Consumentenbond.nl

Nationale-Nederlanden en Aegon stoppen met SRK


Nationale-Nederlanden en Aegon zetten de samenwerking met rechtshulpverlener SRK stop per 1 juli 2019. Er is onlangs overeenstemming bereikt tussen over de beëindiging. De gevolgen voor verzekerden zijn op dit moment helaas nog niet duidelijk, hier zijn partijen nog over in gesprek. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze pagina.

Maak jij je zorgen over de ontwikkelingen? Of merk je iets hiervan in de behandeling van een lopende zaak?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ik heb een Rechtsbijstandspolis bij SRK via NN. Ik heb daar geen lopende zaken.

Uiteraard houd ik de vinger aan de pols en als er iets niet goed gaat dan laat ik het wel weten.
@F. den Oudsten Gelukkig maar! Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden als er iets speelt.
Badge
Goedemiddag,
Ik heb een rechtsbijstandverzekering van de ING sinds 10 januari 2006, er loopt een zaak voor en van mij bij SRK.
Echter ik heb een probleem met de ING. Op het polis overzicht is plotseling de geboortedatum van mijn in 2015 overleden vader verschenen. Toevallig heette mijn vader Jimmy Kampfraat en ik ook. Tevens heb in de laatste jaren van mijn vaders leven, zijn ING rekening veranderd in een en/of rekening met mij. 3 weken terug heb ik gebeld met de ING of de geboortedatum gewijzigd kan worden en hoe deze geboortedatum in het ING systeem terecht is gekomen, niet door mij dus! Medewerker kon de geboortedatum niet wijzigen en adviseerde mij de polis te beëindigen en een nieuwe polis af te sluiten. Ik deelde mee dat er een zaak loopt en dat ik zeer zeker niet de polis opzeg. Medewerker ging verder informeren en belde mij 10 dagen later terug, met de mededeling dat ik op een ING kantoor de geboortedatum kan laten wijzigen onder overlegging van een geldig ID. Op 20 februari heb ik een halfuur aan de balie gezeten met een allerhartelijkste medewerkster, die tot de conclusie kwam dat ook het BSN nummer in mijn polis is opgenomen, zij kon dit niet wijzigen. Het beste was de polis te beëindigen, zie hiervoor. Ik heb weer expliciet meegedeeld dat ik niet beëindig en ik geen bevoegdheid heb, gegevens te wijzigen in de polis administratie, enkel de ING is verantwoordelijk voor de gegevens in de polis administratie voor. Krijg binnen 10 werkdagen bericht. Wordt vervolgd. Nu maar hopen dat de polis correct gewijzigd wordt en de zaak op 30 juni 2019 op een goede manier wordt overgedragen. Zou ik wel een beroep kunnen doen op rechtsbijstand als de ING onverhoopt de rechtsbijstand polis zou beëindigen?
Badge
Ik bedoel uiteraard het BSN nummer van mijn vader
Reputatie 6
Badge +5
@Jimk Allereerst, als ING zelf de fout heeft gemaakt en de fout daardoor is ontstaan dan zullen ze die fout zelf moeten herstellen en jou niet moeten dwingen om daarvoor zelf aan het werk te gaan.

Ik zou het dan ook absoluut niet accepteren als men je voorstelt om de oude polis te herstellen en een nieuwe af te sluiten. Je moet mij niet aan het werk zetten om jullie fouten te herstellen.

En nee, natuurlijk kan die baliemedewerkster dat niet, dat kan alleen een daartoe bevoegde.

Ik zou willen voorstellen wacht even af wat er gebeurt. Gaat het niet goed dan zou ik er een brief of mailtje aan wagen en daarin gewoon keihard zeggen dat zij een fout hebben gemaakt waardoor opeens naam vader, geboortedatum vader en BSN vader ten onrechte in jouw polis voorkomen. Juiste gegevens zijn: 'naam, geboortedatum en BSN-nummer'. 'Gelieve terug te wijzigen in de juiste gegevens en mij dit te bevestigen.'

En dan maar afwachten, je kunt niet overal op vooruitlopen.

ING beëindigt de polis niet zonder daar een nieuwe polis voor in de plaats te zetten. Zo stom zijn ze nu ook weer niet hoewel de fout die ze nu gemaakt hebben ook niet als superintelligent kan worden aangemerkt.

Twee opmerkingen nog:

  • Ik begrijp niet dat je daar voor naar een ING balie moest. Ik begrijp dat ING vind dat je je daar kan legitimeren maar dat had niet nodig geweest als zij de fout niet hadden gemaakt. Terug wijzigen naar de oorspronkelijke polisgegevens had een veel betere oplossing geweest.
  • Bewijzen kan ik het niet maar ik sluit niet uit dat het opmaken van een nieuwe polis als achterliggende bedoeling heeft dat men straks toch alle polissen gaat omzetten. Aan de polissen die dan al omgezet zijn heeft men dan geen werk meer.
Tot slot: ING is al jaren aan een verandercultuur bezig. Zo noemen ze het zelf ook. Zelf heb ik vergelijkbare negatieve ervaring met ING. Ik sluit als oorzaak niet uit dat het niveau van de medewerkers er in de loop der jaren niet op vooruit is gegaan. Mijn eigen ervaringen duiden daar ook op.
Badge
Frank,
Bedankt voor het advies en de steun. Ik wacht de reactie van ING af.

Jim Kampfraat
Reputatie 6
Badge +5
Graag gedaan Kim
@Jimk Wat een bijzondere situatie Jim. Heel vreemd dat ING zonder enige aanleiding ineens gegevens in de polis heeft gewijzigd. Ik hoop van harte dat het binnenkort wordt opgelost en je zelf geen andere acties hoeft te ondernemen.

Zoals F. den Oudsten al terecht al terecht aangeeft is het aan ING om dergelijke fouten te herstellen en de klant niet met werk op te zadelen. Kom je er niet uit, dan zeker een klacht hierover indienen.

Ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt. In ieder geval succes en houd ons vooral op de hoogte.
Badge
Bedankt voor de reactie Priscilla. Ik hou jullie op de hoogte. Ik verwacht een 'gezond verstand'oplossing.
Reputatie 6
Badge +5
@Priscilla Blok Ik begrijp dat je mijn opmerking wel héél erg terecht vindt.

@Jimk Die 'gezond verstand' oplossing bestaat ook wel. Intern bij NN heet dat een 'specialist' of een 'senior-medewerker'.

Helaas hebben ze die de een na de ander weg gestuurd en dan krijg je ................ dit.

Reageer