Consumentenbond.nl

Maandlasten van je hypotheek verlagen?

• 9 januari 2018
  • 10 reacties
  • 3120 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 57 reacties
De hypotheekrente is historisch laag. Je kunt je maandlasten flink verlagen, óók als je al een hypotheek hebt.
In de video legt Bart Combée (directeur van de Consumentenbond) uit waar je voordeel ligt: door te kijken naar je huidige risico-opslag, hoe het zit met boeterente en te letten op prijsverschillen tussen banken voor kleine hypotheekwijzigingen.

Hier kun je meer vinden over het aanpassen van en besparen op je hypotheek.

Heb jij recent gekeken hoe je je hypotheekrente kan verlagen en hoe kwam je daar uit? Praat mee of stel je vraag over hypotheekrente aan de community.

10 reacties

Badge +2
Hallo, wij zijn hier nu mee bezig, maar dat valt allemaal nogal tegen. Wij hebben een hypotheek bij Obvion, maar bij navraag hierover is het antwoord, omdat we een oude hypotheek hebben, 6 jaar geleden afgesloten, dat we hooguit een verlaging van 0,3% kunnen krijgen. Hiervan is op de website van Obvion niets terug te vinden en ook de brief die we hierover van Obvion hebben gehad en het Webinair dat we hebben meegekeken, zegt hier helemaal niets over.
Je wordt als klant een beetje op het verkeerde been gezet, want je denk dat er heel wat mogelijk is, nou, niet dus.
Met de hoge rente die wij betalen en de rentestand op dit moment zou je toch denken dat je wel wat meer verlaging zou krijgen, maar dat valt dus zwaar tegen.
Dit allemaal zou komen omdat wij een hypotheek hebben gebaseerd op executiewaarde en tegenwoordig wordt er naar marktwaarde gekeken en daar is alle informatie opgericht.
Het lijkt me toch sterk dat wij hierin de enige zijn, die de klep op de neus krijgen.
Lekker blijven betalen.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @K.M. van Briemen-zuiddam , heb je het ook over de risico-opslag gehad met je bank? Obvion kwam uit ons onderzoek juist als een van de betere hypotheekverstrekkers naar voren, zoals je kunt lezen in ons nieuwsbericht over de rente-opslag. Misschien valt hier nog over te praten met ze - een telefoontje waard?

Zijn er mensen met eenzelfde ervaring, bij Obvion of bij een andere hypotheekverstrekker? Laat het ons weten!
Badge +2
Hallo, ik kan hierover melden, dat ik n.a.v. het Webinair, hierover heb gemaild en kreeg ik als antwoord, je moet het aantonen en verder doen we zelf niks. Afgelopen donderdag heb ik gebeld en kreeg ik het antwoord, zoals ik hier boven heb beschreven. De mevrouw toonde weinig begrip en zei zelfs dat we zelf de afgelopen jaren ook niks hadden gedaan eraan, dus moest ik maar aantonen dat de woning meer waard was en daarmee kon ik het doen. Bovendien werd er gezegd dat het nooit meer dan 0,3% zou zijn, maar dan moet ik wel zowat de helft aflossen, want het was nou eenmaal een oude hypotheek en niet de nieuwe regels. Weinig begrip, lekker veel blijven betalen.
Beste Consumentenbond,

Na aanleiding van onderstaand bericht hebben wij onze Obvionhypotheek bekeken. Wij hebben een groot opbebouwd kapitaal in onze spaarhypotheek. Bij het berekenen van de risico opslag is dit kapitaal dat verpand is aan de bank buiten beschouwing gelaten omdat zij op dit punt het beleid nog moeten aanpassen.

toch hebben zij op voorhand al een 10 gekregen van de consumentenbond.

fijn dat u als consumentenbond net zoveel vertrouwen heeft in Obvion als ik.!

hebben jullie in zicht wanneer het spaarsaldo meegerekend wordt in de risico opslag?

https://
Reputatie 7
Badge +7
Beste @NancyRossel,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht! Fijn om te horen dat je zo tevreden bent over Obvion. Betreft je vraag over wanneer het spaarsaldo meegerekend gaat worden, dit moet ik even navragen. Wanneer ik meer weet kom ik uiteraard bij je terug.

Het lijkt er trouwens op dat je een linkje geprobeerd te plaatsen hebt, maar dat dit mislukt is. Kan ik je nog ergens bij helpen?
Beste @Monique van de Beek,

ik ben inderdaad tevreden over Obvion, mijn vraag is inderdaad of en wanneer Obvion het opgebouwde kapitaal in de spaarhypotheek mee gaat rekenen in de bepaling van de risico opslag.

de link was bedoeld naar een artikel van de consumentenbond waar zij een 10 kregen voor hun opslagenbeleid.

ik hoor graag van je als je daar meer over weet. Zodra ze dit doen verdienen ze een 10 plus👍

Mvg Nancy
Beste Monique,

Voor de zekerheid nog even de (door Obvion nog verder te verbeteren) voorwaarden van Obvion;

Is er sprake van een spaarverzekering of een beleggingsrekening die is verpand aan de hypotheek?
Dan gebruikt Obvion de waarde van de verzekering of de beleggingen (nog) niet om de hoogte van de lening en de daarbij horende risico opslag te berekenen.

Hieronder nogmaals een poging de link te plaatsen;

10 van de Consumentenbond voor Obvion

Ik vertrouw er op dat de de toch al goede voorwaarden van Obvion verder worden verbeterd, ik hoop snel te vernemen of en wanneer👍
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Monique van de Beek,

ik ben inderdaad tevreden over Obvion, mijn vraag is inderdaad of en wanneer Obvion het opgebouwde kapitaal in de spaarhypotheek mee gaat rekenen in de bepaling van de risico opslag.

de link was bedoeld naar een artikel van de consumentenbond waar zij een 10 kregen voor hun opslagenbeleid.

ik hoor graag van je als je daar meer over weet. Zodra ze dit doen verdienen ze een 10 plus👍

Mvg Nancy

Beste Nancy,

Zodra ik hier meer over weet kom ik bij je terug. Op dit moment hebben wij hier geen zicht op.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Beste Monique,

Heb jij nog nieuws van Obvion?

mvg Nancy
Reputatie 7
Badge +7
Beste @NancyRossel,

Er is ons niets nieuws bekend betreffende Obvion.

Met vriendelijke groet,

Monique

Reageer