreden mens, en zie me echt geen slachtoffer van   of door iets (wat dan ook) aangedaan door de maatschappij. Wel verschil ik, c.q. verschil ik met anderen forumleden, over wat mensen, maatschappijen,  multinationals e.d. elkaar aandoen. Dan maak ik, en echt wel overwogen, een keuze, maar daar zal ik zeker fouten in maken. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +2

Het beeld van de consument als underdog die voortdurend het slachtoffer is van de RABO bank, ING, Ziggo, KPN, PostNL, Bol.com, AH etc. herken ik me niet in. Gelukkig is dat ook niet de opstelling van de CB. Als dat wel zo was zou ik mijn lidmaatschap opzeggen.

Reputatie 7
Badge +7

Dat hoef je, @Jan H.  ook helemaal niet te doen. En al zeker van mij niet. Zelf ben ik ook al vele jaren lid van de bond en beaam daarbij dat ze goed werk doen. Ik vind ook niet en zal het ook niet zo scherp stellen dat iedere consument underdog is dan wel slachtoffer van de grootmachten, multinationals waarvan de voorbeelden genoemd. Ik vrees dat het zo bij je overkomt, dat is dan een misverstand. Maar daar waar er mistoestanden zijn is het goed dat er een organisatie is die dat aan de kaak stelt. En als er helemaal geen klachten meer zijn, geen klachtenkompas nodig is, geen consumentenorganisaties en consumentenprogramma's, dan ziet het er prima uit, maar ik vrees dat het een utopie is. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +4

De discussie is inmiddels in volle gang en wordt er zelfs “Stop met kopen in China” geopperd op verschillende opiniesites en fora.
Dit is echter een hele rare opmerking want China is groot, zeer groot.
Ook gerenommeerde merken als Volkswagen, Citroën en Tesla laten hun spullen daar bouwen. Ook broodnodige medicijnen en medische apparatuur komen uit China. 
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de kosten die enorm veel lager zijn dan een EU-land.
Ook de iPhones/iPads/MacBooks komen uit China.
Het koren en het kaf is steeds lastiger te herkennen en “guidance” van consumentenorganisaties is meer dan ooit zeer gewenst.
Helaas kan ik zeggen dat er ook binnen de EU rommel(vooral gereedschappen) wordt geproduceerd en verkocht.
Dit komt o.a. uit Polen voormalig Oost Duitsland en andere voormalig Oostblok lidstaten.
Maar zij hebben de economische en reglementaire wind mee omdat ze nu eenmaal in Europa gevestigd zijn.

Reputatie 6
Badge +2

@L.J.F. de Ruiter Natuurlijk zijn er wel incidenteel problemen. De waarde van een consumenten forum zit wat mij betreft in het uitwisselen van ervaringen en aanpak hoe die het beste oplost. Niet in het creëren van een sfeer dat er niets deugt.

Badge

Ik koop best wel veel bij diverse sites, zoals Aliexpress, DX.com, Wish, Joom. Ik heb op een enkele negatieve ervaring geen problemen met de kwaliteit van de gekochte producten. 1 keer een webcam gekocht die het niet deed. Deze teruggestuurd naar Aliexpress en kreeg zonder morren een nieuw gestuurd die wel goed werkte. Er zijn veel gerenommeerde  fabrikanten die hun producten in China laten maken. Hoe zit het dan met de kwaliteit. Ik denk dat je gewoon veel geluk moet hebben met de kwaliteit en het goed functioneren van de spulletjes die je koopt.

Reputatie 7
Badge +6

Uit het feit dat ook topmerken producten in China laten produceren blijkt dat het er helemaal van af hangt welke eisen gesteld worden. Als de eisen van het merk en de controle oke is , dat kan een Chinees  fabrikaat ook prima zijn.

Reageer