Consumentenbond.nl

Naamcontrole bij banknummers

• 3 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 576 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Als de ingevulde naam niet klopt met de gegevens van de bank dan komt er een melding.
Als ik Piet Jansen invul krijg ik de vraag bedoel je P. Jansen.
Dat is wel de zelfde, alleen de rekeningnaam verschil een beetje met wat je hebt ingevuld.

Het wordt vervelender als een en/of rekening staat op twee namen staat.
Bijvoorbeeld hr P. Jansen en mw G Jansen Pietersen.
Als je geld overmaakt naar P. Jansen en dan de vraag terug krijgt: bedoel je G. Pietersen.

Nog vervelender wordt het als je zoals ik de rekening van je overleden moeder hebt aangehouden, de naam laten wijzigen en iemand een tijd later (die geld naar die rekening overmaakt) dat de rekening volgens zijn bank nog op naam van mijn moeder zou staan.
Dit betrof iemand met een Rabo rekening die geld overmaakte naar de ING rekening van mij.

Bovenstaande heb ik allemaal meegemaakt en kan niet anders dan de conclusie trekken dat de banken niet de juiste namen aan elkaar doorgeven of zelfs verouderde gegevens doorgeven.
Dan blijft er niet zoveel heel van de naam nummer controle.

Vraag: zijn er meer die dit herkennen?

10 reacties

Reputatie 5
Badge +5
De eerste keer dat me dit overkwam, ging ik ook op tilt.
Ik had helemaal de verkeerde naam op het scherm staan.

Toen een discussie over gehad met een ABNAMRO medewerker.
Rekeningen met meerdere namen gaan niet lekker.
Als je een rekening betreft die de tenaamstelling op 'A.Jansen en B.de Klos' heeft staan.
Kan het zo maar zijn, dat je aan Jansen over wilt maken het systeem zegt 'u bedoelt B.de Klos'.

Volgens de medewerker van de bank is het een bekend probleem waar ze niets aan kunnen doen.
Gewoon een keer extra controleren of het nummer klopt. Je bent gewaarschuwd en ik neem aan dat mensen liever een keer teveel dan te weinig gewaarschuwd willen worden.
Reputatie 7
Badge +6
Ik had begrepen dat het een service is van de banken, dat ze het overboeken niet tegenhouden als de naam iets anders is en dat het bedoeld is om het aantal verkeerde overboekibgen te verminderen. Wat ze tonen is dus slechts een reminder zodat als het echt niet klopt dat je dan niet overboekt.

Als je naar die en/of rekening overboekt en je ziet G. Pietersen terwijl je naar P Jansen overboekt, die vind ik juist slim, want alleen jij kan weten dat G.Pietersen dus ook goed is.

Ik begrijp iets anders niet. Als iemand overlijdt doen de banken de rekening altijd op slot. Je moet dan eerst een verklaring van erfrecht van de notaris overleggen. Alleen dingen als de begrafenis en lopende zaken kun je van die rekening betalen. Als alles is afgewikkeld, en je wil dan de tenaamstelling van die rekening veranderen en je eigen naam eraan toevoegen, zoiets kan dan toch alleen maar met de handtekening van de overledene? De bank gaat die willen hebben. Maar een overledene kan niet tekenen. En een machtiging werkt niet want die zijn na een overlijden niet meer geldig. Ik ben dus benieuwd hoe je dat kan doen. Volgens mij kan het niet.
Maar een overledene kan niet tekenen.
Dat is juist!
Reputatie 5
Badge +5
@Jan
Als je het aan ziet komen, kun je de machtiging overzetten in een "en rekening"
Je moet dan wel opletten of dit geen fiscale gevolgen heeft.
Reputatie 7
Badge +6
@Wortelstamper , en al die beschuldigingen van poging tot fraude van de familie. Want waarom zou je dat op dat moment willen doen? En de topic starter had het over na het overlijden.
Reputatie 5
Badge +5
@jan
Het was een tip voor nette families. 😉
Reputatie 2
Badge +4
Ik begrijp iets anders niet. Als iemand overlijdt doen de banken de rekening altijd op slot. Je moet dan eerst een verklaring van erfrecht van de notaris overleggen. Alleen dingen als de begrafenis en lopende zaken kun je van die rekening betalen. Als alles is afgewikkeld, en je wil dan de tenaamstelling van die rekening veranderen en je eigen naam eraan toevoegen, zoiets kan dan toch alleen maar met de handtekening van de overledene? De bank gaat die willen hebben. Maar een overledene kan niet tekenen. En een machtiging werkt niet want die zijn na een overlijden niet meer geldig. Ik ben dus benieuwd hoe je dat kan doen. Volgens mij kan het niet.

Is een beetje off topic, maar als er geen testament is is een verklaring van overlijden vaak voldoende en heb je geen verklaring van erfrecht nodig, tenzij er grote financiële belangen spelen of een complexe erf situatie.
De Rabo doet er wel veel moeilijker over dan de ING.
Die verklaring (of akte) van overlijden krijg je van de gemeente.
(is niet het zelfde als een overlijdensverklaring!! die krijg je van een arts die de dood heeft vast gesteld)
De rekening wordt dan overgezet op "erven van mw G Jansen Pietersen" om maar bij het voorbeeld te blijven.
Aangezien ik al gemachtigde was kreeg ik ook het beheer.
@Wortelstamper De pas en de oorspronkelijk machtiging vervallen wel direct, het heeft dus geen nut om dit vlak voor het overlijden nog even te regelen.
Nadat alle financiële zaken waren afgehandeld (duurde een jaar) heb ik de rekening op mijn naam laten zetten.

Om nu weer on topic te gaan, de Rabo beweerd dus dat deze (ING) rekening nog steeds op naam van mijn moeder zou staan.
Heeft de Rabo een stok oude database van de ING gekregen?
Als het rekening nummer aan derden was uitgegeven, wat dan?
Reputatie 7
Badge +6
Ja, dan begrijp ik het, als de rekening leeg is en alles is afgewikkeld, dan kan je vragen of je het nummer mag overnemen.

Kan het zijn dat op het moment dat je overboekt de computer naam en nummer leest van de ontvangende rekening bij die andere bank, en als het niet matcht krijg je een piepje. Dat er dus geen databases met namen en nummers van de klanten periodiek worden gestuurd van de ene naar de andere bank? Zou dat mogen van de privacywet? Als de oude naam er nog staat heeft je bank de wijziging nog niet uitgevoerd wellicht?.
Reputatie 6
Badge +4
de naam/nummer controle kan 2 reacties geven:
  • een 'bedoeld u soms dit ....' als een klein verschil geconstateerd wordt.
  • een 'de naam klopt niet' als een groot verschil geconstateerd wordt.
de consument is altijd zelf verantwoordelijk wat ie doet met deze meldingen.

En de gegevens worden volgens mij niet uitgewisseld, ik gok dat online de check gedaan wordt anders moeten banken onderling miljoenen rekening namen en nummers gaan uitwisselen en dat is net zoiets als vierkante wielen op een auto zetten, het werkt wel maar is absoluut niet efficient 😉

Reageer