Beantwoord

moet mijn aansprakelijkheidsverzekering uitbetalen?

• 26 januari 2021
  • 14 reacties
  • 365 Bekeken

Dag iedereen,

Gisteren zat ik op een stoel van 4 jaar oud. Ik wipte daar wat mee en wat ik wel vaker doe en toen brak de stoel in tweeën. 

De stoel is van mijn buurvrouw en wil dit graag oplossen. Vandaag de verzekering gebeld en hij benoemde twee dingen.

Ten eerste dat zij eerst haar inboedelverzekering moest bellen, voordat zij er wat mee kunnen. Zou kunnen, maar is dat zo?

Ten tweede. Hij zei dat een stoel daar tegen moest kunnen en dat ik daarom niet wettelijk aansprakelijk ben, omdat de fout dan bij de stoelfabrikant ligt en hun zo niet kunnen uitkeren.

Opzich vindt ik het wel een valide argument, maar als je vaak wipt met een stoel, kan dat een keer breken.

Tot in hoeverre klopt dit verhaal van de verzekering? En wat zouden jullie adviseren om de kans op uitbetaling zo groot mogelijk te maken?

Met vriendelijke groet,

Edwin

icon

Beste antwoord door A. Deen 1 februari 2021, 17:56

Probleem is meer dat ik van een uitkering leef, maar als de stoel na 4 jaar haast geen restwaarde meer heeft, dan heeft dat ook niet veel zin meer. Net zoals de verzekering. Die kan ik dan ook net zo goed opzeggen.

Als de stoel 4 jaar oud is zou ik de claim sowieso officieel indienen. Een stoel moet toch 10 jaar meekunnen. Dat verhaal van die inboedel en daar moet hij tegen kunnen is echt vergezocht en laat ze maar schriftelijk en gemotiveerd afwijzen. 

Bekijk origineel

14 reacties

Heeft u al nagedacht wat überhaupt de dagwaarde is. Stel het is een stoel die ooit €500 gekost heeft dan kan na tien jaar de waarde wel eens nihil zijn en is discussie een beetje overbodig.

Reputatie 7
Badge +6

Jij hebt de schade gemaakt aan andermans goed, dus jij doet claim bij jouw AvP verzekering. Maar die zegt: alles in bruikleen is niet verzekerd. 

Biurvrouw kan stoel niet claimen op haar inboedelverzekering want wat je uitleent valt daar niet onder.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan . Ik kan uit het verhaal niet met zekerheid opmaken of TS bij hem thuis of bij buurvrouw op die stoel zat . Dus is hier wel of geen sprake van bruikleen? 

Reputatie 4
Badge +3

Waar staat dat die stoel is uitgeleend.

Reputatie 7
Badge +6

Dat zeg ik .   :grin:

Reputatie 7
Badge +7

Het is niet onverstandig de schade eerst te melden aan buurman/vrouw's eigen verzekering. De reden: Laat de ander eerst kijken of de schade gedekt is bij zijn of haar eigen verzekering. Dit kan namelijk voordeliger zijn voor de benadeelde partij . Dat heeft te maken met de hoogte van de vergoeding van verschillende verzekeringen. Een schadevergoeding vanuit de Aansprakelijkheidsverzekering vindt plaats op basis van dagwaarde. Een schadevergoeding vanuit de Inboedelverzekering van de benadeelde partij vindt meestal plaats op basis van nieuwwaarde. Dit bedrag is vaak hoger. Vervolgens kunnen de maatschappijen onderling uitmaken hoe ze het gaan regelen. Dan hoeft u zich daarover geen zorgen te maken.

Reputatie 7
Badge +6

@E.T. Wiersum et al, de stoel is niet van de buurman, dus dacht ik: geleend? 😔

Reputatie 7
Badge +6

Snap ik @Jan . Het komt helaas heel veel voor dat we van een TS een onduidelijk of onvolledig verhaal krijgen .

Sorrie dames en heren. De stoel staat bij de buurvrouw 

Sorrie dames en heren. De stoel staat bij de buurvrouw 

En vertegenwoordigt de stoel nog enige waarde?

Als de stoel niet meer opnieuw verkrijgbaar is zit buuf straks misschien met twee verschillende soorten stoelen in de kamer. Dat lijkt me best lullig.
Als het om een bedrag gaat wat niet echt pijn doet kun je er ook voor kiezen om het ruimhartig te betalen en de overgebleven tijd gebruiken om er samen met haar een op te drinken in plaats van je maandenlang met mails en telefoongesprekken van verzekeringsmaatschappijen bezig te houden.
Aan de andere kant begrijp ik dat het hebben van tijd nu ook wel een probleem op zich is en dat het bezoeken van de buurvrouw misschien niet eens zo verstandig is. (Geen idee van de situatie, no offense)

Probleem is meer dat ik van een uitkering leef, maar als de stoel na 4 jaar haast geen restwaarde meer heeft, dan heeft dat ook niet veel zin meer. Net zoals de verzekering. Die kan ik dan ook net zo goed opzeggen.

Als de stoel 4 jaar oud is zou ik de claim sowieso officieel indienen. Een stoel moet toch 10 jaar meekunnen. Dat verhaal van die inboedel en daar moet hij tegen kunnen is echt vergezocht en laat ze maar schriftelijk en gemotiveerd afwijzen. 

Reputatie 2
Badge +2

Als het geen schommelstoel betreft dan niet maar omdat het u schuld is dat de stoel kapot is bent u aansprakelijk er voor en niet uw buurvrouw.
Maar om de verzekering te overtuigen is een moeilijke zaak maar geef aan dat ze u aansprakelijk stelt en u uw aansprakelijkheid heeft bevestigd.
Maar zo als aangegeven zal er op de dagwaarde uitbetaald gaan worden en als het een goedkope stoel is dan is het bedrag te laag om uit te betalen maar is het een kwaliteit stoel van zeg maar €400 dan is er wel een kans dat ze betalen.
En een fabrikant aansprakelijk stellen?, nou sorry hoor die mensen moeten echt snel een cursus goed lezen nemen en/of naar Specsavers gaan.
U geeft duidelijk aan dat u   “Ik wipte daar wat mee en wat ik wel vaker doe en daar hey geen wip stoel is maar een om gewoon op te zitten kan de fabrikant NOOIT aansprakelijk worden gesteld.
Had u er gewoon op gaan zitten en de stoel had dan afgebroken dan is de fabrikant wel aansprakelijk voor de stoel en gevolgen daarvan.

Reageer