Consumentenbond.nl

Nationale Nederlanden wijzigt tariefklassen Delta lloyd klanten

• 5 januari 2021
  • 6 reacties
  • 190 Bekeken

Badge

Afgelopen zomer is dan eindelijk onze Delta Lloyd(DL) hypotheek overgezet naar een Nationale Nederlanden (NN) Variant Hypotheek. Dus komen we ook eindelijk in aanmerking voor een rentedaling aangezien we in een ander tariefklassen zitten dan bij het afsluiten van de hypotheek.

Tot onze grote verbazing hanteert NN andere risico-opslagen dan tijdens het afsluiten van de hypotheek in 2017 bij DL. Dit scheelt ons 0,2 procent per tariefklasse, dat betekend meer dan 10.000 euro rente voor de restende looptijd van de betreffende lening delen. 

Naar onze mening zouden de tariefklassen en risico-opslagen die in 2017 bij het afsluiten van de DL hypotheek bepalend moeten zijn. Immers zijn de risico-opslagen in 2017 niet voor niks zo bepaald en toegepast op onze leningen.

Op website staat het volgende:

De (voormalige) hypotheken van Delta Lloyd en OHRA kennen eigen tariefklassen en risico-opslagen, die golden toen deze hypotheken op 11 juli 2020 zijn overgezet naar het administratiesysteem van Nationale-Nederlanden. En die tariefklassen en risico-opslagen blijven ook gelden tijdens de lopende rentevaste periode.
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheken/Hypotheekrente/Tariefklassen-NN-Variant-Hypotheek.htm

Wij maken hier uit op dat de bestaande tariefklassen voor deze hypotheken nog steeds zouden moeten gelden en niet de gene die NN zelf heeft bedacht.

Ondanks dat ik een formele klacht heb ingediend bij NN, zijn van mening dat ze in hun recht staan.

Ben erg benieuwd hoe jullie hier naar kijken? Kan een bank zomaar de tariefklassen en rente opslagen veranderen in hun voordeel?

Groeten
Sander

6 reacties

U geeft aan dat NN vindt dat ze in hun recht staan, wat was de motivatie dan?

Badge

U geeft aan dat NN vindt dat ze in hun recht staan, wat was de motivatie dan?

Hierbij het standpunt van NN:

Rentebeleid
U bent van mening dat de tariefklasse en bijbehorende risico-opslagen zoals ze ten tijde van het aangaan van uw hypotheek in 2017 van toepassing waren, nog steeds moeten gelden. Zo kende Delta Lloyd in de periode 1 oktober 2016 tot 6 juni 2017 voor de tariefklasse 75% tot en met 90% marktwaarde van de woning een risico-opslag van 0,30%. De huidige tariefklasse structuur kent ook een tariefklasse 75% tot en met 90% marktwaarde van de woning. Echter hoort daar een risico-opslag van 0,50% bij.

Voor de invoering van de nieuwe tariefklasse werd de verhouding tussen de hoogte van uw hypotheek en de marktwaarde van uw woning alleen opnieuw bepaald als er sprake was van een (tussentijdse) renteherziening. De hypotheekrente werd bepaald aan de hand van tariefklasse en de gekozen duur die op moment van (tussentijdse) renteherziening van toepassing was. Bij de nieuwe tariefklasse is het nu mogelijk om tijdens de rentevaste periode door te dalen in risico-opslag. Hierbij wordt gekeken naar de actuele tariefklasse en bijbehorende risico-opslagen. Tijdens de rentevaste periode kan de klant alleen een lagere risico-opslag krijgen. Een hogere risico-opslag is tijdens de rentevaste periode niet mogelijk.

Bij een renteherziening snap ik het verhaal, dan zijn de tariefklassen en rente-opslagen van de moment leiden. Maar mijn rente of looptijd is niet veranderd het is alleen van Delta Lloyd naar NN gegaan.
Het verhaal dat bij deze NN tariefklassen je wel kan dalen en bij de vorige niet DL, is volgens mij geen reden om een andere tariefklassen toe te gaan toepassen op bestaande hypotheken. In 2017 zijn die risico-opslagen bepaald voor de gehele looptijd.

Groeten
Sander

U heeft volkomen gelijk. Die uitspraak in uw eerste post garandeert dat "tariefklassen en risico-opslagen blijven gelden" en daar hebben ze zich niet aan gehouden en daar geven ze ook geen reden voor. Naar het Kifid zou ik zeggen.

Badge

U heeft volkomen gelijk. Die uitspraak in uw eerste post garandeert dat "tariefklassen en risico-opslagen blijven gelden" en daar hebben ze zich niet aan gehouden en daar geven ze ook geen reden voor. Naar het Kifid zou ik zeggen.

Bedankt voor uw reactie. 
De tekst op de NN website doelt (blijkbaar) op de speciale tariefklassen voor NN variant Hypotheek die NN zelf heeft bepaald bij de migratie, aangezien hypotheken van NN zelf weer andere tariefklassen kent. Maar ben blij dat u dezelfde conclusie trekt als wij.

De route naar KIFID is al ingezet.

Groeten
Sander

Succes ermee. Laat nog eens horen hoe het afloopt. Er is de laatste tijd wat gedoe dat men het Kifid wat partijdig vindt en ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Ik had ook diverse producten van OHRA en van Delta Lloyd. Vervolgens zijn die twee samengegaan, maar veranderde er niets ten aanzien (dus niet ten nadele) van de klant. Toen zijn ze overgenomen door NN. Mijn lijfrente, diverse polissen enz., het is allemaal anders en slechter geworden. Hoe denkt u dat NN zo groot is geworden. Niettemin succes met uw actie. 

Reageer