Consumentenbond.nl
Vraag

Loonheffing bij twee banen?

• 29 februari 2020
  • 9 reacties
  • 1450 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wie weet dit?

Ik heb 2 banen, bij de hoogst verdiende heb ik loonheffing laten toepassen en bij de andere dus niet (mag alleen bij de hoogste)

Nu staat er op de jaaropgaaf van de baan waar ik geen loonheffing op wil hebben, toch een kolom met een bedrag waar loonheffing staat ingevuld, is dit dan wel goed? Moet dit niet eigenlijk €0 zijn?  Op de loonstroken staat ook geen loonheffing toepassen dus op de loonstrook is het in ieder geval goed gegaan

alvast bedankt voor reactie!!

9 reacties

Ik vul alles wat ze gedaan hebben in hij de aangifte en die berekend of ik nog wat terugkrijg of bij moet betalen. Je jaaropgave gaat sowieso over vorig jaar dus daar valt niets meer aan te veranderen en als je teveel afgedragen hebt krijg je het terug.

Reputatie 5
Badge +4

Ik wil ook niet dat er loonheffing wordt toegepast, maar helaas de Belastingdienst gaat gewoon haar eigen gang.:-))

Natuurlijk wordt bij alle werkgevers loonheffing toegepast, maar je verwart dit blijkbaar met de loonheffingskorting. Vannacht om 0.01 kun je kijken of je nog inkomstenbelasting moet bijbetalen.

Reputatie 7
Badge +6

De werkgever kan wel of geen loonheffingsKORTING toepassen zoals @Mazzel ook opmerkt . Daar staat dan ja of nee ingevuld . Ik vermoed dat je dat bedoelt. Eventueel teveel of te weinig betaalde loonheffing wordt in de jaarlijkse aangifte weer verrekend. 

Reputatie 1
Badge +2

@Uvj Niets aantrekken van idiote opmerkingen over “de Belastingdienst “  
Ja / Nee heffing toepassing is een kwestie van afspraak tussen jou en degene die inhoudt : je werkgever.
Je geeft aan dat je maandelijkse loonstroken  geen inhouding weergeven maar je jaaropgave wel.
Ga nog voor je de aangifte ‘19 hebt gedaan terug naar de salarisafdeling van je werkgever.
Laat ze maar zien hoe het zit !
Want het kan zijn dat jij door hun nalatigheid met een naheffing te maken krijgt.
Zelf zou ik over de financiele gevolgen daarvan een afspraak willen maken met de inhoudende partij : werkgever !
Succes ! 

Reputatie 7
Badge +6

Hmmmm . Mijn werkgevers hebben nimmer met mij overlegd betreft dat ja/nee . Heb dat ook ooit gevraagd in de veronderstelling dat ingevuld werd wat het voordeligst voor me was. 

Reputatie 2
Badge +2

Er is geen sprake van wat voordelig is of niet. U betaalt uiteindelijk de belasting die verschuldigd is over uw totale inkomen. Dat er slechts op 1 baan loonheffingskorting mag worden toegepast is om betaling achteraf te voorkomen. Overigens komt het ook voor dat mensen met 2 of meer inkomens op géén van de inkomens loonheffingskorting laten toepassen. Dit om betaling achteraf te voorkomen.

En een jongere met 2 kleine baantjes kan rustig de loonheffingskorting op beide baantjes laten toepassen. Als het totale inkomen maar onder ca. € 7000 blijft is er vanwege de algemene heffingskorting en de arbeidskorting geen belasting verschuldigd. Als er toch belasting is verschuldigd kan dit teruggevraagd worden.

Reputatie 7
Badge +6

Het is me nog steeds niet duidelijk of het om de loonheffing of de wel of niet toegepaste loonheffingskorting gaat . Er zijn situaties mogelijk waarbij inderdaad geen loonheffing ingehouden is . Bij de aangifte moeten alle inkomsten aangegeven worden . Ook als geen loonheffing is ingehouden. Bij die vraag wordt dan uiteraard als loonheffing nul ingevuld .

Reputatie 2
Badge +2

Heel moeilijk is het toch niet. Situatie: leeftijd niet AOW-gerechtigd. Bij een inkomen in loondienst tot € 7200 hoeft er geen belasting te worden betaald. Als er bijvoorbeeld € 500 belasting is ingehouden krijgt men die terug. Als er geen loonheffing is ingehouden kan ook niet teruggekregen worden. Bij deze kleine inkomens speelt de loonheffingskorting eigenlijk geen rol. Je bent gewoon €0 belasting verschuldigd. Als er toch belasting is ingehouden bijvoorbeeld bij géén loonheffingskorting kan die het volgend jaar worden teruggevraagd.

Bij een hoger inkomen dan € 7200 moet er over het meerdere inkomen wel belasting worden betaald: 36,65%, 38,1% of zelfs 51,75%. De korting op de eerste € 7200 wordt 1 keer gegeven. Meerder inkomens worden opgeteld. Niet alleen een hoger tarief kan dan toepassing zijn, maar vooral ook omdat de algemene heffingskorting en de arbeidskorting inkomensafhankelijk zijn. Hoe hoger het inkomen, hoe minder korting. Die afbouw begint al bij hogere inkomens dan € 20.000

Badge +8

Hi @Uvj, hebben de reacties hier je verder kunnen helpen? Mocht er een reactie bijstaan die jou het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als ‘Beste antwoord'. Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag om snel het antwoord te vinden!

Reageer