Consumentenbond.nl

Normaal geprijsde orthodontieverzekering gezocht!

Badge +2
Mijn dochter wordt binnenkort 18 en heeft nu een orthodontieverzekering (beugel), op mijn polis. Vanaf haar 18e verandert er natuurlijk van alles. De huidige verzekering kan maar liefst €250 vergoeden. Niet dus. Ik heb al gezocht, ook via de Consumentenbond. Helaas mag je voor een bedrag van €1000 wel ca. €250 p mnd betalen. Dat is toch niet normaal. Dat zou duurder zijn dan 2 beugels an sich! Ik zoek me rot en loop ook nog tegen het feit aan dat mijn dochter dubbel verzekerd moet worden omdat ze pas op 1 januari verzekerd zal zijn. Het lijkt erop dat ik het zelf maar moet betalen. Ik zoek nu al 3 dagen, urenlang. (Help!)

23 reacties

Zou u het iets duidelijker uit kunnen leggen. Moet u dochter nog orthodontie of krijgt ze al orthodontie maar gaat ze naar een eigen verzekering? Soms slaat het oude verzekeringsprincipe toe dat "een brandend huis niet te verzekeren valt" maar ik snap niet hoe in uw geval de vork in de steel steekt. Ik heb ondertussen twee kinderen met orthodontie gehad en voor €250 gebeurd er niet veel. Dus graag iets meer informatie.
Badge +2
Mijn dochter heeft sinds 2016 een beugel. Ze staat nog bij mij op de polis, dus ik betaalde de verzekering, rond €30 ongeveer p mnd, tot een bedrag van €2000 gedurende de verzekeringsduur. Omdat ze bij de huidige verzekering maar tot €250 vergoed zou krijgen ben ik gaan zoeken of het anders kan. Ze zou dus uit noodzaak naar een andere verzekering moeten, vrees ik. Typisch dat de volwassenenverzekering zo duur wordt terwijl kinderen vaak meer gedoe hebben met hun beugel, maar ja...
Wat is de "huidige" verzekering? Ze staat nu toch bij u op de verzekering? Verwacht u nog veel extra kosten? Met 18 moet het toch wel zo'n beetje klaar zijn met die beugel?
Badge +2
Ja, dat zou best kunnen, ik ga de orthodontist bellen en vragen hoeveel hij nog denkt te moeten sleutelen. Het heet wel een 'beugeltraject' wat aangeeft dat het langer duurt. Maar goede tip van u. Dat ga ik eerst checken. Dank u!
Badge +2
We kunnen het beste alles wat nog nodig is zsm bij de orthodontist laten doen omdat er nog de helft van het bedrag wat gebruikt kan worden in het verzekeringspotje zit. We zijn nu bij OHRA die maar €250 kwijt wil voor orthodontie. Vanaf haar 18e wordt het idioot duur, ookal staat ze bij mij op de polis. Mocht het niet met een losse verzekering kunnen dan hevelen we alles over naar een verzekering die daarin wel meewerkt.
Mocht het niet met een losse verzekering kunnen dan hevelen we alles over naar een verzekering die daarin wel meewerkt.

Wat bedoelt u met een losse verzekering? Ze mag met haar 18e sowieso overstappen maar wilt u dan basis en aanvullend uit elkaar trekken?
Reputatie 3
Badge +6
Voor een aanvullende verzekering in combinatie met een basisverzekering bij dezelfde verzekeraar, kunt u onze Zorgvergelijker gebruiken. Als u via onze Zorgvergelijker in stap 4 (Aanvullende dekking) in het zoekveld zoekt op ‘Orthodontie vanaf 18 jaar’ en daar een keuze maakt voor de gewenste vergoeding, dan krijgt u vervolgens in de resultatenlijst de verschillende verzekeringsopties voor u op een rijtje. De getoonde premies zijn ook afhankelijk van de andere opgegeven voorkeuren (hoogte eigen risico, keuzevrijheid zorg en eventuele andere dekkingswensen). Houd er bij het afsluiten van een uitgebreide tandartsverzekering verder rekening mee dat er soms sprake is van een acceptatieprocedure. Als u een polis wil zonder acceptatieprocedure kunt u in onze Zorgvergelijker ‘Toon alleen polissen met directe acceptatie’ aanvinken in de resultatenlijst.

Als u hulp nodig heeft de best passende verzekering te kiezen, kunt u bellen met ons contactcentrum op 088 - 226 69 88.

U heeft het in uw laatste post ook over een losse verzekering. Het is bij een aantal verzekeraars mogelijk om een losse aanvullende verzekering af te sluiten. Let wel op dat hierbij soms premie-opslag en/of extra voorwaarden gelden. Bekijk voor meer informatie onze pagina over losse aanvullende verzekeringen.
Badge +2
Dank voor uw lange verhaal maar uiteraard ben ik daar allang geweest, ook bij andere vergelijkingssites. De premies zijn zo belachelijk hoog dat dat nooit iets zal kunnen vergoeden, maw je betaalt minder voor de ortho dan wanneer je een verzekering hebt. De voorwaarden zijn zo absurd dat sowieso een aantal zaken niet vergoed worden. Ik heb de orthidintidt gesproken die mij zij dat mijn dochter het beugeltraject bijna af heeft. We gaan vóór haar verjaardag nog naar de orthodontist. Het zou dus zonde zijn nog ergens een verzekering af te sluiten met absurd hoge bedragen. Dat zijn geen verzekeringen meer dat, is misbruik.
Reputatie 3
Badge +6
Als u in onze Zorgvergelijker zoekt naar verzekeringen met een vergoeding voor orthodontie vanaf 18 jaar, dan komen in de resultatenlijst aanvullende verzekeringen i.c.m. basisverzekeringen naar voren. De getoonde premies zijn dan dus voor de basis- en aanvullende verzekering samen.

Een voorbeeld: Als ik de dekkingswens €1000 vergoeding voor orthodontie vanaf 18 jaar tegen 100% invoer, komt hier (met een standaard eigen risico van €385, geen voorkeur voor keuzevrijheid en geen andere dekkingswensen) een resultatenlijst uit die begint bij een verzekering met een premie van €148,24 voor basisverzekering én aanvullende verzekering. Van die premie is €39,39 voor de aanvullende verzekering. De verzekering in dit voorbeeld biedt zelfs een vergoeding van eenmalig €1500. (Let op: Er geldt hier echter geen directe acceptatie.)

Uw opmerking dat u met een verzekering standaard meer betaalt aan premie dan dat u aan vergoeding ontvangt, kan ik daarom niet helemaal plaatsen. Kan het zijn dat u dacht dat de getoonde premie enkel voor de aanvullende verzekering gold? Of dat u andere voorkeuren heeft opgegeven die de polis duurder maken?
Badge +2
Welke verzekering is dat die eenmalig €1500 vergoed? Daar ben ik wel benieuwd naar. Als directe acceptatie hier niet geldt, weet ik genoeg. Dan kan, als ik de verschillende verzekeraars mag geloven, die verzekering pas ingaan op 1 januari. Dan is het beugeltraject wel afgesloten neem ik aan. Waar geen orthodontie vanaf 18 jaar vergoed wordt: CZ, Zilveren Kruis, VGZ, Zekur, NN (schreeuwend duur). etc etc. De orthodontievergoeding per mnd is, nogmaals, belachelijk duur. Ik heb geen andere voorkeuren opgegeven en was puur op zoek naar orthodontie voor mijn dochter. Ook waren er weer addertjes (verborgen voorwaarden en eisen die men niet op de vergelijkingssite zet). En laten we het erover eens zijn; verzekeraars zijn er hoofdzakelijk voor de verzekeraars.
Reputatie 7
Badge +5
Beste @jaelle1234

Soms moet je even buiten de box denken en de zaak misschien anders benaderen. Ik hoef gelukkig al niet meer uit te leggen dat de (aanvullende) Zorgverzekering schreeuwend duur is en de dekking vaak marginaal. Bovendien is er voor wat betreft die aanvullende Zorgverzekering geen acceptatieplicht en als je die apart zou willen afsluiten, dan zou ik als Zorgverzekeraar ook al nattigheid gaan voelen.

Probeer het eens anders te benaderen en zoek het niet in de kosten maar in de besparingen:
- Sluit geen aanvullende polis. Als je geen aanvullende polis neemt kost het je ook
geen aanvullende premie. Dat is dan dus de eerste besparing.
- Natuurlijk moet je dan wel de behandelingskosten zelf betalen maar als je ze zelf
betaalt zijn ze tegenwoordig ook nog fiscaal aftrekbaar
- Dit kun je overigens dan meteen samen doen met je eigen medische kosten
- Daarbij moet je wel eerst over een niet-aftrekbare drempel heen.
- Vaak, afhankelijk van je inkomen en je status, wordt je uiteindelijke aftrekpost dan
ook nog door de fiscus verhoogd

Je hebt dan echter ook niet meer te maken met maximum verzekerde bedragen, eigen bijdragen enz. in de aanvullende polis zodat je uiteindelijk toch nog een deel van de kosten zelf zou moeten betalen. Mocht je overigens toch tegen zo'n eigen bijdrage aanlopen onder een nog af te sluiten aanvullende verzekering dan is ook die aftrekbaar.

De consumentenbond zelf denkt daar anders over want die vermeldt onder de volgende link het volgende citaat: 'Bij deze aftrekpost gaat het om ziektekosten, voor zover deze niet zijn gedekt door de zorgverzekering of onder het eigen risico van de verzekering vallen.' Dat is echter niet juist en daar heb ik ze meermalen op gewezen. Het is namelijk te algemeen gesteld. Ik begrijp wel wat ze bedoelen maar iemand zou dit verkeerd kunnen begrijpen. Dit geldt namelijk alleen voor de basispolis en niet voor de aanvullende verzekering. En dus, ziektekosten die niet(!) onder de dekking of het eigen risico van de basispolis vallen zijn wel(!) aftrekbaar, ongeacht welk deel van die kosten ook niet gedekt zijn onder de aanvullende verzekering of onder een eigen bijdrage, - risico of overschrijding maximum dekking vallen. Ook @Fauve CB hierboven suggereert dat maar de € 385,- waar zij op doelt betreft het eigen risico op de basispolis en dat(!) is inderdaad niet aftrekbaar.

Als je alle besparingen af zet tegen de kosten die je uiteindelijk toch wel moet betalen dan blijken de uiteindelijke kosten misschien toch mee te vallen.
@jaelle1234 Is DSW voor studenten geen interessante optie?
Badge +6
Heb je ondertussen een passende verzekering kunnen vinden, @jaelle1234? Ik ben benieuwd!
Badge +2
Imke, een passende verzekering is er niet voor mijn dochter. Ik ga zelf naar de ortodontist van mijn dochter om het over de kosten te hebben, en te zorgen dat ze zovéél mogelijk kunnen doen vóórdat mijn dochter 18 wordt. Dat recht hebben wij. Zelfs de orthodontist vindt het te gek worden. Ik ben schijnbaar niet de enige. Op vergelijkingssites over verzekeringen worden dingen achtergehouden. Als je dan de verzekering belt of mailt krijg je simpelweg 'nee'. Ik wil die stress ook niet meer, dat heb ik nu wel gehad. Zorgverzekeraars denken alleen aan geld, daar is in de media ook over gesproken, de commercie moet er af. Zoals zeer velen met mij hoop ik dat er binnenkort een Zorgfonds komt. Zodat alles eerlijk verdeeld kan worden.
Badge +2
@jaelle1234 Is DSW voor studenten geen interessante optie?

Helaas niet. Dan moet je student zijn. Deze verzekeraar kon mij ook niets bieden.
Badge +2
Beste @jaelle1234
Soms moet je even buiten de box denken en de zaak misschien anders benaderen. Ik hoef gelukkig al niet meer uit te leggen dat de (aanvullende) Zorgverzekering schreeuwend duur is en de dekking vaak marginaal. Bovendien is er voor wat betreft die aanvullende Zorgverzekering geen acceptatieplicht en als je die apart zou willen afsluiten, dan zou ik als Zorgverzekeraar ook al nattigheid gaan voelen.Beste @jaelle1234

Soms moet je even buiten de box denken en de zaak misschien anders benaderen. Ik hoef gelukkig al niet meer uit te leggen dat de (aanvullende) Zorgverzekering schreeuwend duur is en de dekking vaak marginaal. Bovendien is er voor wat betreft die aanvullende Zorgverzekering geen acceptatieplicht en als je die apart zou willen afsluiten, dan zou ik als Zorgverzekeraar ook al nattigheid gaan voelen.

Probeer het eens anders te benaderen en zoek het niet in de kosten maar in de besparingen:
- Sluit geen aanvullende polis. Als je geen aanvullende polis neemt kost het je ook
- Natuurlijk moet je dan wel de behandelingskosten zelf betalen maar als je ze zelf
betaalt zijn ze tegenwoordig ook nog fiscaal aftrekbaar- Dit kun je overigens dan meteen samen doen met je eigen medische kosten
- Vaak, afhankelijk van je inkomen en je status, wordt je uiteindelijke aftrekpost dan ook nog door de fiscus verhoogd Je hebt dan echter ook niet meer te maken met maximum verzekerde bedragen, eigen bijdragen enz. in de aanvullende polis zodat je uiteindelijk toch nog een deel van de kosten zelf zou moeten betalen. Mocht je overigens toch tegen zo'n eigen bijdrage aanlopen onder een nog af te sluiten aanvullende verzekering dan is ook die aftrekbaar.

De consumentenbond zelf denkt daar anders over want die vermeldt onder de volgende link het volgende citaat: 'Bij deze aftrekpost gaat het om ziektekosten, voor zover deze niet zijn gedekt door de zorgverzekering of onder het eigen risico van de verzekering vallen.' Dat is echter niet juist en daar heb ik ze meermalen op gewezen. Het is namelijk te algemeen gesteld. Ik begrijp wel wat ze bedoelen maar iemand zou dit verkeerd kunnen begrijpen. Dit geldt namelijk alleen voor de basispolis en niet voor de aanvullende verzekering. En dus, ziektekosten die niet(!) onder de dekking of het eigen risico van de basispolis vallen zijn wel(!) aftrekbaar, ongeacht welk deel van die kosten ook niet gedekt zijn onder de aanvullende verzekering of onder een eigen bijdrage, - risico of overschrijding maximum dekking vallen. Ook @Fauve CB hierboven suggereert dat maar de € 385,- waar zij op doelt betreft het eigen risico op de basispolis en dat(!) is inderdaad niet aftrekbaar.

Als je alle besparingen af zet tegen de kosten die je uiteindelijk toch wel moet betalen dan blijken de uiteindelijke kosten misschien toch mee te vallen.

betaalt zijn ze tegenwoordig ook nog fiscaal aftrekbaar- Dit kun je overigens dan meteen samen doen met je eigen medische kosten
- Vaak, afhankelijk van je inkomen en je status, wordt je uiteindelijke aftrekpost dan ook nog door de fiscus verhoogd Je hebt dan echter ook niet meer te maken met maximum verzekerde bedragen, eigen bijdragen enz. in de aanvullende polis zodat je uiteindelijk toch nog een deel van de kosten zelf zou moeten betalen. Mocht je overigens toch tegen zo'n eigen bijdrage aanlopen onder een nog af te sluiten aanvullende verzekering dan is ook die aftrekbaar.

Badge +2
F., Als ik verstand zou hebben van verzekeringen en ook nog accountant was, zou ik hier iets van begrijpen. Echter, ik begrijp er geen hout van. Ik moet er ook wel eens bij nadenken dat niet iedereen 4 talen spreekt. 😊 Voor mij is het abacadabra.
Ik ga met de orthodontist overleggen zoveel mogelijk vóórdat mijn dochter 18 wordt te laten doen. Dit is daar heel gewoon en werd mij meteen aangeboden. Die vindt de verzekering ook 'wanstaltige vormen' aannemen en ik ben het met hem eens. Hoe verdrietig wordt Nederland met Rutte aan het hoofd. Het is alleen maar graaien bij die VVD. Ik had de politiek er graag buiten gelaten maar zij doen niks.
Er zijn mensen bezig en steeds meer, een Nationaal Zorgfonds op te zetten. Vroeger had je het ziekenfonds. Zelfs in mijn tijd nog net. Ik hoop dat het Nationaal Zorgfonds er komt.
Vroeger had je het ziekenfonds. Zelfs in mijn tijd nog net. Ik hoop dat het Nationaal Zorgfonds er komt.

Vergoedde het ziekenfonds orthodontie? Ik dacht dat je dat toen sowieso helemaal zelf kon betalen.
Reputatie 7
Badge +5
@jaelle1234 Goed, dan hou ik het even super simpel. Naar mijn mening kun je het beste het volgende doen:
  • Sluit geen aanvullende verzekering af
  • Betaal de kosten gewoon zelf
  • Vul volgend jaar een belastingformulier in (of laat dat doen) en trek de kosten daarin fiscaal af.
Badge +2
Ik heb met de huidige verzekering overlegd; die mij aanraadde nog voordat mijn dochter 18 wordt zoveel mogelijk onderhoud aan de beugel te laten doen omdat ik nog wat in het potje had zitten daar; vond ik heel netjes; de goedkoopste voor mijn dochter bleek 180 euro p mnd te zijn wat natuurlijk absurd is; dat vond de orthodontist ook; met hem heb ik het uitgezocht en wij hebben samen een kostenplaatje gemaakt waaruit blijkt dat ik het beter zelf kan betalen omdat het werkelijk (excusez-le-mot) uitzuigerij is zo hier en daar; en evt in termijnen betalen was ook geen probleem; ik dank iedereen heel hartelijk voor de antwoorden want ik heb daar sowieso iets aan gehad en veel van geleerd; en ik zal kijken wat ik belastingsgewijs kan doen daarmee 😌
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor de update, @jaelle1234!
Goed om te horen dat je wat aan de antwoorden hebt gehad 😄
Reputatie 7
Badge +5
@jaelle1234 Precies! Waardoor je dus nu bent aangeland op een punt waar ik je eigenlijk al wilde hebben. Hoeveel is 12 X € 180,- besparing per maand ook al weer ....... om te beginnen?
Badge +2
Je hebt helemaal gelijk en mijn dank is groot! 😀👍👍👍

Reageer