Beantwoord

M-formulier belastingaangifte; fiscale partner en gegevens woningaankoop

• 14 mei 2021
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Beste lezers,

Na 2,5 uur besteed te hebben aan het zorgvuldig invullen van het M-formulier (bedoeld voor wanneer je een deel van het jaar in het buitenland hebt gewoond), blijf ik toch nog steken bij een vraag.

Situatie:
- Mijn fiscale partner en ik woonden 5 volle maanden in NL en de rest van het jaar in een land waar we niet 'buitenlands belastingplichtig' waren. Oftewel, we dienen alleen de financiële gegevens (loon, kosten koophuis, etc.) over de Nederlandse periode in te vullen.
- Wij dienen beiden een eigen M-formulier in te vullen en elkaars voorblad te ondertekenen, aangezien we fiscale partners van elkaar zijn.

Nu is mijn vraag:
Moeten wij bij beide M-formulieren exact dezelfde gegevens invullen (behalve dan onze naam, geboortedatum, BSN en arbeidsloon, dat verschillend is)? Wij hebben bijvoorbeeld een huis gekocht, maar weten niet of we dit slechts bij één M-formulier moeten aangeven of dat we dit op beide M-formulieren moeten aangeven. 

Ik hoop dat iemand een antwoord hierop heeft.

Hartelijke groet,
M

icon

Beste antwoord door P. Schakel 14 mei 2021, 22:02

Gezamenlijk en digitaal uw belastingaangifte doen zal niet gaan. Jan hierboven doelt op het formulier voor buitenlands belastingplichtigen (C-formulier) Dit formulier is echter slechts van toepassing als u gedurende het gehele belastingjaar in het buitenland woonde. (tenzij u in overheidsdienst bent, dan gelden andere regels)

Het M-formulier is helaas nog steeds niet digitaal beschikbaar. U zult dus inderdaad beide M-formulieren (die van u en die van uw fiscaal  partner) moeten invullen. 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Happy2dive , ik heb wel gehoord van een M-biljet maar die nog nooit ingevuld. Ik kan gedeeltelijk antwoord geven. 

Nu u terugbent in Nederland kunt u dus een Digid krijgen en kunt u inloggen op de site van de belastingdienst. U hoeft dan niet persé het M-biljet handmatig in te vullen, het mag dan ook via de website sinds 1 juni 2020. Handmatig invullen is slechts voor wie uitgeschreven is uit Nederland en daarom geen Digid meer kan krijgen.

Als u op de website invult komt vanzelf de vraag of u een fiscale partner heeft, en indien ja, of u gezamenlijk aangifte wil doen op één biljet. U bent daar vrij in om te kiezen, maar bij gezamenlijk invullen kun je het eventuele ongebruikte deel van de belastingvrije som aan elkaar overdragen. Bij apart invullen kan dat niet.

Als je gezamenlijk invult, moet je met twee Digids inloggen, het scherm geeft de aanwijzingen, van jezelf en daarna van de partner. Daarna vult ieder op zijn pagina zijn inkomen, de hypotheek en wozwaarde bij een van de twee, en eventuele aftrekkosten bij elk, en eventueel box 3. Je moet dus niet bij eljaar hetzelfde invullen, alleen ieder zijn deel en de dingen van de woning bij één.

Ik ken het M-formulier niet maar ik heb gezien dat je gewoon je wereldinkomen moet invullen, en dat daarna de belasting over het buitenlands inkomen in mindering wordt gebracht bij de eibdberekening. Dat is, als er een bekastingverdrag is tussen Neferland en dat land. Als er geen belastingverdrag is kan je het altijd nog verzoeken.

Bij alle vragen staat steeds een vraagtekentje. Als je dat uitklapt krijg je alle uitleg en kan je met Google eventueel verder zoeken. 

Je hoeft dus geen dubbele belasting te betalen, en de ene partner wordt belast over zijn/haar inkomen en de andere partner over zijn/haar deel en de dingen van de woning zit bij één van de twee.

Reputatie 3
Badge +2

Gezamenlijk en digitaal uw belastingaangifte doen zal niet gaan. Jan hierboven doelt op het formulier voor buitenlands belastingplichtigen (C-formulier) Dit formulier is echter slechts van toepassing als u gedurende het gehele belastingjaar in het buitenland woonde. (tenzij u in overheidsdienst bent, dan gelden andere regels)

Het M-formulier is helaas nog steeds niet digitaal beschikbaar. U zult dus inderdaad beide M-formulieren (die van u en die van uw fiscaal  partner) moeten invullen. 

Reputatie 7
Badge +6

@P. Schakel met alle verontschuldigingen, ik doel helemaal nergens op. Zoals ik al aangaf ken ik die formulieren niet voor buitenlandse situaties. Dat je het M-formulier sinds 1 juni 2020 wel digitaal kan invullen heb ik hier van de site van de belastingdienst, heel gemakkelijk te vinden met Google als je M-formlier invult. Daar staat het halverwege.

En wat maakt het uit, je bent vrij om te kiezen of je het handmatig of digitaal wilt invullen. Ik stuur de topic starter echter naar het digitaal invullen omdat je dan bij diverse vragen een vraagtekentje hebt dat je kan openklappen voor uitlegtekst. 

Reputatie 3
Badge +2

@Jan, 

Dit is fantastisch nieuws. Ik volg de recente ontwikkelingen toch op de voet. En wist dat tweede helft van dit jaar (2021) het digitale M-formulier ter beschikking zou worden gesteld. Maar net als het F-formulier: de Belastingdienst belooft al jaren dat het digitale F-formulier eraan zit te komen. Niet dus tot nu toe. Dan wordt het een gevalletje van: eerst zien en dan pas geloven.

Mijn informatie dat de M-aangifte niet digitaal zou kunnen worden ingediend is kennelijk recent achterhaald. Vanaf 1 juni 2021 kan de M-aangifte 2020 digitaal worden opgestuurd!

Hartelijk dank Jan en P Schakel.

De belastingtelefoon kon mij niet verder helpen met mijn vraag, maar raadde mij ook aan te wachten tot 1 juni 2021, omdat dan het digitale M-formulier wordt gelanceerd. Ik hoop dat dit inderdaad per 1 juni doorgang vindt, want dat weet je nooit..!

Het zou een hoop schelen.

Nogmaals dank,

M

Ik ga voor mijn naar Duitsland geremigreerde Duitse ex ook een M formulier invullen. Ik vul al 45 jaar belastingformulieren in maar deze is lastig.

Hij heeft nog een huis in NL waar ze in Duitsland de aankoopprijs willen weten om bij verkoop de winst te belasten. Dat slaat nergens op. De waardevermeerdering van februari 2014 tot emigratie september 2020 is in NL opgebouwd en daar moet de Duitse fiscus vanaf blijven. Wij gebven dus gewoon de WOZ per 1-1-2020 op 

Reageer