Met bankpas in het buitenland betalen na omrekening via US dollars

• 22 May 2022
  • 11 reacties
  • 153 Bekeken

Vraag:

sinds wanneer moet bij betalingen met mijn (nieuwe (12/2021)) bankpas van ING, waarop het VPay logo staat, het bedrag in Antilliaans Guldens (ANG) in US Dollars worden betaald, waarna deze worden omgezet naar Euro's en op mijn banksaldo in mindering worden gebracht? Waarom niet, zoals tot voorkort gebruikelijk, rechtstreeks een omrekening van ANG's naar Euro's? 

En is daarover door ING richting haar klanten gecommuniceerd?

11 reacties

Op 1 januari 2011 is in Caribisch Nederland de Amerikaanse dollar ingevoerd.
Ze zijn in een overgangsfase tot 2026.
Het invoeren van de nieuwe munt de Caribische gulden heeft vertraging opgelopen.

Reputatie 7
Badge +5

Wat zegt ING als je ze die vraag stelt? Want ING weet dat natuurlijk als de beste.

Dat besluit om de Amerikaanse dollar in te voeren heeft betrekking op de BES eilanden, maar geldt niet voor Curacao. 

Bovendien werkt betalen met een oudere bankpas (van mijn vrouw op dezelfde en/of rekening) wel zoals normaal (ANG - Euro).

Reputatie 7
Badge +5

nogmaals: wat was het antwoord van de ING?

Reputatie 4
Badge +3

Misschien heeft dit een technische reden? De vraag is of het iets uitmaakt, qua kosten bijvoorbeeld. Ik lees dat die Antilliaanse Gulden direct gekoppeld is aan de Amerikaanse Dollar (vaste verhouding). Als die wordt gehanteerd bij de omrekening, maakt dat niets uit. toch?

Die officiële koppeling van de koers van ANG en US Dollar is er, maar in de praktijk worden bij het afrekenen in winkels en de horeca ter plaatse  steeds verschillende omrekenkoersen gehanteerd. Door deze door de bank (i.c. ING) geintroduceerde  noodzaak tot omrekenen ben je als klant dus steeds afhankelijk van wisselende partijen. Ik heb van de bank nog geen verklaring ontvangen. 

De vraag over het hoe en waarom kon na veel doorverbinden niet worden beantwoord en ligt nu sinds 2 weken aangetekend bij ING. Afwachten. 

Heel makkelijk en voordelig is een Mastercard van de bank Wise.  De pas is gratis en je kunt geld in meerdere valuta’s  hebben.  Overmaken naar een ander valuta is zeer voordelig.  Onmisbaar als je buiten de Eurozone reist

Svp als anoniem opslaan

Ik verzocht u : Geen naam of gegevens erbij

Reputatie 7
Badge +5

wat bedoeld u precies? gaat dit om uw eigen naam? die wordt altijd genoemd als u een bericht plaatst

Reageer