Consumentenbond.nl

Nieuwe app ING werkt niet meer bij oudere Android versies

• 12 april 2019
  • 8 reacties
  • 5923 Bekeken

Op mijn computer tikte ik een betaalopdracht in, via mijn ING Android app moest ik die bevestigen. Zo werkte het een hele tijd naar behoren. Sinds vandaag echter alleen nog als ik eerst de nieuwste versie download, maar die is té nieuw voor mijn Smartphone.

Het enige dat ING kan verzinnen is tijdelijk terug naar TAN-codes en SMS maar dat kan alleen als ik helemaal afstap van de app (die voor bepaalde functies nog steeds bruikbaar is). En verder een nieuwe telefoon aanschaffen en dat kan met korting bij ... ING.

Ik vind dat de ING een vorm van contractbreuk pleegt. Zij verhogen de Android versie sneller dan dat ik toe ben aan alweer een nieuwe telefoon. Ik draai voor de consequenties op en moet eventueel een nieuwe smartphone kopen.

Wat vindt de Consumentenbond hiervan?

P.S. Desgewenst heb ik een uitdraai van mijn chatgesprek met ING hierover.

8 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Welke versie Android staat er op uw telefoon?
De ING waarschuwt ervoor, dat er cruciale lekken zitten in Android versie 2.2 en lager, die niet in de app af te dekken zijn. Dit doen zij dus om u en mij te beschermen tegen malafide transacties. U wilt toch ook wel, dat uw geld veilig blijft?

Android Froyo (2.2) is geleverd tot en met 2010. Is uw telefoon zo oud?
Dan zou ik toch eens overwegen om een nieuwere telefoon aan te gaan schaffen. Er zijn tegenwoordig al heel veel apps, die minimaal Android 6 (Marshmallow) nodig hebben om nog veilig te kunnen werken.
Ik heb een Fairphone I uit 2014 met Android 4.2.2 (Kola Nut 1.8.7).
Reputatie 4
Badge +4
Welke Android-versie heb je dan?

[edit] Ok, ondertussen was die beantwoord.
Android 4.2 is uit 2012. Dat is antiek, voor een telefoonbesturingssysteem en ik vermoed dat vele Android apps niet meer werken op zo'n oudje.

Volgens ING is minimaal Android 4.4 nodig:
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/belangrijke-mededelingen/update-oude-besturingssystemen-en-browsers-niet-langer-ondersteund.html
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb een Fairphone I uit 2014 met Android 4.2.2 (Kola Nut 1.8.7).

Heeft deze nog recent updates ontvangen?
Er zit nl ook nog een lek in de SSL certificaten.
Dat nieuwere SSL certificaat moet wel geïnstalleerd kunnen worden.
Dat kan pas vanaf Android 4.4. Het lijkt erop, dat u net achter het net vist 🤔
Reputatie 4
Badge +4
De ING waarschuwt ervoor,

Dat is een oud bericht, en vermeldt nog Android 2.2. Inmiddels is dat opgeschroefd naar 4.4. Zie link in mijn vorige bericht.
Een beveiligde verbinding wordt vaak opgezet met TLS of (niet veilig) SSL. Dat vereist een geldig SSL certificaat. Een certificaat wordt uitgegeven door een partij die daarvoor is aangewezen en deze wordt als 'veilig' gemarkeerd in het besturingssysteem van je OS of je toepassing. Als deze niet meer worden bijgewerkt is het een kwestie van tijd dat er certificaten zullen zijn die zijn verlopen of ingetrokken. Gevolg is dan dat je nieuwere certificaten, getekend door een nieuw root / intermediate certificaat niet meer worden vertrouwd op een dergelijk apparaat. Indien je dan niet in staat bent om zelf een nieuw root certificaat te vertrouwen (en dus installeren op je apparaat) zullen er dingen niet goed gaan. Daarom is het verstandig om vooral te zorgen dat je gebruik maakt van apparatuur die nog wel updates krijgt van de leverancier. En daar zijn ook nog wel andere redenen voor te verzinnen, dus ik zou NOOIT gaan internetbankieren op een verouderd en niet meer ondersteund apparaat.
Badge +8
Hi @P. van der Hijden, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Op onze website schrijven wij het volgende over oudere smartphones en mobiel bankieren-apps.
Reputatie 5
Badge +4

Even een update: Op dit moment is minimaal besturingssysteem Android 5 nodig om de app te gebruiken.
https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/mobiel-bankieren-app/update-de-app/app-updaten-voor-samsung.html

Reageer