Beantwoord

Mag Promovendum mijn autovezekering royeren als ik de schadevrije jaren naar mijn dochter wil overhevelen?

• 16 March 2022
  • 9 reacties
  • 170 Bekeken

Sinds Corona hebben we twee auto's werkloos voor de deur staan. Mijn echtgenote heeft toen regelmatig haar auto uitgeleend aan onze in Wageningen studerende dochter. De auto werd daar ook voor langere tijd geparkeerd. Toen onze dochter per 1-1-2022 een baan kreeg en vaker gebruik wilde maken van de auto wilde ik dat goed regelen bij Promovendum, hopelijk zou er wat no-claim naar haar over kunnen gaan, mede omdat ze al jaren als tweede gebruiker bij Promovendum geregistreerd stond. Toen ze hoorden dat de auto in Wageningen geparkeerd stond werd er korte metten met de verzekering gemaakt; mijn vrouw werd geroyeerd.

De auto is meteen op naam van onze dochter komen te staan en zonder no-claim korting elders verzekerd maar nu er weer een tweede  auto komt proberen we tevergeefs een verzekering voor mijn vrouw aan te vragen. Door het royement a.g.v. een ter goeder trouw gestelde vraag wordt zij bij verzekeringsaanvragen geweigerd. Dit kan toch niet?

icon

Beste antwoord door A. Deen 17 March 2022, 17:33

Bekijk origineel

9 reacties

Dat wordt volgens mijn verzekeringsvraagbaak een lastig verhaal. Dat royement staat voorlopig en dat betekent verzekeren bij De Vereende. Heeft u al in de voorwaarden gekeken of u gronden ziet dat royement mee aan te vechten?

Reputatie 6
Badge +4

U kunt op geen enkele wijze schadevrije jaren aan iemand anders overdragen. Nu heeft u feitelijk fraude gepleegd en daar wordt u jarenlang voor gestraft. Schadevrije jaren verdien je door jarenlang schadevrij te rijden. 

Tegenwoordig kun je soms als je kunt aantonen de auto samen jarenlang te hebben gebruikt de jaren overdragen aan je partner bij overlijden.

Mijn dochter heeft net een autootje en ze heeft een eigen, dure verzekering, die nu ieder jaar iets voordeliger gaat worden zolang ze schadevrij rijdt.

Reputatie 3
Badge +1

De premie wordt-vaak- mede bepaald op basis van de postcode van de eigenaar. Wanneer de auto in een ander postcodegebied wordt gebruikt had u direct de verzekeraar moeten informeren. 
Wanneer dat niet gebeurd is vind de verzekeraar terecht, dat u zich niet aan de polisvoorwaarden heeft gehouden om daardoor een lagere premie te betalen Bedoeld of onbedoeld, u heeft daardoor niet juist gehandeld. Vandaar het royement en de zwarte lijst. 

@JMA, het was ook niet het vooropgezette plan om schadevrije jaren over te hevelen, het was een poging om een organisch gegroeide situatie te formaliseren en eventueel wat schadevrije jaren te sprokkelen (De ANWB biedt standaard aan om via een “tweede gebruiker constructie” schadevrije jaren te sprokkelen). Mijn gevoel voor onrecht zit hem in het feit dat mijn poging tot formalisering misbruikt werd om zonder verdere ruggespraak mijn vrouw te royeren. En niet proportionele actie waar we nog jaren aan vast zitten. 

Overigens is de essentie van een auto dat hij gebruikt wordt om van postcodegebied naar postcodegebied te gaan, De vaste standplaats was gewoon bij ons, het onderhoud werd hier uitgevoerd, verzekering, wegenbelasting en boetes gingen ook gewoon via ons. Dat de auto steeds vaker (zonder opzet) in Wageningen overnachtte kan ik moeilijk als fraude zien.

Reputatie 6
Badge +4

@R. Koppelman 

Ik beschuldig u absoluut niet van fraude en snap uw bedoeling heel goed, de premies zijn niet te doen voor jonge bestuurders.

Ik geef alleen aan dat verzekeraars dit als fraude zien. Dus voel u niet door mij aangevallen of beschuldigd. Dat is niet mijn opzet geweest.

Reputatie 3
Badge +1

“Dat de auto steeds vaker (zonder opzet) in Wageningen overnachtte kan ik moeilijk als fraude zien.“

Voor uw verzekeraar was het dat duidelijk wel. 
De premie is mede afhankelijk van de plaats waar de auto dagelijks geparkeerd staat.

@R. Koppelman en u ziet geen enkele grond die beslissing aan te vechten? Ik zou het artikel wel eens willen zien waarop men zich dan beroept voor dit royement.

@A. Deen Ik was inderdaad benieuwd hoe ik zoiets kan aanvechten, in de royementsverklaring komt Promovendum niet verder dan “Aangetekend wordt dat deze verzekering is geroyeerd per datum”. Hoe vecht je zoiets aan? 

@A. Deen Ik was inderdaad benieuwd hoe ik zoiets kan aanvechten, in de royementsverklaring komt Promovendum niet verder dan “Aangetekend wordt dat deze verzekering is geroyeerd per datum”. Hoe vecht je zoiets aan? 

Begin maar eens een motivatie te vragen, welk artikel heeft uw vrouw dan overtreden? Wat staat er precies in dat artikel? Ik dacht dat de bevoegde geschillencommissie het Kifid is (en anders wordt ik wel gecorrigeerd) en als het allemaal niet zo klip en klaar is kunt u het tegen een gering bedrag daar aanhangig maken. Een royement sleep je echt jaren met je mee dus het loont echt dat tot op de bodem uit te (laten) zoeken.

Reageer