Consumentenbond.nl
Vraag

Lijfrente belegging rekening

• 21 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 609 Bekeken

Op 1 januari 2021 vallen 3 lijfrente polissen vrij. Ik wil dit bedrag in de uitkeringsfase van 20 jaar via een lijfrente beleggingsrekening laten uitkeren, bij welke partijen kan ik hiervoor terecht?

4 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Volgens mij zijn de lijfrente constructies precies omgekeerd, dus er zijn lijfrente producten/rekeningen die tijdens de opbouwfase gebruikt kunnen worden om te beleggen om zo het verwachtte eindkapitaal te verhogen, maar op de einddatum wordt voor het dan aanwezige kapitaal een vaste uitkering voor aangekocht.

Volgens mij voldoet eventueel beleggen na de opbouwfase en dus in de uitkeringsfase ook niet meer aan de huidige strengere wettelijke normen voor de financiële zorgplicht, net als dat tijdens de opbouwfase steeds minder risico genomen wordt naarmate de einddatum van de opbouwperiode in zicht komt.

Ik er aardig op los gegoogled maar die constructie van een beleggingsrekening tijdens de ingangsfase van de uitkering ben ik nergens tegengekomen. 

Mocht het vrijkomende kapitaal uit de 3 polissen aanzienlijk zijn loont het denk ik altijd om betaald financieel advies in te winnen voor de hoogste/beste uitkering.

als dit beleggingsverzekeringen zijn, zijn ze altijd ondergebracht bij een verzekeringstussenpersoon. Die kan u verder adviseren neem ik aan.

Na research op internet (ik heb eenzelfde situatie en vraag) blijken er vier aanbieders van zo'n product te zijn. Op onderstaande vergelijkingssite zijn deze te vinden. Hierbij gaat het om uitkeringen en tegelijkertijd beleggen.

https://www.123lijfrente.nl/Vergelijken/Beleggingslijfrente/Beleggenindeuitkerendefase.aspx

Eén van de aanbieders is te vinden op de volgende site:

https://www.doelbeleggen.nl/leefrente/uitstellen-expirerende-lijfrente-polis/.

Veel succes

Het antwoord van hr, Somsen klopt. Als je gezond financieel kunt nadenken en tijd wil nemen je er in te verdiepen is een tussenpersoon / adviseur niet nodig. Belangrijkste is afweging hoeveel risico je kunt en wilt nemen. Bedenk ook dat van je rendement ruim 1 % aan kosten voor de aanbieder afgaat. Dat is 0,5 tot 0,25 % meer dan bij een gewone gegarandeerde uitkering. Staar je niet blind op eenmalige kosten. Die 1 % weegt het zwaarst.

Reageer