Consumentenbond.nl

Misleidende reclame mail van Jouw-pensioen

• 21 november 2019
  • 8 reacties
  • 764 Bekeken

Ik krijg een e-mail (spam) van jouw-pensioen.nl. Ik vind de tekst misleidend en onvolledig. Kan echter niet vinden of hier al mensen (slechte) ervaringen mee hebben.

En daarnaast vraag ik me af hoe ze aan mijn adres komen.

Wie heeft ervaring met dit bedrijf? Moeten we aangifte doen van misleiding?

8 reacties

Moeten we aangifte doen van misleiding?

Het sturen van een mail an sich lijkt mij geen misleiding maar als men dingen beweert die aantoonbaar onwaar zijn zou ik dat zeker doen.

Quote uit de email hieronder:

“Hoeveel transferpremie ligt er voor jou klaar?

Bouw jij aan je eigen pensioen? Dat is verstandig. Dan kan je straks echt van je pensioen gaan genieten. Wat belangrijk is bij het opbouwen van je eigen, aanvullende pensioen is het rendement. Want door de lage rente blijft het rendement van veel polissen achter. Daarom stappen steeds meer mensen over naar JOUW Pensioen. Zoals bijvoorbeeld ook ex-international en coach John van de Brom. Want bij JOUW wordt je geld belegd in aandelen en obligaties. En dat geeft uitzicht op meer groei.

En als je al meer dan €20.000,- hebt opgebouwd dan ligt er een mooie transferpremie voor je klaar. Deze kan oplopen tot wel €975,-. Wil je weten hoeveel premie er voor jou klaar ligt? Bekijk dat dan hier.”

Altijd als er een bekende Nederlander tevoorschijn komt is mijn eerste reactie zoals in dit geval: John van de Brom weet evenveel van pensioensparen als ik van voetbal (en dat is niet veel). En dan vallen voor mij de meeste advertenties af en verdwijnen ze in de prullenbak.

Reputatie 6
Badge +4

we hebben het hier toch over een phishing mail? dan is de inhoud toch per definitie onzin?

En @HeuvelTop haal die link in je bericht even weg, die wijst gewoon naar de phishing site….. 

we hebben het hier toch over een phishing mail? dan is de inhoud toch per definitie onzin?

En @HeuvelTop haal die link in je bericht even weg, die wijst gewoon naar de phishing site….. 

Quote Wikipedia:
"Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse website, die een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer"

Dus nee Stroeve, geen phishing mail. En ook geen phishing site: je komt niet op een nepsite.

Misleiding is het ook al niet, al zullen ook hier wel weer mensen in trappen.
Er staat duidelijk "Bij JOUW Pensioen wordt je geld belegd. Dat betekent dat je uitzicht hebt op meer rendement dan de huidige rente. Maar je loopt ook het risico dat je kapitaal minder waard wordt".

En: " … en de essentiële beleggersinformatie-documenten van de beleggingsfondsen downloaden. Deze documenten bezitten informatie over het product, de kosten en de risico’s. Vraag erom en lees deze documenten voordat je het product koopt. Voor uitleg over de risicometer kan je hier terecht. De waarde van je beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”.

Spam is het m. i. wel en zo benoemt Heuveltop het ook. Ik zou zo’n mail dan ook meteen melden als Spam bij de provider.

Om de vragen te beantwoorden:

Ik heb geen ervaring met dit bedrijf en dat wil ik graag zo houden.
U zult er wel nooit achter komen hoe ze aan uw adres zijn gekomen.
Aangifte doen lijkt mij niet op zijn plaats. Iedereen die ergens mee adverteert, van gezondheidsdrankjes tot begrafenispolissen, roept hoog van de toren dat zijn product het allerbeste is. Dat is bekend en niet verboden. Al krijg je er wel vaak een vies gevoel bij.

@HeuvelTop J.l. zondag verscheen in het programma Business Class op RTL7.een vertegenwoordiger van dit bedrijf die zijn product aanprees met als voornaamste argument, dat na overlijden niet alles wat nog in de pot zit aan een verzekeraar vervalt (zoals bij een pensioenverzekering) maar aan je erfgenamen. In feite gaat het om een beleggingsrekening waarvan je het beheer aan dit bedrijf zou toevertrouwen. Het verschil met doorsnee vermogensbeheerders is m.i. dan alleen, dat je daar met minstens een ton moet aankomen en je hier klein zou kunnen beginnen. Hoe het zit met die premie is me niet duidelijk geworden, maar wellicht kunt u het programma terugzien en er nog iets wijzer van worden.

Ik bezocht één keer de site van Business Class en ontving prompt mail van een bedrijf dat in het programma voorkwam.

Ik bezocht [...] de site [...] en ontving mail van een bedrijf dat in het programma voorkwam.

Dan heeft u waarschijnlijk zelf uw email-adres gegeven omdat u bijvoorbeeld de nieuwsbrief wilde ontvangen. Dan loopt je inderdaad het risico op ‘bijvangst’.

Waarmee ik het overigens niet goed wil praten.

Nee, mijn e-mailadres heb ik niet gegeven en ook geen nieuwsbrief aangevraagd. Ongevraagde mail ontvang ik zelden en of mijn bezoek aan de BC-site daarvan de oorzaak was weet ik niet. Het een volgde alleen zo snel op het ander, dat ik niet aan die indruk ontkwam. 

Reageer