Consumentenbond.nl

Lijfrente uitkeren op 65e voor 5 jaar nog mogelijk?

• 10 januari 2016
  • 4 reacties
  • 312 Bekeken

Per 1 april komt 14.500 euro vrij uit een SNS-woekerpolis afgesloten in 1998, dus nieuw regime.Hiermee wil ik gaan banksparen.

Mijn leeftijd is 60 jaar en ik ga met vervroegd pensioen per 1 mei dit jaar. Is het nu nog steeds mogelijk om kapitaal opgebouwd voor 2014 (11.800 euro) vanaf 65 jaar te laten uitkeren tot mijn 70e (in plaats vanaf mijn AOW-leeftijd - 67 jaar) ?

4 reacties

Reputatie 1
Badge
U mag het saldo van het opgebouwde kapitaal per 31 december 2013 (plus rendement tot die datum) gebruiken voor een tijdelijke oudedagslijfrente die start in het jaar waarin u 65 jaar wordt. En voor uw woekerpolis kunt u zich aansluiten bij een claimorganisatie (mocht u dat nog niet hebben gedaan) die strijdt voor extra compensatie:http://www.consumentenbond.nl/woekerpolis/extra/stichtingen-en-belangenorganisaties/.
Dank voor uw antwoord. Nog een aanvullende vraag:

Ik wil die uitkering dan vanaf 65 tot 70 laten uitkeren. Wat is fiscaal dan de beste periodiek?
Reputatie 1
Badge
Als uw inkomen op uw 67e (pensioen, AOW, lijfrente) in een lagere belastingschijf valt (over het totaalinkomen tot €34.027 betaalt u slechts 22,5% belasting) dan is het fiscaal gunstig om zoveel mogelijk in dat tarief te laten vallen. In het belastingjaar waarin u AOW-gerechtigd wordt, wordt uw belastingtarief gemiddeld (gemiddelde van aantal maanden hoog/aantal maanden laag tarief).
Ik had een een kleine lijfrenteverzekering lopen bij het PGGM. Op 27 oktober 2014 ben ik 65 jaar geworden dus heb overlegd met het PGGM wat het gunstige was voor mij om de afkoopwaarde uit te laten betalen. Zij gaven als advies, dat het beste was om te doen bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het bruto bedrag was € 3.834,00 en daar hebben zij € 704,-- loonheffing over ingehouden. Op 27 december 2014 heb ik de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en is het bedrag 2014 uitbetaald. Ik heb hier geen jaaropgave van ontvangen en wist ook niet, dat ik het bij de belasting op moest geven. Deze week heb ik een brief van de belasting ontvangen met de mededeling dat het bij mijn bruto jaarinkomen van 2014 wordt opgeteld en een naheffing moet betalen van € 960,--. Ik was totaal van slag en heb telefonisch contact gehad met de belastingdienst die de mededeling hadden, dat het gunstiger was geweest dat het PGGM mij het bedrag in januari 2015 had uitbetaald want dan was de naheffing slechts € 250,-- geweest. Ik heb het PGGM gebeld en voorgelegd wat er gebeurt was en het antwoord was: dat is nu eenmaal de pech als je in december de AOW gerechtigde leeftijd bereikt want dan betaald u over het hele bedrag het hoogste tarief. Ik gaf aan, dat zij dan geen goede voorlichting aan de deelnemers geven en gevraagd of zij hier nog iets aan kunnen veranderen want ik heb de naheffing nog niet betaald en kan nog bezwaar indienen. Volgens het PGGM was er dus geen enkele mogelijkheid om dit te herstellen. Mijn vraag aan u is dus of dit klopt of dat er misschien toch nog ergens een mogelijkheid is. Alvast dank voor uw reactie.

Reageer