Consumentenbond.nl

Nu al betalen voor BTW verhoging?

Goedenavond mede forumgenoten,

Vandaag (30-12-2018) heb ik bij de Kruitvat iets gekocht waarbij de prijs 14,95 vermeld stond. Tot mijn grote verbazing moest ik bij de kassa 15,52 afrekenen, omdat volgens de kassière Kruitvat al rekent met de prijzen voor het nieuwe BTW tarief. Ik heb het gevoel dat ik hierin als consument op een belachelijke manier in het ootje genomen wordt.

Zijn er meer voorbeelden van winkels/bedrijven die nu al een slaatje slaan uit de nieuwe regels die komende 2 dagen nog niet van toepassing zijn? En mag dit zomaar onder de noemer 'verhoogd BTW tarief' terwijl dat nu nog niet is ingegaan?

Met vriendelijke groet,

4 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Met BTW heeft de consument niets te maken, de consument betaald wat het prijskaartje aangeeft.

Verkeerd prijskaartje

De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product en je krijgt het product niet mee.
Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je redelijkerwijs aan kunt nemen dat die prijs niet kan kloppen, bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven (kennelijke vergissing). Is daar geen sprake van, dan is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het product voor de prijs op het prijskaartje aan je verkopen.

Ben je met de hogere prijs akkoord gegaan, dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.

Als de verkoper het product niet voor de prijs op het prijskaartje wil verkopen dan heb je natuurlijk altijd de keuze van de koop af te zien.
Reputatie 7
Badge +6
Neemt niet weg , dat het niet deugt dat de hogere prijzen nu al in de kassa staan terwijl de BTW pas volgend jaar omhoog gaat. Het kan ook zijn dat dit een verhoging is van de basisprijzen . Gebruikelijk is dat veel artikelen en diensten per 1 jan jaarlijks duurder worden. Dat kan in het oude jaar al ingevoerd zijn . De extra BTW komt er dan deze keer ook nog eens bij.
Reputatie 7
Badge +5
Hogere prijzen in een kassa zijn een fout in of van de organisatie.
Wat, waarom, wanneer, wie, waar en hoe die prijs tot stand is gekomen in de kassa heb je niets mee te maken als consument.

De prijs op het artikel is de geldende prijs waarvoor het aangeboden wordt en wat betaald moet worden als je het wilt kopen.

Kwam er toch een hogere prijs in de kassa, heb ik dit altijd, na duidelijke uitleg erbij zoals:
je biedt het voor die prijs aan en daar moet je het mij voor leveren, ik houdt me aan de overeenkomst om die prijs ervoor te betalen en jullie hebben de prijs zelf bepaald,
toch het product tegen de prijs gekregen die op het artikel stond.

Het gaat om het consumentenrecht en er is geen recht van een winkel / verkoper om de prijzen lager aan te bieden en dan hoger af te rekenen.
Reputatie 6
Badge +5
Dit is niet nieuw! Ik heb dat eerder meegemaakt toen we van de gulden op de euro overgingen. Een bepaald potje honing dat ik toen altijd bij de Aldi kocht was toen plotseling gestegen van ƒ 2,39 naar € 1,99. Supermarkten denken kennelijk dat wij als klant dat niet door hebben.

Het zelfde zie ik nu bij die Lage BTW verhoging. Sinds dat dat bekend is, waarbij ik uit ga van de derde dinsdag in september, is een vergelijkbaar potje honing bij de Jumbo gestegen van €1,23 naar € 1,73 hetgeen een meetpunt is voor alle prijzen bij die Jumbo. Hoogvliet doet hetzelfde. Ik merk dat ook bij het afrekenen bij de Kassa.

Ik vind dit schandalig en het heeft ook niets te maken met de verhoging van prijzen per 1 januari, maar misschien wel met de verhoging van de lage BTW per 1 januari waarop de Supermarkten dan een illegaal voorschot hebben genomen om nog even snel wat extra winst te genereren.

Het is een houdingprobleem van de Supermarkten, een zeer afkeurenswaardige en klantonvriendelijke houding weliswaar maar toch een houding.

Het is mij niet bekend of er hier sprake is van een economisch delict dan wel verboden prijsafspraken (kartelvorming) van de Supermarkten onderling.

Ik denk dat de Juristen van de Consumentenbond hier qua kennis beter voor zijn toegerust dan ik. Blijft over dat als het dan juridisch al geen schandaal is, gevoelsmatig is het dat wel.

Blijft over de vraag of je voor 57 cent bij Kruitvat oorlog moet gaan maken.

Reageer