Mag een aansprakelijkheidsverzekering eenzijdig worden opgezegd door verzekeraar?

• 23 June 2022
  • 5 reacties
  • 109 Bekeken

Wij hebben een gecombineerde aansprakelijkheids- en inboedelverzekering bij een verzekeraar. We hebben daar in één jaar tijd (met aardig wat pech) 3 claims op moeten doen; eentje voor een gebroken telefoonscherm, een kapot raam en een inbraak waarbij een merkzonnebril was gestolen.

Na de derde claim kregen we een waarschuwingsbrief van de verzekeraar, die in meer woorden waarschuwde dat we het rustig aan moesten doen met het indienen van claims. Daardoor zijn we een stuk terughoudender geworden, terwijl we wel blijven doorbetalen.

Wat zouden mogelijke consequenties kunnen zijn die een verzekeraar (ook juridisch) mag nemen? 

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5

wat staat daarover in de voorwaarden? die zijn in basis leidend, tenzij in conflict met wetgeving.

Reputatie 5
Badge +4

3x in een één jaar iets claimen is inderdaad vragen om eruit gegooid te worden. Ergens anders verzekeren wordt een hele opgave want in de vragenlijst staat of u ooit ergens geweigerd danwel eruit gezet bent. En deze melding blijft maar liefst 8 jaar staan. 

Maar een telefoonscherm of ruitje ga je toch niet claimen. Je verzekerd jezelf voor zaken die je niet zelf kunt dragen een paar honderd euro schade moet je gewoon zelf dragen. Nu krijgt u echt een enorm probleem want geen verzekeraar zit op u te wachten.

Mensen claimen van alles zonder zich dit te beseffen en uiteindelijk is de verzekerde de klos.

Reputatie 6
Badge +5

Gek genoeg hoor ik de verzekeraars nooit dat ik na 40 jaar premies betalen toch eens een claim in moet dienen.
Als je alleen premies wilt innen en geen uitkeringen wilt doen moet je wat anders gaan doen, verzekeren is risico's afdekken.
Ik heb dat met Unive meegemaakt, ze wilden graag al mijn verzekeringen overnemen, met uitzonderingen van die waar mogelijk een verhoogt risico aan zat.
Ze wilden alleen de krenten uit de pap en risico loos premie innen.

Reputatie 6
Badge +4

Wat zouden mogelijke consequenties kunnen zijn die een verzekeraar (ook juridisch) mag nemen? 

Teveel claims (kunnen) leiden tot het stopzetten van de verzekering. E.e.a. staat ook vermeld in de bijbehorende voorwaarden.

Reputatie 2
Badge +2

@Gebruiker1637400319 Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden?

Reageer