Consumentenbond.nl

nieuwe activeringscode, gebruikersnaam en wachtwoord nodig bij overstap naar ING oranjepakket

• 17 april 2016
  • 1 reactie
  • 4341 Bekeken

Al lange tijd hebben wij een betaalrekening bij ING. Onlangs kreeg ik op dezelfde dag 2 brieven van ING : De eerste met de mededeling dat de toegang tot mijn ING en dus internetbankieren geblokkeerd was. Een nieuwe activeringscode was nodig. Deze kon ik afhalen bij een plaatselijk ING-servicepunt. De tweede brief bedankte me voor de aanvraag voor internetbankieren, waarvoor ik echter weer een (nieuwe) gebruikersnaam en wachtwoord nodig had. De 1e stond al in de brief, de 2e moest ik weer ophalen. Vreemd was wel dat alleen ik deze 2 brieven kreeg (alleen op mijn naam), terwijl mijn partner en ik al jaren samen een en/of rekening hebben met aparte pinpassen/codes. Wij dachten aan oplichting. Bij telefonisch contact kon men mij alleen vertellen dat het waarschijnlijk was omdat wij onze betaalrekening hadden omgezet naar het goedkopere oranjepakket. Dat stond overigens niet in de brieven vermeld. Wat ik wel enorm storend vond was dat ik alle papieren mee moest nemen als ik de codes ophaalde, en er notabene vermeld stond dat ik de pincode moest kennen van mijn betaalpas! Omdat mijn ING nog gewoon werkte en ik gewoon kon internetbankieren, heb ik de codes etc uiteraard niet opgehaald. Zijn er meer mensen die met deze onduidelijke berichtgevingen geconfronteerd zijn?

1 reactie

Reputatie 7
Badge +5
Dag mijnheer Van Den Berg,

Heel vreemd dit allemaal. Ik heb ook ING. Als ING dit daadwerkelijk heeft gedaan heeft men er een behoorlijk zooitje van gemaakt. Het is niet logisch dat als u een ander betaalpakket kiest, u ook als het ware een nieuwe ING-rekening krijgt. Ik zie het een dan ook los van het andere. Het kan namelijk ook gewoon toeval zijn. De andere kant, als het inderdaad klopt dan zou u eerst die nieuwe gegevens bij het servicepunt moeten ophalen alvorens uw oude rekening op non-actief zou worden gesteld. Vandaar dat uw rekening het nog steeds ‘doet’. Wat ik niet onlogisch vind is dat u dan ook de betreffende papieren moet meenemen. En die pincode, die moet u toch ook uit uw hoofd kennen als u ergens met uw betaalpas betaalt? Wat ik wel onlogisch vindt is dat u zowel een activeringscode als een wachtwoord moet ophalen.

Dus:

- u krijgt om ONlogische redenen als het ware een nieuwe bankrekening

- daarbij moet u niet alleen een activeringscode ophalen maar ook een wachtwoord.

- Dat wachtwoord staat echter ook al in de brief.

- Dat verstuurt men vervolgens in 2 enveloppen

- Uw ING-rekening is zogenaamd 'geblokkeerd'. Vooral die term triggert mij enorm omdat Internetcriminelen die term vaak gebruiken. Ook die 'activeringscode' triggert mij om dezelfde reden.

En dus denk ik aan het volgende zonder dat ik dat overigens met zekerheid kan zeggen. Internetcriminelen worden steeds creatiever Als ik nu de kluit zou willen oplichten en me aan fishing schuldig zou willen maken dan zou het een optie kunnen zijn, om ING-klanten eerst op deze manier te benaderen. ‘Ja, maar hoe weten ze dan dat ik bij ING bankier’?

Och, ING werkt ook steeds meer met tijdelijke krachten en als je eenmaal binnen bent kun je natuurlijk behoorlijk in de keuken kijken en je allerlei gegevens toe-eigenen. Als ik in een bende zou zitten dan sluit ik ook niet uit dat ik zelf, of een maatje, zou gaan werken bij een postbezorgingbedrijf. Los van het salaris dat je krijgt heb je daarna ook prima zicht op die adressen die post van ING ontvangen. Tot slot, hebt u zicht op de eerlijkheid van de medewerkers van de online-winkels waar u zaken mee doet?

Met andere woorden, uw gegevens kunnen uit diverse bronnen afkomstig zijn.

Of het echt is daar kunt u op 2 manieren achter komen. Meldt u zich bij het ING-servicepunt dan kan men u eventueel daar vertellen of dit klopt. Zo niet, dan krijgt men een verhaal over fishing te horen. Wat u ook kunt doen is de zaak scannen en het toesturen naar

Valse-email@ing.nl

samen met uw verhaal. Klopt het, dan weet u dat. Zo niet, dan ook.

Als ik nu tot die bende zou horen dan zou ik u twee weken na verzending bellen met de vraag of u die twee brieven hebt ontvangen en of u de gegevens al hebt opgehaald bij het ING kantoor. Dan komt u met uw verhaal waarna de valse ING-medewerker beaamt dat het bijkantoor inmiddels contact met hen heeft opgenomen en u het slachtoffer bent geworden van Internetcriminelen maar dat men het hier en nu even gaat recht zetten. Daarvoor dient u uw wachtwoord aan de telefoon te veranderen in MijnING. De pseudomedewerker weet het dan ook. Nadat u weer heeft uitgelogd logt hij (of een maatje) snel in. Daarna moet u nog 1 ding doen en dat is dat hij als proef even een Tancode naar u stuurt welke tancode u dan alleen nog even moet doorgeven …... om te verifiëren. U voelt hem aankomen wat er daarna gebeurt.

Met andere woorden, ik zeg niet dat het fishing is maar ik zou de komende dagen even flink alert zijn als ik u was en uw partner ook. Men kan ook een iets andere methode hanteren. Ik verzin dit nu even ter plekke als voorbeeld maar wie weet komt men wel aan de deur of zo.

Als die Internetcriminelen die brieven als proef naar 20 ING-klanten sturen, is dat een investering van 50 euro maar als er één hapt levert het zo maar € 6.000,- op.

Aanvullingen op uw verhaal zien ik/wij graag verschijnen.

Reageer