Nieuw pensioenstelsel en koopsom polissen

• 8 July 2021
  • 14 reacties
  • 130 Bekeken

Vanaf 2023 wordt het nieuwe pensioenstelsel ingevoerd. In de jaren daarna heb ik een aantal koopsompolissen vrijvallen, die ik dan tijdelijk (5-6 jaar) wil laten uitkeren (aanvulling) Ik begrijp dat in het nieuwe stelsel alle uitkeringen levenslang gaan worden en dat mijn plan (aanvulling) niet werkt. Klopt dit en zo ja, wat kan ik doen om mij plan toch uit te voeren?

14 reacties

U kunt toch een lijfrente kopen met een looptijd? 

Dat schijnt onder het nieuwe pensioenstelsel niet meer te kunnen. Uitkering wordt levenslang 

Zoveel verstand heb ik er ook niet van maar het nieuwe stelsel is toch nog niet ingegaan?

Badge +5

Hi @C.P.A. Honcoop en welkom op de Community! Ik heb deze vraag voorgelegd aan mijn collega's. Helaas kunnen wij hier geen verdere informatie over geven. Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met de Ombudsman pensioenen. Misschien dat er nog andere community leden zijn die nog met je mee kunnen denken en hun ervaringen willen delen :wink:

De wet heeft op 12-02-2021 de einddatum voor consultatie bereikt.

Wouter Koolmees: Ik verwacht het wetsvoorstel begin 2022 bij de Tweede Kamer in te dienen. De Tweede en Eerste Kamer kunnen het voorstel dan zorgvuldig behandelen en betrokken organisaties kunnen zich goed op de aanpassingen voorbereiden. Ik streef ernaar dat de nieuwe pensioenwet dan uiterlijk per 1 januari 2023 inwerking kan treden.
bron: rijksoverheid.nl

Op deze pagina staat meer info over de wet.
https://www.novadia.nl/blogs/1/znm3at-lijfrenten-in-de-wet-toekomst-pensioenen

@Isolda : dank voor jouw input, jammer maar ook zeker vreemd omdat op 3 juli 2021 de voorzitter van de Consumentenbond, Sandra Molenaar , een column hierover heeft geschreven (Tijdelijk Pensioen in de Telegraaf). Naast deze column kan ik over dit specifieke onderwerp (afschaffen van tijdelijk pensioen uit koopsompolissen) niets vinden.

@Wortelstamper Dank voor link. Daarin staat eea beschreven over het tijdelijk pensioen. Namelijk dat het opvallend is dat er over afschaffing gesproken wordt en dat dat niet het doel is van de koopsompolis/lijfrente. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen van de nieuwe regeling last gaan krijgen. Hoe houden we dit tegen?

Reputatie 7
Badge +6

Van lijfrentepolissen was het altijd zo dat de rechten van oude polissen altijd gehandhaafd werden inclusief de uitkeringen en dat nieuwe wetten of regelingen alleen gelden voor nieuw uit te brengen lijfrentepolissen. Als dat in het nieuwe pensioenstelsel niet zo is zou je daar het betrokken artikel van moeten vinden waarin dat staat, dat de oude rechten dus niet meer erkend worden. Dat zou volgens mij een novum zijn want je kan mensen niet zomaar hun rechten afnemen. 

Van lijfrentepolissen was het altijd zo dat de rechten van oude polissen altijd gehandhaafd werden inclusief de uitkeringen en dat nieuwe wetten of regelingen alleen gelden voor nieuw uit te brengen lijfrentepolissen. Als dat in het nieuwe pensioenstelsel niet zo is zou je daar het betrokken artikel van moeten vinden waarin dat staat, dat de oude rechten dus niet meer erkend worden. Dat zou volgens mij een novum zijn want je kan mensen niet zomaar hun rechten afnemen. 

De polis keert als vanouds uit maar de vraag is of je er nog een lijfrente van kunt kopen met een beperkte looptijd of dat je er een pensioen van moet kopen met levenslange uitkering.

Hoe houden we dit tegen?

Hier is echt jaren over gesproken.
En de discussie is nog lang niet voorbij.
Ook ik, zit met de vraag of ik op het juiste paard gegokt heb.

Reputatie 7
Badge +6

De polis keert als vanouds uit maar de vraag is of je er nog een lijfrente van kunt kopen met een beperkte looptijd of dat je er een pensioen van moet kopen met levenslange uitkering.

Dan zou er een artikel moeten zijn waar dat in staat Deen, dat het niet meer mag. Want tot nu toe was het altijd zo dat lijfrentepolissen van een ouder regime uitgekeerd mochten worden volgens de regels van dat oudere regime. Het laatste regime was dat je 65e levensjaar in de uitkeringsperiode moest voorkomen, bijvoorbeeld uitkeren van je 60e-65e, of 65e-70e of 65e-einde van je leven. Dat was dus al zo zoals je denkt dat het kan zijn. 

Dan zou er een artikel moeten zijn waar dat in staat Deen, dat het niet meer mag. Want tot nu toe was het altijd zo dat lijfrentepolissen van een ouder regime uitgekeerd mochten worden volgens de regels van dat oudere regime. Het laatste regime was dat je 65e levensjaar in de uitkeringsperiode moest voorkomen, bijvoorbeeld uitkeren van je 60e-65e, of 65e-70e of 65e-einde van je leven. Dat was dus al zo zoals je denkt dat het kan zijn. 

Ik heb het niet verzonnen, TS komt ermee. Ik geef alleen maar aan dat de die polissen als vanouds uitkeren, dat is niet het probleem, de vraag is of je er een lijfrente met beperkte looptijd van kunt kopen, en inderdaad dat zou dan in een wet moeten staan.

Reputatie 7
Badge +6

@Deen, tot nu toe werden lijfrentepolissen uitgekeerd volgens de regels die golden ten tijde van het aflsuiten van de polis. Dan kon je een uitkeringsperiode kiezen volgens die regels. Waren er inmiddels nieuwe regels (dat wordt een nieuw regime genoemd) dan kon je toch laten uitkeren over een periode en frequentie naar keus volgens die oude regels. De nieuwe regels waren alleen van toepassing op polissen afgesloten ten tijde van die nieuwe regels. Er werd nooit een splitsing gemaakt tussen uitkeren en de periode en frequentie dat je dan die uitkering krijgt. Ik ben die splitsing niet eerder tegengekomen dan dat jij het nu hier schrijft. Een polis komt vrij en daarna wordt hij uitgekeerd over een periode en frequentie naar keus zoals die golden ten tijde van het afsluiten. Het vrijkomen van een polis houdt nog niet in het uitketen, hij staat dan slechts klaar voor uitkeren.

Daarom mijn antwoord gericht aan de topicstarter, dat een lijfrentepolis afgesloten vóór 2023 alleen zou moeten uitkeren volgens de regels van het nieuwe pensioenstelsel als die regel er ook zo staat in de nieuwe regels van het pensioenstelsel en een rechter dat niet terugfluit. Anders niet.

Naar mijn mening maakt de topicstarter zich zorgen om niks. Hij hoeft zich pas zorgen te maken als hij die regel kan vinden in de regels van het nieuwr pensioenstelsel.  

Een adder onder het gras is, dat je lijfrente in gaat op het moment dat je nog geen AOW hebt.
Dat kan fiscaal heel ongunstig zijn.
Daar moet je op tijd aan denken en in de gaten houden.

Reageer