Consumentenbond.nl
Vraag

lijfrente wao

• 7 mei 2020
  • 2 reacties
  • 221 Bekeken

Eerstdaags expireert een lijfrentepolis. Oud regime.

Ik, man van 71, heb een vriendin van 55. Deze vriendin heeft een (volledige) WAO-uitkering en zal nooit meer werken.

Ik wil haar (gedurende 5 jaar) aanwijzen als begunstigde voor de maandelijkse lijfrente-uitkeringen.

Onze angst is dat dit gevolgen zou kunnen hebben voor de WAO-uitkering.

Het UWV heeft moeite met deze vraag en antwoordt maar niet.

Is er onder u iemand die uitsluitsel kan geven?

2 reacties

Daar zou ik maar een fiscalist bijhalen want loon wordt in principe in mindering gebracht op de WAO maar vermogen en inkomen daaruit niet. In mijn leken woorden lijkt mij dit een soort gift en zonder consequenties voor de WAO maar nogmaals, raadpleeg een deskundige.

Reputatie 7
Badge +6

Als ze een bijstanduitkering zou hebben wel. Als het arbeidsloon was moet je het bij de WAO wel opgeven en wordt het gekort. Voor u is het lijfrente maar voor uw vriendin is het een schenking. Als je WAO hebt mag je schenking en bijvoorbeeld erfenis ontvangen want dat is vermogensoverdracht en geen arbeidsloon.

Een oud-regime lijfrente mag je ook in één keer laten uitkeren of uitgesmeerd over twee jaar of zo, niet als lijfrente maar als kapitaal. Het ene jaar de ene helft en de andere helft één jaar verlengen. Het hangt af hoeveel de polis is en hoe hoog je in de inkomstenbelasting zit, 37% of 42% of hoger. Dat hoef je hier niet te vertellen. De bank rekende eerst iets van €130 kosten. Het jaar erna opeens €495 voor de tweede helft. Dat accepteerde ik niet en hebben ze het toch verlaagd naar €130. Je mag ook met de helft van het kapitaal dat je een jaar wil verlengen naar een andere maatschappij. 

Reageer